Persoonlijk meesterschap
Persoonlijk meesterschap is een belangrijk begrip bij de onderwijsvernieuwing ‘natuurlijk leren.’ Het is een van de vijf disciplines van boeiend onderwijs. Persoonlijk meesterschap ziet de levensweg als leerweg.
Persoonlijk meesterschap betekent in de eerste plaats dat je leert om een persoonlijke visie en een helder beeld van de huidige werkelijkheid voor ogen te houden. Het leert je om niet terug te schrikken van de werkelijkheid. Ook tijdens moeilijke momenten moet je jezelf kunnen afvragen: Wat is er aan de hand? Waarom is deze werkelijkheid zo moeilijk? Welke bijdrage kan ik leveren? Dat betekent ook keuzes maken. Zelf de maatregelen zoeken om je visie en bestemming vorm te geven. Het is eigenlijk een soort gesprek met jezelf. Wat is echt belangrijk en wat zou ik kunnen doen om dit te realiseren?
De grenzen van persoonlijk meesterschap, maar ook de mogelijkheden, liggen bij jezelf.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 24 november 2023
Gerelateerd
![Lesgeven als Ted-Talks](https://wij-leren.nl/images/iconen/Lesgeven als TED klein.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Mijn school kiest voor mijn talent](https://wij-leren.nl/images/iconen/luk-dewulf-talenten-vk-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Overdenken en doen](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-denken-en-doen-100.jpg)
![Roos van Leary -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-gedrag-100.jpg)
![Professionele vrijheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionele-vrijheid-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid nemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-leerkracht-onderwijs-100.jpg)
![Orde en grenzen](https://wij-leren.nl/images/iconen/orde-communicatie-100a.jpg)
![Tijd voor pedagogiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/tijd-voor-pedagogiek-inaugurele-rede-inleiding-100.jpg)
![Pedagogiek handelingswetenschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogiek-een-betrokken-handelingswetenschap-100.jpg)
![Innerlijkheid en humaniteit pedagogiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/Pedagogiek-innerlijkheid-en-humaniteit-100.jpg)
![Volwassen in de wereld](https://wij-leren.nl/images/iconen/Volwassen-in-de-wereld-willen-zijn-100.jpg)
![Subjectificatie - ander curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/subjectiverend-onderwijs-het-curriculum-op-zijn-kop-100.jpg)
![leerwensen en persoonlijke ontwikkeling van leerkrachten](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerwensen-reflectie-kernkwaliteiten-ui-model-100.jpg)
![Leraar als professional](https://wij-leren.nl/images/iconen/toekomst-onderwijs-toezicht-rol-docent-lerende-organisatie-100.jpg)
![Flip the System (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/flip-the-system-kwaliteitsbeoordeling-zelfevaluatie-100.jpg)
![High impact learning (4) - Zeven bouwstenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/high-impact-learning-zeven-bouwstenen - 100.jpg)
![High impact learning (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/leeromgeving-high-impact-learner-control-contextfactoren-100.jpg)
![High impact learning (3) -urgentie](https://wij-leren.nl/images/iconen/high-impact-learning-kenmerken-principe - 100.jpg)
![Leraar, een rijk beroep](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-onderwijscooperatie.png)
![Bekwaamheidseisen PO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-po.png)
![Bekwaamheidseisen VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-VO.png)
![Bekwaamheidseisen VHO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-VHO.png)
![Groepsplanloos](https://wij-leren.nl/images/iconen/planmatig-groepsplan-inspectie-leerlijnen-onderwijsbehoeften-100.png)
![Kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-onderwijs-in-lerende-school-100.jpg)
![SBL competenties VO MBO](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-wereld-gericht-onderwijs-vorming-tot-volwassenheid-100.jpg)
![Persoonlijkheidstesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-sociogram-100.jpg)
![Competentiemanagement](https://wij-leren.nl/images/iconen/bestuur-intern-toezicht-100.jpg)
![Leren van data](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-van-data-lvs-datafeedback-leerproces-100.jpg)
![Mindset bij rekenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenen-fixed-growth-mindset-dweck-100.jpg)
![Macht of gezag](https://wij-leren.nl/images/iconen/macht-gezag-orde-100.jpg)
![Teamcommunicatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/team-communicatie-lerende-school-100.jpg)
![Tweetalig communiceren](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-communicatie-lerende-school-100.jpg)
![Sturen door luisteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-sturen-100.jpg)
![Drijfveren voor leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/drijfveren-leren-motivatie-bij-e-learning-100.jpg)
![Excelleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/excellent-activeren-hoogbegaafd-100.jpg)
![Excellentie bevorderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/excellentie-bevorderden-talentontwikkeling-100.jpg)
![Werk van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/werk-leraar-100.jpg)
![Intern begeleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/intern-begeleider-passend-onderwijs-professionalisering-100.jpg)
