Leerkrachtvaardigheden
Leerkrachtvaardigheden zijn de vaardigheden die een leerkracht moet bezitten om goed onderwijs te geven, een doelgericht klassenmanagement en een pedagogisch klimaat te realiseren.
Niet alle leerkrachtvaardigheden zijn even belangrijk. Sommige leerkrachtvaardigheden zijn vereist om les te kunnen geven, andere leerkrachtvaardigheden zijn helpend voor het verhogen van de onderwijskwaliteit.
Er zijn leerkrachtvaardigheden die voor elke leerkracht gelden, zoals consequent zijn. Daarnaast zijn er ook vaardigheden die per onderwijsconcept verschillen. Zo bestaat er voor het onderwijsconcept Adaptief onderwijs een eigen checklist met leerkrachtvaardigheden.
Door middel van reflectie zien leerkrachten in welke vaardigheden ze goed zijn en wat ze nog verder moeten ontwikkelen. Een assessment kan hier ook een rol in spelen.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 24 november 2023
Gerelateerd
![Directe Instructie - Hoe zet ik dit in?](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-metacognitie-hattie-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Roos van Leary -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-gedrag-100.jpg)
![Roos van Leary -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-met-de-roos-van-leary-100.jpg)
![Kleine klassen hebben voordelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleine-klassen-voordelen-onderzoek-100.jpg)
![Coöperatief leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/cooperatief-leren-artikel-100.jpg)
![Klassenmanagement](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassenmanagement-artikel-100.jpg)
![pedagogiek en opvoedkunde](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogiek-opvoedkunde-100.jpg)
![Innerlijkheid en humaniteit pedagogiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/Pedagogiek-innerlijkheid-en-humaniteit-100.jpg)
![Subjectificatie - ander curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/subjectiverend-onderwijs-het-curriculum-op-zijn-kop-100.jpg)
![Functionele buikpijn - wat kan de leerkracht?](https://wij-leren.nl/images/iconen/functionele-buikpijnklachten-wat-kan-de-leerkracht-100.jpg)
![Uitgangspunt bij onderwijs: leerkracht of leerling?](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerkracht-en-leerling-centraal-100.jpg)
![leerwensen en persoonlijke ontwikkeling van leerkrachten](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerwensen-reflectie-kernkwaliteiten-ui-model-100.jpg)
![Wat er niet klopt bij John Hattie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hattie-wat-klopt-niet-slavin-100.jpg)
![Explosief agressief gedrag (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/explosief-agressief-gedrag-gesprek-oplossingen-100.jpg)
![Explosief agressief gedrag (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/explosief-agressief-gedrag-executieve-functies-100.jpg)
![Medogenloze groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/positieve-groepsvorming-groepsdynamica-100.jpg)
![Een klas van denkers](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-klas-van-denkers-100.jpg)
![Werkdruk bespreekbaar maken (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/cao-primair-onderwijs-duurzame-inzetbaarheid-zwangerschapsverlof-ouderschapsverlof-100.jpg)
![Nee, dan Finland!](https://wij-leren.nl/images/iconen/interview-karin-amatmoekrim-nee-dan-finland-100.jpg)
![Werkdruk bespreekbaar maken (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/cao-primair-onderwijs-normjaartaak-opslagfactor-deeltijd-100.jpg)
![Didaktiek van het beurten geven](https://wij-leren.nl/images/iconen/vragen-stellen-beurten-geven-didaktiek-100.jpg)
![Effectieve vragen stellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/effectieve-vragen-stimuleren-onderzoekende-houding-100.jpg)
![Werkdruk bespreekbaar maken (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-cao-primair-onderwijs-werktijdfactor-taakbeleid-100.jpg)
![Maatwerk en vakmanschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedrag-vier-dimensies-agility-engangement-touch-performance-100.jpg)
![Leerbevorderende feedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-geven-leerbevorderend-tips-praktijk-100.jpg)
![Didactisch coachen 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactisch-coachen-feedback-deel1-reflectie-relatie-100.jpg)
![Vragen stellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlingen-zelf-vragen-laten-stellen-100.jpg)
![Cesuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/cesuur-voldoende-onvoldoende-toetsing-slagingspercentage-100.jpg)
![Hogere orde denken](https://wij-leren.nl/images/iconen/hogere-orde-denken-opdrachten-hoogbegaafd-kind-100.jpg)
![Biesta reflectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/reflectie-het-prachtige-risico-van-onderwijs-gert-biesta-100.jpg)
![Startende leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/startende-leerkracht-100.jpg)
![Professionele houding](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-professionaliteit-leraar-100.jpg)
![Werkdruk tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-passend-onderwijs-100.jpg)
![Vluchtelingen begeleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/vluchtelingen-klas-begeleiding-100.jpg)
![Excelleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/excellent-activeren-hoogbegaafd-100.jpg)
![Soepele lesovergang](https://wij-leren.nl/images/iconen/leswisseling-PCM-klassenmanagement-leertijd-100.jpg)
![Ruimte voor leraren](https://wij-leren.nl/images/iconen/ruimte-maatwerk-leraren-100.jpg)
![Coachen van leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/coachen-van-leerlingen-100.jpg)
![Cultuurcoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/tien-jaar-cultuurcoordinatoren-100.jpg)
![Luisteren naar leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-naar-kinderen-100.jpg)
![Objectief beoordelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/objectief-beoordelen-mondelinge-vaardigheden-100.jpg)
![Naar een goede toets](https://wij-leren.nl/images/iconen/toesen-ontwikkelen-kennis-meten-100.jpg)
![Grote en kleine groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleine-grote-groep-100.jpg)
