Groepsgrootte

De groepsgrootte is het aantal kinderen in een groep. Dit verschilt per leeftijdscategorie; op peuterspeelzalen zijn andere groepsgroottes wenselijk dan in het voortgezet onderwijs. Een klas in het speciaal basisonderwijs (SBO) telt minder leerlingen dan een klas in het reguliere basisonderwijs. In tegenstelling tot wat velen denken, is er in het basisonderwijs geen maximale groepsgrootte vastgesteld. Een basisschool mag dit zelf bepalen, al is overleg met de medezeggenschapsraad hierbij verplicht. Wel is het verplicht dat er per leerling 3,5 m² vloeroppervlak beschikbaar moet zijn. Dit geldt niet per lokaal, maar voor de totale oppervlakte van de hele school gedeeld door het aantal leerlingen. 
 

Gerelateerd

Tweedaags opleiding tot Schoolcoach Betrokkenheid
Tweedaags opleiding tot Schoolcoach Betrokkenheid
unieke kans!
Bazalt | HCO | RPCZ 
Toekomstgericht onderwijs voor IB’ers
Toekomstgericht onderwijs voor IB’ers
Hoe beweegt de rol van IB'er mee in de toekomst?
O21 
Praten over gevoelige onderwerpen in de klas
Praten over gevoelige onderwerpen in de klas
Elk thema bespreekbaar in het vo en mbo
Medilex Onderwijs 
Differentiatie adaptief onderwijs
Differentiatie: Wat werkt bij adaptief onderwijs?
Michel Verdoorn
Kleine scholen
Hoe een kleine school kan overleven
Martie de Pater
Toezicht onderwijskwaliteit
Toezicht houden op onderwijskwaliteit is niet zo ingewikkeld
Harm Klifman


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Werkzaamheden van de leerkracht per dag
Hoeveel uur werkt een leerkracht per dag?
Invloed wisselende leerkrachten op jonge kind
Wisselende leerkrachten op één dag: heeft dat invloed op het welbevinden?
Vakwedstrijden op het mbo
Skills Heroes vakwedstrijden: hebben zij effect op vakontwikkeling?
Leerachterstanden leerwegondersteunend onderwijs
Hoe los je effectief leerachterstanden op in het leerwegondersteunend onderwijs?
Hoe draagt toetsing bij aan leerwinst?
Hoe draagt toetsing bij aan leerwinst in het voortgezet onderwijs?
Participeren in een leernetwerk draagt bij - verpleegkunde
Participeren in een leernetwerk: goed voor ontwkkeling van praktijkbegeleiders?
Kostenvergelijking mbo opleidingen
Is er verschil in kosten tussen mbo-instellingen?
Internaliserende en externaliserende problemen
Hoe kunnen docenten omgaan met verstorend gedrag?
Wat is optimale lesduur in VO
Wat is de optimale lesduur in voortgezet onderwijs?
De invloed van vakanties op het leerrendement
Schoolvakanties: hoe voorkom je leerverlies en terugval?
Sturen kwaliteit po
Ongemak van Autonomie: Sturen van onderwijskwaliteit in het primair onderwijs
Passende professionalisering
Passend onderwijs vraagt om passende professionalisering
Klassenmanagement
Effectieve klassenmanagementstrategieën in de onderwijspraktijk
Pedagogisch didactisch handelen
Pedagogisch-didactisch handelen en Passend Onderwijs
Educational governance
Het ongemak van autonomie, onderwijsbeleid tussen vrijheid en verantwoording
[extra-breed-algemeen-kolom2]







Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.