Verantwoordelijkheid
Het dragen van verantwoordelijkheid is het instaan voor het eigen handelen. Verantwoordelijkheidsgevoel is het bewustzijn dat jij je plicht naar behoren moet uitvoeren.
De leerkracht, de ouders, de leerling en het schoolbestuur hebben allemaal hun eigen verantwoordelijkheid. Het dragen van verantwoordelijkheid betekent ook dat er verantwoording moet worden afgelegd.
Het is van belang dat leerlingen leren dat zijzelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces. Het geven van verantwoordelijkheid aan leerlingen bij het leerproces zorgt voor motivatie en betrokkenheid.
Wanneer in de thuissituatie kinderen teveel verantwoordelijkheid dragen voor bepaalde gezinsprocessen, kunnen kinderen overvraagd worden.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 25 januari 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Burgerschap door sociale cohesie in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-jan-veerman.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Roos van Leary -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-gedrag-100.jpg)
![Professionele vrijheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionele-vrijheid-100.jpg)
![Leren en onderwijzen](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijzen-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid nemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-leerkracht-onderwijs-100.jpg)
![Zelfvertrouwen](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfvertrouwen-100.jpg)
![Waardengedreven onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/waardegedreven-onderwijs.jpg)
![Elementen veranderproces onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/veranderproces-elementen-knoster-sinek-100.jpg)
![Veranderen door ruimte te bieden aan professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/veranderen-ruimte-bieden-aan-professionals-100.jpg)
![Uitgangspunt bij onderwijs: leerkracht of leerling?](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerkracht-en-leerling-centraal-100.jpg)
![Pedagogische tact gepersonaliseerd onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-onderwijs-pedagogisch-tact-100.jpg)
![Gedrag beïnvloeden](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-gedrag-beinvloeden-100.jpg)
![Spelling oefenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelling-oefenen-spellingdidactiek-100.jpg)
![Wereldgericht onderwijs -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-wereld-gericht-onderwijs-vorming-tot-volwassenheid-100.jpg)
![Duo-collega](https://wij-leren.nl/images/iconen/deeltijder-duo-leerkracht-parttime-100.jpg)
![Werkdruk tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-passend-onderwijs-100.jpg)
![Scheiding ouders](https://wij-leren.nl/images/iconen/echtscheiding-verantwoordelijkheid-ouders-100.jpg)
![Ruimte voor leraren](https://wij-leren.nl/images/iconen/ruimte-maatwerk-leraren-100.jpg)
![Burgerschapsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/burgerschap-good-practice-100.jpg)
![Verwende kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/problematische-verwenning-syndroom-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/verantwoord-verantwoordelijk-leren-zijn-100.jpg)
![Ontspannen lesgeven tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Subjectificatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonsvorming-subjectificatie-100.jpg)
![Wereldgericht onderwijs -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-wereldgericht-onderwijs-100.jpg)
![Zelfstandig werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfstandig-werken-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid geven](https://wij-leren.nl/images/iconen/verantwoordelijkheid-communicatie-100.jpg)
![Werkdruk werkplezier](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-werkdruk-naar-werkplezier-100.jpg)
![De noodzaak van een teamcoach om als team doelen te behalen](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-met-teacher-leadership-100.jpg)
![Hybride leeromgeving (1): kernelementen en rolverdeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/hybride-leeromgeving-grens-werk-school-100.jpg)
![Staat van onderwijs en hoe verder](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-onderwijs-en-hoe-verder-100.jpg)
![Summatieve toetsing op weg naar zelfstandigheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/summatieve-toetsing-zelfstandigheid-100.jpg)
![De macht van de leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-1-100.jpg)
![De macht van de leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-1-100.jpg)
![Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - introductie](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-eigenaarschap-naar-verantwoordelijkheid-0-100.jpg)
![Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - introductie](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-eigenaarschap-naar-verantwoordelijkheid-0-100.jpg)
![Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid -1](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-eigenaarschap-naar-verantwoordelijkheid-0-100.jpg)
![Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-eigenaarschap-naar-verantwoordelijkheid-0-100.jpg)
![Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-eigenaarschap-naar-verantwoordelijkheid-0-100.jpg)
![Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 4](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-eigenaarschap-naar-verantwoordelijkheid-0-100.jpg)
![Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 5](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-eigenaarschap-naar-verantwoordelijkheid-0-100.jpg)
![Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 6](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-eigenaarschap-naar-verantwoordelijkheid-0-100.jpg)
![Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 7](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-eigenaarschap-naar-verantwoordelijkheid-0-100.jpg)
![Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 8](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-eigenaarschap-naar-verantwoordelijkheid-0-100.jpg)
![Van eigenaarschap naar verantwoordelijkheid - 9](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-eigenaarschap-naar-verantwoordelijkheid-0-100.jpg)
![Het prachtige risico van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-prachtige-risico-van-onderwijs-biesta-100.png)
![3000 jaar denkers over onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/3000-jaar-denkers-over-onderwijs.jpg)
![Klassenkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassenkracht-100.png)
![Persoonlijke effectiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijke-effectiviteit-in-het-basisonderwijs-100-1.jpg)
![Essential Schools](https://wij-leren.nl/images/iconen/the-essential-schools-in-de-vs-100.jpg)
![Groepsklimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/gelukkige-kinderen-gelukkige-klas-100.jpg)
![Roos van Leary interactiekunde professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-interactiekunde-professionals-100.jpg)
![Beter leren door groepsdynamiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-leren-door-groepsdynamiek-100.jpg)
![Groep 3 Daltonproof](https://wij-leren.nl/images/iconen/groep-drie-daltonproof -100.jpg)
![Drie soorten beleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/beleid-protocol-visie-verantwoording-100.jpg)
![Werkdruk bespreken](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-bespreekbaar-maken-100.jpg)
![Participerende ouders](https://wij-leren.nl/images/iconen/reactie-op-luc-stevens-leren-met-ouders-3-0-100.jpg)
![Huiswerkbegeleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/huiswerkbegeleiding-hoogbegaafd-100.jpg)
![Visie en kernwaarden](https://wij-leren.nl/images/iconen/kernwaarden-visie-medewerkers-100.jpg)
![Organisatie als rotonde](https://wij-leren.nl/images/iconen/organisatie-als-rotonde-100.jpg)
![onderwijs en zelfkennis](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-en-zelfkennis-100.jpg)
![Omix Webtalks met Adjiedj Bakas - De onderwijsinrichting van morgen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Ouderbetrokkenheid in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe is de mens geworden wie hij is? Tjipcast 006](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Roos van Leary in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
63 bekwaamheidsdossier
64 beoordelingsgesprek
73 burgerschap
50 competentiemanagement
48 functioneringsgesprek
49 gesprekkencyclus
146 leerkrachtvaardigheden
129 ouderbetrokkenheid
13 parentificatie
48 persoonlijke effectiviteit
48 psychosociale ontwikkeling
79 roos van leary
32 zelfstandigheid