![Gedragsproblemen leerkrachtgedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedragsproblemen-anton-101.jpg)
![Techniek attitude](https://wij-leren.nl/images/iconen/techniek-talentontwikkeling-100.jpg)
![Humor in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/humor-in-de-klas-100.jpg)
![Leerkracht en Passend Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-leerkracht-100.jpg)
![Teamleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-in-een-lerende-school-100.jpg)
![Leerkrachtgedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-didactisch-handelen-leerkrachtgedrag-100.jpg)
![Kinderen met een psychotrauma](https://wij-leren.nl/images/iconen/kinderen-met-een-psychotrauma-100.jpg)
![Talenten herkennen en ontwikkelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/talenten-herkennen-en-ontwikkelen-100.jpg)
![positief manipuleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/positief-manipuleren-100.jpg)
![Activerende didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/activerende-didactiek-werkvormen-coachen-reflecteren-100.jpg)
![Sturen op autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/sturen-op-autonomie-ta-100-.jpg)
![Externaliserend gedrag en investeren in relatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/externaliserend-gedrag-investeer-relatie-100.jpg)
![Gespreksvaardigheden van de leraar als coach](https://wij-leren.nl/images/iconen/coachende-gespreksvaardigheden-leraar-100.jpg)
![Strategisch HR-beleid benut professioneel kapitaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/strategisch-HR-beleid-voor-onderwijsorganisaties-100.jpg)
![Goed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-gedrag-aanleren-is-teamsport-100.jpg)
![Loslaten van een lesmethode is moeilijk maar de moeite waard](https://wij-leren.nl/images/iconen/loslaten-methode-vertrouwen-angst-100.jpg)
![De macht van de leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-1-100.jpg)
![De macht van de leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-1-100.jpg)
![Het belang van subjectificatie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-2-100.jpg)
![De rol van ouders, aanwijzen en de schoolleider in subjectificatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-4-100.jpg)
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-1-100.jpg)
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -2](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-2-100.jpg)
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -3](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-3-100.jpg)
![Brutaal, boos of agressief gedrag op school](https://wij-leren.nl/images/iconen/brutaal-boos-of-agressief-gedrag-op-school-100-.jpg)
![10 mindframes](https://wij-leren.nl/images/iconen/10-mindframes-hattie-100.jpg)
![Zes rollen van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zes-rollen-van-de-leraar-100.jpg)
![Zo kun je mij bereiken](https://wij-leren.nl/images/iconen/cover-zo-kun-je-mij-bereiken-100.jpg)
![De traumasensitieve school](https://wij-leren.nl/images/iconen/horeweg-de-traumasensitieve-school-100.jpg)
![Vijf rollen leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-vijf-rollen-van-de-leraar-100.jpg)
![Zesde rol van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-zesde-rol-van-de-leraar-100.jpg)
![Handboek voor leraren](https://wij-leren.nl/images/iconen/handboeklerarenfoto-100.jpg)
![Gedraag je!](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedraag-je-100.jpg)
![Teach like a Champion](https://wij-leren.nl/images/iconen/teach-like-a-champion-2-100.jpg)
![Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/lesgeven-aan-getraumatiseerde-kinderen-100.jpg)
![Vluchtelingenkinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwrichte-kinderen-100.jpg)
![Differentiëren is te leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentieren-leren-101.jpg)
![3000 jaar denkers over onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/3000-jaar-denkers-over-onderwijs.jpg)
![Persoonlijke effectiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijke-effectiviteit-in-het-basisonderwijs-100-1.jpg)
![Didactische werkvormen](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactische-werkvormenboek-100.jpg)
![Effectief leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zeven-eigenschappen-van-effectief-leiderschap-100.jpg)
![Sturen op autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/sturen-op-autonomie-transactionele-analyse-onderwijs-100.png)
![Startende leraren in het po en vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/startende-leraren-in-het-po-en-vo-100.jpg)
![Beter leren door groepsdynamiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-leren-door-groepsdynamiek-100.jpg)
![Een leven lang vitaal in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-leven-lang-vitaal-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/bewegen-naar-optimale-arbeidsmobiliteit-100.jpg)
![Vinger opsteken](https://wij-leren.nl/images/iconen/vinger-opsteken-beurtenbakje-wisbordje-110.jpg)
![Werkdruk bespreken](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-bespreekbaar-maken-100.jpg)
![Kwaliteit opleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteit-opleiding-100.jpg)
![Traumasensitief team bij psychotrauma](https://wij-leren.nl/images/iconen/traumasensitief-team-psychotrauma-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe bouw je aan een topteam? Tjipcast 033](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Helma van der Hoorn - Bestuurlijke vernieuwingen door vertrouwen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
71 competentie
50 competentiemanagement
118 didactiek
41 directe instructie
39 doorstroommogelijkheden
50 effectieve instructie
32 groepsgrootte
23 groepsplan
27 HRM in het onderwijs
40 hybride onderwijs - hybride docent
15 instructietafel
80 kernkwaliteiten
24 leerstijl
126 leiderschapsstijl
128 lerende school
25 loonadministratie
47 online assessment
27 personeelsuitje-feestcomité
136 persoonlijk meesterschap
48 persoonlijke effectiviteit
79 roos van leary
56 SBL competenties
90 verantwoordelijkheid
146 welbevinden