Assessment
Wat is een assessment?
Tijdens een assessment wordt de kennis en de vaardigheden van een persoon onderzocht en gedocumenteerd.
Een assessment heeft doorgaans de vorm van een formele toets of examen en heeft als doel om te bepalen wat het leerniveau van de leerlingen is. Er wordt gecontroleerd waar leerlingen eventueel ondersteuning kunnen gebruiken of om prestaties te beoordelen.
Ook voor leerkrachten in het primair onderwijs is het steeds gangbaarder om assessments af te leggen om zo hun competenties in kaart te brengen. Hiervoor zijn verschillende assessment tools beschikbaar. Door middel van verschillende testen wordt binnen een assessment de vakbekwaamheid en de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerkracht getoetst.
Assessments worden uitgevoerd met verschillende referentiekaders. De CITO-toets is een voorbeeld van een criterion-referenced assessment, waarbij getoetst wordt of de leerlingen alle vereiste kennis en vaardigheden bezitten die er aan het einde van hun basisschoolperiode van worden verwacht.
Een andere referentiekader is een norm-referenced assessment, waarbij de resultaten worden beoordeeld op basis van de algehele score van de klas of de jaargang.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?](https://wij-leren.nl/images/iconen/machiel-karels-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Roos van Leary -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-gedrag-100.jpg)
![Formatieve assessment](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-zichtbaar-maken-met-formatieve-assessment-100.jpg)
![Roos van Leary -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-met-de-roos-van-leary-100.jpg)
![Leraar, een rijk beroep](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-onderwijscooperatie.png)
![Bekwaamheidseisen PO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-po.png)
![Bekwaamheidseisen VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-VO.png)
![Bekwaamheidseisen VHO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-VHO.png)
![SBL competenties VO MBO](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-wereld-gericht-onderwijs-vorming-tot-volwassenheid-100.jpg)
![Persoonlijkheidstesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-sociogram-100.jpg)
![Competentiemanagement](https://wij-leren.nl/images/iconen/bestuur-intern-toezicht-100.jpg)
![Competenties](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-competenties-met-zonder-instructies-100.jpg)
![Teamleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-in-een-lerende-school-100.jpg)
![SBL competenties VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/kernkwaliteiten-ontwikkelen-100.jpg)
![SBL competenties BAO](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-spelling-toets-100.jpg)
![formatief toetsen didactisch handelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactisch-formatief-summatief-toetsen-1.jpg)
![toetsing als motor voor leren en succeservaringen](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsing-motor-voor-leren-succeservaringen-100.jpg)
![Toetsing als kans voor leren - Intro](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsing-kans-voor-leren-intro-referenties-100.jpg)
![Formatief evalueren organiseren effecten](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-organiseren-effecten-100.jpg)
![Formatief leren en de implementatie daarvan](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-leraren-plg-implementatie-100.jpg)
![Vijf voorbeelden van formatief evalueren](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-vijf-voorbeelden-100.jpg)
![toetsing kans om te leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsbeleid-motivatie-leerlingen-100.jpg)
![Toetsing inzetten voor kansengelijkheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/selecteren-onderwijs-kansengelijkheid-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-toelichting-woordenschat-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-luisteren-technisch-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-spelling-taalverzorging-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-schrijfvaardigheid-engels-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-rekenen-wiskunde-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-hoofdrekenen-overig-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-toelichting-woordenschat-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend luisteren technisch lezen (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-luisteren-technisch-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen spelling taalverzorging (4)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-spelling-taalverzorging-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-schrijfvaardigheid-engels-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen rekenen-wiskunde (6)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-rekenen-wiskunde-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen hoofdrekenen en overig (7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-hoofdrekenen-overig-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (1 t/m 4)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (5 t/m 7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-2-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (5 t/m 7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-2-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (8 t/m 10)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-3-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (1 t/m 4)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (5 t/m 7)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-2-100.jpg)
![Tien lessen over formatief evalueren (8 t/m 10)](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-tien-lessen-dylan-wiliam-3-100.jpg)
![Prestatiepijn door toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/prestatiepijn-toetsen-boosdoeners-100.jpg)
![Interactiewijzer](https://wij-leren.nl/images/iconen/Interactiewijzer-100.jpg)
![Persoonlijke effectiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijke-effectiviteit-in-het-basisonderwijs-100-1.jpg)
![Effectief leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zeven-eigenschappen-van-effectief-leiderschap-100.jpg)
![Roos van Leary interactiekunde professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-interactiekunde-professionals-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe bouw je aan een topteam? Tjipcast 033](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![De Big Five in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Helma van der Hoorn - Bestuurlijke vernieuwingen door vertrouwen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
63 bekwaamheidsdossier
64 beoordelingsgesprek
42 big five
71 competentie
50 competentiemanagement
30 extravert
85 feedback
55 formatief toetsen
48 functioneringsgesprek
49 gesprekkencyclus
72 informeel leren
33 introvert
80 kernkwaliteiten
146 leerkrachtvaardigheden
126 leiderschapsstijl
128 lerende school
39 Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
47 mentor
37 netwerkleren
47 online assessment
136 persoonlijk meesterschap
53 persoonlijk ontwikkelingsplan (pop)
48 persoonlijke effectiviteit
52 persoonlijkheidstest
79 roos van leary
32 rorschachtest
56 SBL competenties
56 talent
51 talentontwikkeling
90 verantwoordelijkheid
146 welbevinden
31 wet BIO
29 zelfhulp