Didactiek
Didactiek gaat over het professioneel handelen van de leraar. Het is de theorie van kennisoverdracht, aanleren van vaardigheden en inzicht. Daarbij staat de vraag centraal hoe de leraar ervoor zorgt dat de leerling leert. Dit doet de leraar door te bedenken wat de leerlingen moeten leren, hoe ze dat het beste kunnen doen en waarom de gebruikte methodes en inhoud van het geleerde geschikt is voor de leerlingen. In feite komt het neer op het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van de les en het leren van de leerlingen.
De didactiek behandelt de regels en de kunst van het onderwijzen. Het geeft handvatten voor het motiveren van leerlingen en het goed opbouwen van lessen. Dit vak komt in elke lerarenopleiding voor.
Didactiek is een onderdeel van de pedagogiek. Didactiek en pedagogiek worden nog wel eens onbewust tegen elkaar uitgespeeld. Je hebt als leraar didactiek en pedagogiek echter beide nodig.
Er zijn enkele basale didactische stromingen. De belangrijkste hiervan zijn het cognitivisme en het (sociaal) constructivisme.
Didactische werkvormenboek
Het volgende boek bevat 250 didactische werkvormen die breed toepasbaar zijn in het onderwijs:
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 december 2023
Gerelateerd
![Wat is de taxonomie van Bloom?](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-definitie-cognitie-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De beste nascholing volg je bij Medilex Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Kleine klassen hebben voordelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleine-klassen-voordelen-onderzoek-100.jpg)
![Dimensies van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/dimensies-van-onderwijs-100.jpg)
![Constructivisme](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-onderwijs-100.jpg)
![TASC-model](https://wij-leren.nl/images/iconen/TASC-model-100.jpg)
![Verrijkend themaonderwijs kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/thema-verrijken-kleuters-ontwikkelingsvoorsprong-100.jpg)
![ERK curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/europees-referentiekader-talen-curriculum-erk-100.jpg)
![Richting geen recepten - Hattie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hattie-leren-zichtbaar-maken-geen-recepten-100.jpg)
![Vier sleutels effectieve les (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/vier-sleutels-effectieve-les-betrokkenheid-afstemming-100.jpg)
![Sleutels effectieve les (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/vier-sleutels-effectieve-les-lesdoel-kortste-weg-een-100.jpg)
![](https://wij-leren.nl/images/iconen/engels-niveau-vaardigheden-voortgezet-100.jpg)
![Gepersonaliseerd onderwijs versus EDI](https://wij-leren.nl/images/iconen/is-gepersonaliseerd-onderwijs-tegenhanger-effectieve-instructie-100.jpg)
![Effectieve vragen stellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/effectieve-vragen-stimuleren-onderzoekende-houding-100.jpg)
![Spelling oefenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelling-oefenen-spellingdidactiek-100.jpg)
![Soepele lesovergang](https://wij-leren.nl/images/iconen/leswisseling-PCM-klassenmanagement-leertijd-100.jpg)
![Goede schoolteksten](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-goede-schooltekst-100.jpg)
![Competenties](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-competenties-met-zonder-instructies-100.jpg)
![Effectief onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/effectief-onderwijs-100.jpg)
![Humor in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/humor-in-de-klas-100.jpg)
![Leerkrachtgedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-didactisch-handelen-leerkrachtgedrag-100.jpg)
![Onderzoekend leren bij kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoekend-leren-kleuters-orientatiefase-100.jpg)
![Activerende didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/activerende-didactiek-werkvormen-coachen-reflecteren-100.jpg)
![Samen Leren en Innoveren op Maat](https://wij-leren.nl/images/iconen/samen-leren-SLIM-flexibilisering-inclusief-100.jpg)
![nadelen directe instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-nadelen-100.jpg)
![Leerdoelen als uitgangspunt voor de lesinhoud](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoeldenken-definitie-opbrengst-100.jpg)
![leesonderwijs en directe instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-leesonderwijs-di-100.jpg)
![formatief toetsen didactisch handelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactisch-formatief-summatief-toetsen-1.jpg)
![toetsing als motor voor leren en succeservaringen](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsing-motor-voor-leren-succeservaringen-100.jpg)
![directe instructie onderzoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-trainen-kleuters-100.jpg)
![Toetsing als kans voor leren - Intro](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsing-kans-voor-leren-intro-referenties-100.jpg)
![Formatief evalueren organiseren effecten](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-organiseren-effecten-100.jpg)
![Formatief leren en de implementatie daarvan](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-leraren-plg-implementatie-100.jpg)
![In drie stappen naar leerdoelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoelen-drie-stappen-leerlijn-100.jpg)
![rekentaal in rollenspel](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekentaal-in-rollenspel-100.jpg)
![directe instructie conditioneringspsychologie](https://wij-leren.nl/images/iconen/directe-instructie-conditioneringspsychologie-100.jpg)
![instructie kleuters leerkracht model](https://wij-leren.nl/images/iconen/instructiemodel-bij-kleuters-reflectie-100.jpg)
![Evidence based instructiestrategieën: wat is het effect?](https://wij-leren.nl/images/iconen/instructiestratiegien-evidence-based-effectiviteit-1-100.jpg)
![instructie kleuters tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/instructiemodel-bij-kleuters-voorbeelden-tips-100.jpg)
![rollenspel versterkt rekentaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/rollenspel-versterkt-rekentaal-100.jpg)
![toetsing kans om te leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsbeleid-motivatie-leerlingen-100.jpg)
![Evidence based instructiestrategieën: wordt ons onderwijs beter?](https://wij-leren.nl/images/iconen/instructiestratiegien-evidence-based-effectiviteit-2-100.jpg)
![Leerdoeldenken implementeren en organiseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoeldenken-implementeren-organiseren-100.jpg)
![Kleuters laten leren en ontdekken in de rekenhoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleuters-rekenhoek-100.jpg)
