Medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van een schoolorganisatie. Veel scholen voeren dan ook een actief loopbaanbeleid om hun medewerkers te boeien, binden en laten ontwikkelen. Zo worden werkplezier en behoud van personeel bevorderd.
Het is belangrijk om het loopbaanbeleid af te stemmen op de specifieke en persoonlijke situatie van een medewerker. Dit vraagt om een gedifferentieerd loopbaanbeleid en een duidelijke visie vanuit werkgevers op duurzame inzetbaarheid.
Schoolleiders kunnen bijvoorbeeld jaarlijks formeel het gesprek aangaan met medewerkers en de ontwikkelingsmogelijkheden bespreken. Zo kan een leerkracht interesse hebben in een andere jaartaak dan voorgaande jaren, om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Hiermee verandert ook het dagelijkse werken in de klas. Denk aan het lid worden van de rekenwerkgroep, die op zoek gaat naar een nieuwe rekenmethode. Of misschien wil een leerkracht teamleider worden of een opleiding volgen om binnen de school als expert hoogbegaafdheid aan de slag te gaan. Het is ook belangrijk om het onderwijsondersteunend personeel hierin mee te nemen.
Maak hierbij concrete afspraken met elkaar. Bespreek met het team hoe ieders talenten beter benut kunnen worden.
Laatst geactualiseerd op 6 september 2022