Leiderschapsstijl
De leiderschapsstijl is de stijl van leidinggeven. Het leiderschap moet in de eerste plaats gericht zijn op de ontwikkeling van de leerlingen. Dit gebeurt door het begeleiden van de leerkrachten. Een leiderschapsstijl is persoonsgebonden, maar het is ook een bewuste keus. Er zijn drie klassieke leiderschapsstijlen:
- De directieve of autoritaire leider. Deze leider weet goed wat hij wil en hij verwacht van de leerkrachten dat zij dit uitvoeren. Er is weinig inbreng voor de leerkracht zelf.
- De laissez-faire leider. Deze leider kijkt toe en heeft groot vertrouwen in de vermogens van de leerkrachten.
- De democratische leider. Deze leider overlegt met zijn team en probeert zo de goede kant op te leiden. Hij heeft zelf wel een duidelijke visie, maar is zich ervan bewust dat de leerkracht het in de klas moet doen.
Naast deze drie stijlen is er tegenwoordig ook de coachende stijl. De leider staat dan naast de medewerkers en gaat uit van hun professionaliteit. Door coaching probeert de leider de kwaliteiten van de leerkrachten te laten ontplooien.
Een goede leider heeft niet alleen persoonlijk leiderschap, maar vooral ook situationeel leiderschap. Dat is feitelijk leiderschap wat je inzit in afstemming op de situatie. De ene situatie vraagt namelijk een meer directieve stijl van leidinggeven, terwijl een andere situatie een meer democratische leider vraagt.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Lesgeven als Ted-Talks](https://wij-leren.nl/images/iconen/Lesgeven als TED klein.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Mijn school kiest voor mijn talent](https://wij-leren.nl/images/iconen/luk-dewulf-talenten-vk-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Schoolorganisatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolorganisatie.jpg)
![Schoolleider bij veranderingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvolle-schoolleider-veranderingen-100.jpg)
![Roos van Leary -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-gedrag-100.jpg)
![Kenmerken goede schoolleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoek-kenmerken-goede-schoolleider-100.jpg)
![Onderwijsverslag 2013-2014](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-het-onderwijs-2013-2014.png)
![Leiderschapsstijlen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leiderschapsstijlen-100.jpg)
![Onderwijs- en schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-schoolontwikkeling.jpg)
![Veranderingen bij de Nederlandse onderwijsleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsleider-veranderingen-onderzoek-2015-2018-100.jpg)
![Profiel van de onderwijsleider en betrokkenheid medewerkers](https://wij-leren.nl/images/iconen/profiel-onderwijsleider-betrokkenheid-medewerkers-100.jpg)
![De staat van de nederlandse onderwijsleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-de-nederlandse-onderwijsleider-100.jpg)
![Uitgangspunt bij onderwijs: leerkracht of leerling?](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerkracht-en-leerling-centraal-100.jpg)
![Leidinggeven professies samenwerken](https://wij-leren.nl/images/iconen/verschillende-professies-samenwerken-leiding-100.jpg)
![Schoolleider als regisseur](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijk-leiderschap-onderwijs-100.jpg)
![Biesta reflectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/reflectie-het-prachtige-risico-van-onderwijs-gert-biesta-100.jpg)
![Sturen door luisteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-sturen-100.jpg)
![Leidinggeven autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leidinggeven-autonomie-100.jpg)
![Stakeholders](https://wij-leren.nl/images/iconen/stakeholders-100.jpg)
![Werk van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/werk-leraar-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/verantwoord-verantwoordelijk-leren-zijn-100.jpg)
![Luisteren bij leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-leiderschap-100.jpg)
![Bezoek raad van toezicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/raad-van-toezicht-bezoek-100.jpg)
![Governance & opbrengst 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/governance-onderwijs-toezicht-100.jpg)
![Varianten bestuur en toezicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-bestuur-toezicht-100.jpg)
![Diversiteit in besturen](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-bestuur-onderwijs-100.jpg)
![Bovenschools leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/bovenschools-leiderschap-100.jpg)
![Duurzame schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzame-schoolontwikkeling-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid geven](https://wij-leren.nl/images/iconen/verantwoordelijkheid-communicatie-100.jpg)
![Teamleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-in-een-lerende-school-100.jpg)
![Verschillen in leiders gerelateerd](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsleider-verschillen-sector-functie-generatie-100.jpg)
![De sleutel tot succes van de onderwijsleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/sleutel-tot-succes-nederlandse-onderwijsleider-100.jpg)
![Oud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstel](https://wij-leren.nl/images/iconen/oud-zeer-schoolorganisatie-herstel-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![De noodzaak van een teamcoach om als team doelen te behalen](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-met-teacher-leadership-100.jpg)
