Leiderschapsstijl
De leiderschapsstijl is de stijl van leidinggeven. Het leiderschap moet in de eerste plaats gericht zijn op de ontwikkeling van de leerlingen. Dit gebeurt door het begeleiden van de leerkrachten. Een leiderschapsstijl is persoonsgebonden, maar het is ook een bewuste keus. Er zijn drie klassieke leiderschapsstijlen:
- De directieve of autoritaire leider. Deze leider weet goed wat hij wil en hij verwacht van de leerkrachten dat zij dit uitvoeren. Er is weinig inbreng voor de leerkracht zelf.
- De laissez-faire leider. Deze leider kijkt toe en heeft groot vertrouwen in de vermogens van de leerkrachten.
- De democratische leider. Deze leider overlegt met zijn team en probeert zo de goede kant op te leiden. Hij heeft zelf wel een duidelijke visie, maar is zich ervan bewust dat de leerkracht het in de klas moet doen.
Naast deze drie stijlen is er tegenwoordig ook de coachende stijl. De leider staat dan naast de medewerkers en gaat uit van hun professionaliteit. Door coaching probeert de leider de kwaliteiten van de leerkrachten te laten ontplooien.
Een goede leider heeft niet alleen persoonlijk leiderschap, maar vooral ook situationeel leiderschap. Dat is feitelijk leiderschap wat je inzit in afstemming op de situatie. De ene situatie vraagt namelijk een meer directieve stijl van leidinggeven, terwijl een andere situatie een meer democratische leider vraagt.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022
Gerelateerd

ANWB


Wij-leren.nl Academie


Medilex Onderwijs


Voedingscentrum


Augeo

.png)
Uitgeverij Ten Brink


oo.nl
































































































72 assessment
54 authentiek leiderschap
17 bedrijfsvoering
60 bekwaamheidsdossier
64 beoordelingsgesprek
50 competentiemanagement
49 dienend leiderschap
86 duurzame organisatieontwikkeling
30 financiering van het onderwijs
48 functioneringsgesprek
49 gesprekkencyclus
26 HRM in het onderwijs
72 informeel leren
29 inkoop
143 leerkrachtvaardigheden
39 Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
46 mentor
31 onderwijsbegroting-schoolbegroting
84 onderwijsontwikkeling
40 onderwijsrecht
47 online assessment
48 persoonlijke effectiviteit
52 persoonlijkheidstest
78 roos van leary
50 schoolbestuur
142 schoolontwikkeling
54 situationeel leiderschap
54 talent
40 verantwoording