![Leerkracht centrale factor](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerkracht-professioneel-autonomie100.jpg)
![Luisteren bij leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-leiderschap-100.jpg)
![Subjectificatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonsvorming-subjectificatie-100.jpg)
![Luistergedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/integratief-luisteren-100.jpg)
![Onderwijs moet boeien](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-moet-niets-behalve-boeien-100.jpg)
![Bovenschools leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/bovenschools-leiderschap-100.jpg)
![De lerende school](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-kruk-in-de-klas-100.jpg)
![Duurzame schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzame-schoolontwikkeling-100.jpg)
![Persoonlijk meesterschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijk-meesterschap-100.jpg)
![Systeemdenken en denkgewoonten](https://wij-leren.nl/images/iconen/systeemdenken-in-de-klas-100.jpg)
![Het lerarenregister](https://wij-leren.nl/images/iconen/lerarenregister-registerleraar-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid geven](https://wij-leren.nl/images/iconen/verantwoordelijkheid-communicatie-100.jpg)
![Communicatie in school](https://wij-leren.nl/images/iconen/praten-tegen-elkaar-praten-met-elkaar-100.jpg)
![Teamleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-in-een-lerende-school-100.jpg)
![SBL competenties VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/kernkwaliteiten-ontwikkelen-100.jpg)
![SBL competenties BAO](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-spelling-toets-100.jpg)
![Over innovatie en verbinding - pcm](https://wij-leren.nl/images/iconen/brief-uit-mijn-hart-innovatie-verbinding-100.jpg)
![Sturen op autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/sturen-op-autonomie-ta-100-.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![Hoe professioneel ben je als professional?](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrenzen-communicatie-professioneel-100.jpg)
![Commentaar curriculum.nu door Gert Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/commentaar-curriculum.nu-gert-biesta-100.jpg)
![Ga tot de mier!](https://wij-leren.nl/images/iconen/ga-tot-de-mier-100.jpg)
![Het prachtige risico van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-prachtige-risico-van-onderwijs-biesta-100.png)
![Meester Mark -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-vraagt-door-100.jpg)
![Meester Mark -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-draait-door-100.jpg)
![Interactiewijzer](https://wij-leren.nl/images/iconen/Interactiewijzer-100.jpg)
![Persoonlijke effectiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijke-effectiviteit-in-het-basisonderwijs-100-1.jpg)
![Mindset](https://wij-leren.nl/images/iconen/mindset-nieuw-100.jpg)
![Professionele leergemeenschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-professionele-leergemeenschap-100.jpg)
![Effectief leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zeven-eigenschappen-van-effectief-leiderschap-100.jpg)
![Duurzame schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzame-schoolontwikkeling-twee-100.jpg)
![Roos van Leary interactiekunde professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-interactiekunde-professionals-100.jpg)
![Leiding geven aan een lerende school](https://wij-leren.nl/images/iconen/leiding-geven-lerende-school-100.jpg)
![Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/bewegen-naar-optimale-arbeidsmobiliteit-100.jpg)
![Erken de ongelijkheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/erken-de-ongelijkheid-100.jpg)
![Leren in verbondenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-in-verbondenheid-100.jpg)
![](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionele-groei-van-leraren-en-andere-onderwijsprofessionals-100.jpg)
![Professionele Leergemeenschap het handboek](https://wij-leren.nl/images/iconen/cover-PLG-handboek-voorkant-100.jpg)
![Drie soorten beleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/beleid-protocol-visie-verantwoording-100.jpg)
![Staat van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-de-leraar-100.jpg)
![Lezend in Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-onderwijs-filosofie-100.jpg)
![Kwaliteit opleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteit-opleiding-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Brain based teaching in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![De Big Five in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
75 assessment
63 bekwaamheidsdossier
64 beoordelingsgesprek
42 big five
32 boeiend onderwijs
52 brain based teaching
50 competentiemanagement
30 extravert
48 functioneringsgesprek
49 gesprekkencyclus
72 informeel leren
33 introvert
80 kernkwaliteiten
146 leerkrachtvaardigheden
57 lerarenregister
128 lerende school
39 Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
87 mindset
53 natuurlijk leren
37 netwerkleren
47 online assessment
26 PCM
48 persoonlijke effectiviteit
52 persoonlijkheidstest
70 professionele leergemeenschap
31 registerleraar
79 roos van leary
32 rorschachtest
62 systeemdenken
56 talent
51 talentontwikkeling
123 teamleren
31 wet BIO
29 zelfhulp