![Leerlingen aan het woord: luister je echt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/democratisering-onderwijs-door-student-voice-2-100.jpg)
![Systemische teamcoaching in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/systemische-teamcoaching-onderwijs-100.jpg)
![Formatief leren en de implementatie daarvan](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-leraren-plg-implementatie-100.jpg)
![Is de school op koers? Definieer waarden, deel verlangens en stel doelen.](https://wij-leren.nl/images/iconen/waarden-ambities-verlangens-doelen-100.jpg)
![Schoolleider lerende cultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolleider-architect-leeromgeving-leraren-100.jpg)
![Tegenspraak omarmen: een vreemde gedachtenkronkel](https://wij-leren.nl/images/iconen/reflectie-op-tegenspraak-100.jpg)
![Top 10 teacher needs](https://wij-leren.nl/images/iconen/top-10-teacher-needs-100.jpg)
![Een excellente school - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-excellente-school-2-100.jpg)
![Een excellente school -1](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-excellente-school-deel-1-100.jpg)
![Hoe bevorder je samenwerking in je schoolteam](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-bevorder-je-samenwerking-in-schoolteam-100.jpg)
![Regieversterkend leiderschap - inleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/regieversterkend-leiderschap-100.jpg)
![Ga tot de mier!](https://wij-leren.nl/images/iconen/ga-tot-de-mier-100.jpg)
![3000 jaar denkers over onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/3000-jaar-denkers-over-onderwijs.jpg)
![Interactiewijzer](https://wij-leren.nl/images/iconen/Interactiewijzer-100.jpg)
![Persoonlijke effectiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijke-effectiviteit-in-het-basisonderwijs-100-1.jpg)
![Onderwijskundig Leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijskundig-leiderschap-cover-100.jpg)
![Duurzame schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzame-schoolontwikkeling-twee-100.jpg)
![Onderzoeksmatig leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoeksmatig-leiderschap-100.jpg)
![Interdisciplinair samenwerken](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-het-schoolhek-heen-100.jpg)
![Medezeggenschap in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kansrijke-medezeggenschap-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Handboek onderwijsrecht](https://wij-leren.nl/images/iconen/handboek-onderwijsrecht-100.jpg)
![Druk druk druk, slimmer organiseren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/druk-druk-druk-100.jpg)
![Veranderend toezicht onderwijsinspectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/veranderend-toezicht-100..jpg)
![Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict](https://wij-leren.nl/images/iconen/leidinggeven-onderwijsinnovatie-met-ict-100.jpg)
![Roos van Leary interactiekunde professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-interactiekunde-professionals-100.jpg)
![Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedragsoplossingen-voor-de-moeilijke-groep-100.jpg)
![Beter leren door groepsdynamiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-leren-door-groepsdynamiek-100.jpg)
![Leiding geven aan een lerende school](https://wij-leren.nl/images/iconen/leiding-geven-lerende-school-100.jpg)
![De vijf frustraties van teamwork](https://wij-leren.nl/images/iconen/vijf-frustraties-van-teamwork-lencioni-100.jpg)
![De vijf frustraties van teamwork - werkboek](https://wij-leren.nl/images/iconen/vijf-frustraties-van-teamwork-lencioni-werkboek-100.jpg)
![De 6 talenten voor teamwork](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zes-talenten-voor-teamwork-lencioni-100.jpg)
![Dienend leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/dienend-leiderschap-schoolleider-100.jpg)
![Schoolleider als hitteschild](https://wij-leren.nl/images/iconen/hitteschild-doorgeefluik-100.jpg)
![Leiderschap tonen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leiderschap-kantjes-markeren-100.jpg)
![Onderwijssysteem en creativiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleurplaat-100.jpg)
![Staat van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-de-leraar-100.jpg)
![Visie en kernwaarden](https://wij-leren.nl/images/iconen/kernwaarden-visie-medewerkers-100.jpg)
![Organisatie als rotonde](https://wij-leren.nl/images/iconen/organisatie-als-rotonde-100.jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/-over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-1-technologie-foto-100).jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-twee-curriculum (2).jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-3-wetenschappelijke-ondersteuning-100.jpg)
![Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Tip van Tjip 010 en de spieken studiedag voor onderwijsmanagers](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
75 assessment
54 authentiek leiderschap
17 bedrijfsvoering
63 bekwaamheidsdossier
64 beoordelingsgesprek
50 competentiemanagement
53 dienend leiderschap
95 duurzame organisatieontwikkeling
31 financiering van het onderwijs
48 functioneringsgesprek
49 gesprekkencyclus
27 HRM in het onderwijs
72 informeel leren
29 inkoop
146 leerkrachtvaardigheden
39 Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
47 mentor
32 onderwijsbegroting-schoolbegroting
89 onderwijsontwikkeling
41 onderwijsrecht
47 online assessment
48 persoonlijke effectiviteit
52 persoonlijkheidstest
79 roos van leary
50 schoolbestuur
148 schoolontwikkeling
61 situationeel leiderschap
56 talent
40 verantwoording