Doorstroommogelijkheden
Medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van een schoolorganisatie. Veel scholen voeren dan ook een actief loopbaanbeleid om hun medewerkers te boeien, binden en laten ontwikkelen. Zo worden werkplezier en behoud van personeel bevorderd.
Het is belangrijk om het loopbaanbeleid af te stemmen op de specifieke en persoonlijke situatie van een medewerker. Dit vraagt om een gedifferentieerd loopbaanbeleid en een duidelijke visie vanuit werkgevers op duurzame inzetbaarheid.
Schoolleiders kunnen bijvoorbeeld jaarlijks formeel het gesprek aangaan met medewerkers en de ontwikkelingsmogelijkheden bespreken. Zo kan een leerkracht interesse hebben in een andere jaartaak dan voorgaande jaren, om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Hiermee verandert ook het dagelijkse werken in de klas. Denk aan het lid worden van de rekenwerkgroep, die op zoek gaat naar een nieuwe rekenmethode. Of misschien wil een leerkracht teamleider worden of een opleiding volgen om binnen de school als expert hoogbegaafdheid aan de slag te gaan. Het is ook belangrijk om het onderwijsondersteunend personeel hierin mee te nemen.
Maak hierbij concrete afspraken met elkaar. Bespreek met het team hoe ieders talenten beter benut kunnen worden.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 6 september 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-keuzeproces-methode-rekenen-oefensoftware-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Klassenmanagement](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassenmanagement-artikel-100.jpg)
![Startende leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/startende-leerkracht-100.jpg)
![SBL competenties BAO](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-spelling-toets-100.jpg)
![Normjaartaak](https://wij-leren.nl/images/iconen/normjaartaak-primair-onderwijs-100.jpg)
![Het lerarenregister](https://wij-leren.nl/images/iconen/lerarenregister-registerleraar-100.jpg)
![Bekwaamheidseisen PO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-po.png)
![Bekwaamheidseisen VHO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-VHO.png)
![Werkdruk bespreekbaar maken (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/cao-primair-onderwijs-duurzame-inzetbaarheid-zwangerschapsverlof-ouderschapsverlof-100.jpg)
![Tips tegen werkdruk](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-verspilling-controle-verbeterbord-tips-100.jpg)
![Werkdruk tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-passend-onderwijs-100.jpg)
![Werkdrukbeleving](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-beleving-100.jpg)
![Leven lang leren: uitdaging!](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-leven-lang-ontwikkelen-grote-uitdaging-100.jpg)
![Een leven lang vitaal in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-leven-lang-vitaal-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Het prachtige risico van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-prachtige-risico-van-onderwijs-biesta-100.png)
![Leraren hebben meer vakantie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraren-hebben-meer-vakantie-100.jpg)
![Leraren zijn net echte mensen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraren-zijn-net-echte-mensen-100.jpg)
![Lessen in orde](https://wij-leren.nl/images/iconen/lessen-in-orde-twee-100.jpg)
![Handboek voor leraren](https://wij-leren.nl/images/iconen/handboeklerarenfoto-100.jpg)
![Staat van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-de-leraar-100.jpg)
![Werkdruk bespreken](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-bespreekbaar-maken-100.jpg)
![Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je hoopgeleide mensen met een WW-uitkering voor de klas?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
63 bekwaamheidsdossier
64 beoordelingsgesprek
27 HRM in het onderwijs
40 hybride onderwijs - hybride docent
23 integraal personeelsbeleid (ipb)
146 leerkrachtvaardigheden
24 lerarenbeurs
57 lerarenregister
32 lerarentekort
13 lio-stage
58 normjaartaak
25 onderwijs arbodienst
56 SBL competenties
44 werkverdelingsplan