Een lerende school is een lerende organisatie, waarbij het leren van alle betrokkenen een belangrijk uitgangspunt is. Er wordt bewust beleid gevoerd om medewerkers van en met elkaar te laten leren.
In de theorie van de lerende organisatie worden vijf wezenlijke elementen onderscheiden:
- gemeenschappelijke visie: wat willen wij als school met zijn allen creëren? Wat is ons gezamenlijk verlangen?
- persoonlijk meesterschap: de lerende houding, de eigen visie en persoonlijke ontwikkeling van elke betrokkene. In de school is dit met name pedagogisch en didactisch vakmanschap.
- systeemdenken: allerlei zaken die op school of in de klas gebeuren hangen met elkaar samen en beïnvloeden elkaar. Systeemdenken is het je bewust zijn van deze samenhang. Interventies worden met name gericht op dergelijke patronen en onderlinge samenhang.
- mentale modellen: vaak onbewuste aannames over de werkelijkheid; onze opvattingen en handelingspatronen. Elke verandering begint met het inzichtelijk maken van de mentale modellen en hierover in gesprek gaan.
- teamleren: samen werken, samen leren van en met elkaar.
Bouwen aan een lerende school betekent dat er met behulp van allerlei werkvormen, interventies, trainingen, e.d. gewerkt wordt rond deze vijf onderdelen. Een door iedereen gedragen gemeenschappelijke visie is daarbij onmisbaar.
Een verdere invulling van de school als lerende organisatie is te lezen in het artikel "De schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren
Laatst geactualiseerd op 13 december 2021