Directe Instructiemodel
Het directe instructiemodel is een lesmodel dat uitgaat van de verschillende leervermogens van kinderen. Kinderen verschillen van elkaar in de manier en snelheid van leren.
Sommige kinderen begrijpen de instructie snel en willen vlot aan de slag, andere kinderen hebben meer uitleg nodig. Daar wordt in het Directe Instructiemodel rekening mee gehouden.
Bij Directe instructie zit er veel structuur in de lessen, want elke les is opgebouwd uit een aantal fasen:
- terugblik;
- oriëntatie;
- instructie;
- begeleid inoefenen;
- controle;
- verwerking en afronding.
De leerkracht controleert in grote mate het leerproces. Dit model is vooral effectief bij kinderen die veel begeleiding en een actieve instructie nodig hebben.
Verschillende soorten DI
Er zijn verschillende varianten van het directe-instructiemodel:
- Expliciete Directe Instructie (EDI);
- Interactief Gedifferentieerde Directe Instructie (IGDI);
- Activerende Directe Instructie (ADI).
Het beste is om schoolbreed voor één bepaalde variant te kiezen, zodat de aanpak in alle groepen hetzelfde is en leerlingen daaraan gewend raken.
Welke doelen heb je voor ogen?
Daarnaast is het belangrijk om te bedenken dat het directe instructiemodel met name effectief is bij de voorbereiding voor een kennistoets. Het onderwijs kent echter meer ontwikkeldoelen dan alleen kennisoverdracht. Het is belangrijk om deze pedagogische doelen in het oog te houden bij de afweging welke keuze er gemaakt wordt qua werkvormen en instructiemodellen. Elke werkvorm heeft een eigen effect op de leerling.
Boeken over directe instructie
enHeb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 6 december 2023
Gerelateerd
![Wat zijn coöperatieve werkvormen?](https://wij-leren.nl/images/iconen/martie-de-pater-sneep-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Leidinggeven aan een professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/Leidinggeven aan een professionele schoolcultuur wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Leren zichtbaar maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-zichtbaar-maken.jpg)
![Tegenvallende toetsresultaten](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-resultaten-vallen-tegen-wat-nu-100.jpg)
![Pedagogisch basisklimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-basisklimaat-100.jpg)
![Richting geen recepten - Hattie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hattie-leren-zichtbaar-maken-geen-recepten-100.jpg)
![Sleutels effectieve les (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/vier-sleutels-effectieve-les-lesdoel-kortste-weg-een-100.jpg)
![Gepersonaliseerd onderwijs versus EDI](https://wij-leren.nl/images/iconen/is-gepersonaliseerd-onderwijs-tegenhanger-effectieve-instructie-100.jpg)
![Beter rekenonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-reken-wiskunde-onderwijs-100.jpg)
![Ontspannen lesgeven tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Grote en kleine groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleine-grote-groep-100.jpg)
![Lezen en spellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/lezen-spellen-100.jpg)
![Directe instructiemodel](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-model-100.jpg)
![Leren van fouten](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-van-fouten-100.jpg)
![EDI bij afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-afstandsonderwijs-100.jpg)
![EDI bij afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-afstandsonderwijs-100.jpg)
![nadelen directe instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-nadelen-100.jpg)
![leesonderwijs en directe instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-leesonderwijs-di-100.jpg)
![directe instructie onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-trainen-kleuters-100.jpg)
![directe instructie conditioneringspsychologie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-conditioneringspsychologie-100.jpg)
![instructie kleuters leerkracht model](https://wij-leren.nl/images/iconen/instructiemodel-bij-kleuters-reflectie-100.jpg)
![Evidence based instructiestrategieën: wat is het effect?](https://wij-leren.nl/images/iconen/instructiestratiegien-evidence-based-effectiviteit-1-100.jpg)
![Evidence based instructiestrategieën: wordt ons onderwijs beter?](https://wij-leren.nl/images/iconen/instructiestratiegien-evidence-based-effectiviteit-2-100.jpg)
![instructie unitonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/verzorgen-instructies-unitonderwijs-100.jpg)
![10 mindframes](https://wij-leren.nl/images/iconen/10-mindframes-hattie-100.jpg)
![Differentiatie basisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Differentieren-is-te-leren-BAO-100.jpg)
![Differentiëren voortgezet onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Differentieren-is-te-leren-100.jpg)
![Expliciete Directe Instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/edi-2.0-100.jpg)
![Didactische werkvormen](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactische-werkvormenboek-100.jpg)
![Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/wijze_lessen-100.jpg)
![De Denkende Klas: bereid je leerlingen voor op leren én leven](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-denkende-klas-100.jpg)
![Kansen(on)gelijkheid vanuit meerdere perspectieven](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-is-eerlijk-kansengelijkheid-100.jpg)
![Pedagogiek en didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactiek-en-pedagogiek-hebben-elkaar-nodig-100.jpg)
![Activerend onderwijs in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)