Assessment
Wat is een assessment?
Tijdens een assessment wordt de kennis en de vaardigheden van een persoon onderzocht en gedocumenteerd.
Een assessment heeft doorgaans de vorm van een formele toets of examen en heeft als doel om te bepalen wat het leerniveau van de leerlingen is. Er wordt gecontroleerd waar leerlingen eventueel ondersteuning kunnen gebruiken of om prestaties te beoordelen.
Ook voor leerkrachten in het primair onderwijs is het steeds gangbaarder om assessments af te leggen om zo hun competenties in kaart te brengen. Hiervoor zijn verschillende assessment tools beschikbaar. Door middel van verschillende testen wordt binnen een assessment de vakbekwaamheid en de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerkracht getoetst.
Assessments worden uitgevoerd met verschillende referentiekaders. De CITO-toets is een voorbeeld van een criterion-referenced assessment, waarbij getoetst wordt of de leerlingen alle vereiste kennis en vaardigheden bezitten die er aan het einde van hun basisschoolperiode van worden verwacht.
Een andere referentiekader is een norm-referenced assessment, waarbij de resultaten worden beoordeeld op basis van de algehele score van de klas of de jaargang.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022
Gerelateerd

Wij-leren.nl Academie


ANWB

.png)
Uitgeverij Ten Brink


oo.nl


Medilex Onderwijs




































































62 bekwaamheidsdossier
64 beoordelingsgesprek
42 big five
68 competentie
50 competentiemanagement
30 extravert
79 feedback
52 formatief toetsen
48 functioneringsgesprek
49 gesprekkencyclus
72 informeel leren
33 introvert
79 kernkwaliteiten
145 leerkrachtvaardigheden
120 leiderschapsstijl
120 lerende school
39 Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
46 mentor
35 netwerkleren
47 online assessment
133 persoonlijk meesterschap
52 persoonlijk ontwikkelingsplan (pop)
48 persoonlijke effectiviteit
52 persoonlijkheidstest
78 roos van leary
32 rorschachtest
56 SBL competenties
55 talent
49 talentontwikkeling
80 verantwoordelijkheid
146 welbevinden
31 wet BIO
29 zelfhulp