Assessment
Tijdens een assessment wordt de kennis en de vaardigheden van een persoon onderzocht en gedocumenteerd.
Een assessment heeft doorgaans de vorm van een formele toets of examen en heeft als doel om te bepalen wat het leerniveau van de leerlingen is. Er wordt gecontroleerd waar leerlingen eventueel ondersteuning kunnen gebruiken of om prestaties te beoordelen.
Ook voor leerkrachten in het primair onderwijs is het steeds gangbaarder om assessments af te leggen om zo hun competenties in kaart te brengen. Hiervoor zijn verschillende assessment tools beschikbaar. Door middel van verschillende testen wordt binnen een assessment de vakbekwaamheid en de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerkracht getoetst.
Assessments worden uitgevoerd met verschillende referentiekaders. De CITO-toets is een voorbeeld van een criterion-referenced assessment, waarbij getoetst wordt of de leerlingen alle vereiste kennis en vaardigheden bezitten die er aan het einde van hun basisschoolperiode van worden verwacht.
Een andere referentiekader is een norm-referenced assessment, waarbij de resultaten worden beoordeeld op basis van de algehele score van de klas of de jaargang.
Gerelateerd

Medilex Onderwijs


E-Wise

.png)
Driessen


oo.nl


Rutgers






















































54 bekwaamheidsdossier
56 beoordelingsgesprek
42 big five
64 competentie
50 competentiemanagement
30 extravert
76 feedback
47 formatief toetsen
46 functioneringsgesprek
47 gesprekkencyclus
70 informeel leren
32 introvert
79 kernkwaliteiten
134 leerkrachtvaardigheden
108 leiderschapsstijl
115 lerende school
38 Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
46 mentor
34 netwerkleren
47 online assessment
132 persoonlijk meesterschap
47 persoonlijk ontwikkelingsplan (pop)
48 persoonlijke effectiviteit
52 persoonlijkheidstest
78 roos van leary
32 rorschachtest
54 SBL competenties
51 talent
46 talentontwikkeling
78 verantwoordelijkheid
136 welbevinden
29 wet BIO
29 zelfhulp