Onderpresteren
Onderpresteren wil zeggen dat de prestaties lager liggen dan op grond van de capaciteiten van de leerling verwacht wordt. Er is dus sprake van een discrepantie tussen aanleg en prestatie.
Onderpresteren komt voor op alle niveaus. Een gemiddelde leerling die erg zwak presteert is dus ook een onderpresteerder. Bij zeer makkelijk lerende leerlingen is de kans op onderpresteren wel groter, omdat zij zich vaak moeten afstellen op een lager niveau. Meisjes die onderpresteren lopen het risico dat ze onopgemerkt blijven.
Een kind kan op alle terreinen onderpresteren, zowel op school als thuis. Er zijn twee vormen van onderpresteren:
- Relatief: De leerling presteert onder zijn vermogen, maar wel op of boven het gemiddelde van de klas.
- Absoluut: De leerling presteert onder zijn vermogen, zelfs op het laagste niveau van de klas.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Wat is begaafdheid?](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-uitdaging-schoolleider-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Misverstanden hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/misverstanden-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Plusklas of inclusie onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/plusklas-of-inclusie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Lapbook maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/lapbook-maken-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kenmerken-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Onderpresteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/artikel-onderpresteren-100.jpg)
![Effect woordbeoordelingen op schoolrapport in plaats van cijfers bo](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerhonger-uitdagende-doelen-hoogbegaafd-100.jpg)
![Groeimindset: praktijk, ervaringen en tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeimindset-praktijk-ervaringen-tips-100.jpg)
![Kritiek op groeimindset weerlegt](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeimindset-kritiek-effect-100-.jpg)
![Rekenen hoogbegaafde leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/automatiseren-memoriseren-hoogbegaafde-leerlingen-100.jpg)
![Uitdagend leren in de 21e eeuw](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagend-leren-21e-eeuw-passende-instructie-lesfasen100.jpg)
![Hoogbegaafdheid normaliseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-normaliseren-extra-werk-complimenten-100.jpg)
![Leerhonger bij hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerhonger-uitdagende-doelen-hoogbegaafd-100.jpg)
![Hoogbegaafd zonder voorsprong](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafd-zonder-didactische-voorsprong-100.jpg)
![Omdenken met data](https://wij-leren.nl/images/iconen/omdenken-data-najaarsleerlingen-onderpresteerders-100.jpg)
![Extra zorgvraag](https://wij-leren.nl/images/iconen/school-hoogbegaafd-kind-depressie-100.jpg)
![Vakspecifiek verrijken](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakspecifiek-verrijken-uitdagend-differentieren-100.jpg)
![Uitdagend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-begeleiden-uitdagend-onderwijs-100.jpg)
![RAKIT-2 intelligentietest](https://wij-leren.nl/images/iconen/iq-test-rakit-100.jpg)
![Chronisch onderpresteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/chronisch-onderpresteren-100.jpg)
![Leerstof hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerstof-hoogbegaafden-100.jpg)
![Onderpresteerders](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-onderpresteren-100.jpg)
![Slimme kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafde-kleuters-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid leerkrachtcompetenties](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-leerkrachtcompetenties-100.jpg)
![Intelligentiekloof](https://wij-leren.nl/images/iconen/IQ-test-verbaal-performaal-100.jpg)
![Visies op begaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid en gevoelige periodes in de ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-gevoelige-periodes-ontwikkeling-100.jpg)
![Gevoelige periodes - integratie leerwinsten](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevoelige-periodes-integratie-leerwinsten-100.jpg)
![hoogbegaafd overgang po vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-overgang-po-vo-100.jpg)
![Kenmerken van optimaliserend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/optimaliserend-onderwijs-kansengelijkheid-100.jpg)
![Onderwijskwaliteit hoogbegaafde leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijskwaliteit-hoogbegaafde-leerlingen-100.jpg)
![Een ontwerp van Optimaliserend Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-criteria-kenmerken-optimaliserend-onderwijs-2-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid in evolutie deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-in-evolutie-deel-1-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid in evolutie deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-in-evolutie-deel-2-100.jpg)
![Succesvol begeleiden van hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvol-begeleiden-van-hoogbegaafde-kinderen-en-jongeren-100.jpg)
![De Gids](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-gids-100.jpg)
![Passend onderwijs voor begaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-begaafden-100.jpg)
![Misdiagnose van hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/misdiagnose-van-hoogbegaafden-100.jpg)
![Hoogbegaafd met stoornis](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafd-autisme-adhd-100.jpg)
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Kei in hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/kei-in-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-aan-zeer-makkelijk-lerenden-of-hoogbegaafden-100.jpg)
![Hoe dan?! Pakkend onderwijs voor begaafde leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-dan-pakkend-onderwijs-voor-begaafde-leerlingen-100.jpg)
![Hoogbegaafd of ontwikkelingsvoorsprong](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafd-of-ontwikkelingsvoorsprong-100.jpg)
![Alle leerlingen bij de les](https://wij-leren.nl/images/iconen/alle-leerlingen-bij-de-les-100.jpg)
![Huiswerkbegeleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/huiswerkbegeleiding-hoogbegaafd-100.jpg)
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoogbegaafdheid in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)