![Doorstroom van twee naar drie met rekendoelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorstroom-kleuters-groep-3-rekendoelen-100..jpg)
![Loslaten van een lesmethode is moeilijk maar de moeite waard](https://wij-leren.nl/images/iconen/loslaten-methode-vertrouwen-angst-100.jpg)
![Vijf pijlers voor kwaliteitsbewustzijn op Agorascholen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitsbewustzijn-agorascholen-100.jpg)
![De eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-onderwijs-voor-het-jonge-kind-100.jpg)
![Woordenschatonderwijs didactiek woordgroep twee en toetsing](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschatonderwijs-didactiek-toetsing-100.jpeg)
![Woordenschatonderwijs didactiek woordgroep twee en toetsing](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschatonderwijs-didactiek-toetsing-100.jpeg)
![pratend en lezend woorden leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-intro-overzicht-100.jpg)
![Woorden in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woorden-in-klas-100.jpg)
![Woordselectie en woordgroepen](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-didactiek-woordgroepen-100.jpg)
![Woordselectie, woordfrequentie, leerbehoeften](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordfrequentie-woordenlijsten-leerbehoeften-100.jpg)
![woordselectie en zins- en tekstbetekenis](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-zins-tekst-betekenis-100.jpg)
![Woordkennis en taalbeschouwing](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-woordkennis-taalbeschouwing-100.jpg)
![Belang woordenschatonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordenschatonderwijs-belang-achterstand-100.jpg)
![Pratend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-pratend-leren-100.jpg)
![Lezend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-lezend-leren-100.jpg)
![Kennisgericht woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-kennisgericht-woorden-leren-100.jpg)
![Woordenschat toetsing](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordenschat-toetsing-100.jpg)
![Woorden in het brein](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woorden-in-het-brein-100.jpg)
![kwaliteitskenmerken woordenschatonderwijs en didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-kwaliteitskenmerken-didactiek-100.jpg)
![pratend en lezend woorden leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-intro-overzicht-100.jpg)
![Woorden in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woorden-in-klas-100.jpg)
![Woordselectie, woordfrequentie, leerbehoeften](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordfrequentie-woordenlijsten-leerbehoeften-100.jpg)
![woordselectie en zins- en tekstbetekenis](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-zins-tekst-betekenis-100.jpg)
![Constructivisme en onderwijs -deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-en-onderswijs-deel-1-100..jpg)
![Constructivisme en onderwijs -deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-en-onderswijs-deel-1-100..jpg)
![Woordgebruik](https://wij-leren.nl/images/iconen/nadenken-over-goed-woordgebruik-100.jpg)
![Langdurig contact met woorden](https://wij-leren.nl/images/iconen/in-langdurig-contact-met-woorden-deel-1-100.jpg)
![Langdurig contact met woorden deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/in-langdurig-contact-met-woorden-deel-2-100.jpg)
![Zaakvakwoorden zesstappenaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-zesstappenaanpak-100.jpg)
![Zaakvakwoorden werkwijzen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-werkwijzen-100.jpg)
![Zaakvakwoorden woordenboeken](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-woordenboeken-100.jpg)
![Zaakvakwoorden hulpmiddelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-hulpmiddelen-100.jpg)
![Wat is sociaal constructivisme -3.1](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-is-sociaal-constructivisme-100.jpg)
![Psychologisch constructivisme met rijpheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/psychologisch-constructivisme-met-rijpheid-100.jpg)
![Constructivisme en kennisverwerving deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-kennisverwerving-100.jpg)
![Psychologisch constructivisme zonder rijpheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/psychologisch-constructivisme-zonder-rijpheid-100.jpg)
![Een excellente school - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-excellente-school-2-100.jpg)
![Een excellente school -1](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-excellente-school-deel-1-100.jpg)
![De macht van de leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-1-100.jpg)
![De macht van de leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-1-100.jpg)
![Het belang van subjectificatie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-2-100.jpg)
![Zes rollen van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zes-rollen-van-de-leraar-100.jpg)
![Vijf rollen leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-vijf-rollen-van-de-leraar-100.jpg)
![Differentiatie basisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Differentieren-is-te-leren-BAO-100.jpg)
![Differentiëren voortgezet onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Differentieren-is-te-leren-100.jpg)
![Zesde rol van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-zesde-rol-van-de-leraar-100.jpg)
![Teach like a Champion](https://wij-leren.nl/images/iconen/teach-like-a-champion-2-100.jpg)
![Expliciete Directe Instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/edi-2.0-100.jpg)
![Didactische werkvormen](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactische-werkvormenboek-100.jpg)
![Onderwijskundig Leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijskundig-leiderschap-cover-100.jpg)
![Onderzoeksmatig leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoeksmatig-leiderschap-100.jpg)
![Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/wijze_lessen-100.jpg)
![De Denkende Klas: bereid je leerlingen voor op leren én leven](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-denkende-klas-100.jpg)
![Vinger opsteken](https://wij-leren.nl/images/iconen/vinger-opsteken-beurtenbakje-wisbordje-110.jpg)
![Pedagogiek en didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactiek-en-pedagogiek-hebben-elkaar-nodig-100.jpg)
![Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Activerend onderwijs in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Didactische werkvormen in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)