Systeemdenken
Bij systeemdenken gaat het om het besef dat alles op een bepaalde manier met alles samenhangt. Het is het vermogen om deze relaties te zien en te begrijpen.
De wereld om ons heen bestaat uit relaties, niet uit losse feiten, dingen, gebeurtenissen. Kinderen zijn van nature systeemdenkers.
Systeemdenken draagt bij aan:
- het zien van de wereld als één geheel i.p.v. als een optelsom van allemaal losse delen;
- het zien hoe onderdelen van een systeem samenwerken en elkaar beïnvloeden;
- het zien van onze eigen rol binnen een systeem en het feit dat ons gedrag bepaald wordt door hoe we tegen het systeem aankijken;
- het leren begrijpen dat onze wereld en ons leven voortdurend verandert: dat onze wereld dynamisch is en niet statisch;
- het bewust worden van onze mentale modellen, onze manier van kijken naar de wereld om ons heen;
- het helpen om beslissingen te nemen die een probleem werkelijk oplossen in plaats van alleen maar de symptomen te bestrijden.
Recente ontwikkelingen in het denken over leren en onderwijzen die het belang van systeemdenken in de klas ondersteunen zijn:
constructivisme
technologie en beeldcultuur
interactie
meervoudige intelligentie
brain based teaching
Systeemdenken met kinderen biedt kansen voor boeiender en dus beter onderwijs in de 21e eeuw.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 16 december 2021
Gerelateerd
![Leidinggeven aan een professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/Leidinggeven aan een professionele schoolcultuur wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Zo maak je richtinggevend beleid voor je school](https://wij-leren.nl/images/iconen/cover opvoedgids asperger - 100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Flexibel puberbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/flexibel-puberbrein-100.jpg)
![Werkmodel leerling](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkmodel-leerling-100.jpg)
![Hoe kinderen leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-kinderen-leren.jpg)
![Taxonomie-van-bloom](https://wij-leren.nl/images/iconen/taxonomie-van-bloom-1000.png)
![Constructivisme](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-onderwijs-100.jpg)
![Duurzaam onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/autopoiesis-toekomstgericht-duurzaam-onderwijs-100.jpg)
![Kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-onderwijs-in-lerende-school-100.jpg)
![Teamcommunicatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/team-communicatie-lerende-school-100.jpg)
![Leren samen leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/plg-professionele-leergemeenschap-netwerken-100.jpg)
![Systeemdenken 21e eeuw](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzaam-leren-systeemdenken-100.jpg)
![Wetenschapsoriëntatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/wetenschapsorientatie-100.jpg)
![Luisteren bij leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-leiderschap-100.jpg)
![Acht dimensies](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-definitie-acht-dimensies-100.jpg)
![Lerend werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-werken-werksituaties-100.jpg)
![Ontwikkeling hersenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkeling-hersenen-100.jpg)
![Leerhouding als basis](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerhouding-succes-100.jpg)
![Onderwijs moet boeien](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-moet-niets-behalve-boeien-100.jpg)
![Bovenschools leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/bovenschools-leiderschap-100.jpg)
![De lerende school](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-kruk-in-de-klas-100.jpg)
![Duurzame schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzame-schoolontwikkeling-100.jpg)
![Persoonlijk meesterschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijk-meesterschap-100.jpg)
![Systeemdenken en denkgewoonten](https://wij-leren.nl/images/iconen/systeemdenken-in-de-klas-100.jpg)
![Empirische cyclus (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/techniek-empirische-cyclus-100.jpg)
![Empirische cyclus (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/techniek-onderzoek-100.jpg)
![Mindmap maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/mindmap-maken-kinderen-100.jpg)
![Communicatie in school](https://wij-leren.nl/images/iconen/praten-tegen-elkaar-praten-met-elkaar-100.jpg)
![Teamleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-in-een-lerende-school-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![Het waarom en het hoe van veranderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/aan-de-slag-met-onderwijsvernieuwing-100.jpg)
![Systemische teamcoaching in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/systemische-teamcoaching-onderwijs-100.jpg)
![Systeemleiderschap: werken aan het systeem, niet in het systeem](https://wij-leren.nl/images/iconen/systeemleiderschap-lerende-school-100.jpg)
![Constructivisme en onderwijs -deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-en-onderswijs-deel-1-100..jpg)
![Constructivisme en onderwijs -deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-en-onderswijs-deel-1-100..jpg)
![De samenhang tussen ambitie, basiskwaliteit en een kwaliteitscultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/ambitie-goed-onderwijs-100.jpg)
![Wat is sociaal constructivisme -3.1](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-is-sociaal-constructivisme-100.jpg)
![Psychologisch constructivisme met rijpheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/psychologisch-constructivisme-met-rijpheid-100.jpg)
![Jezelf blijven bij inspectiebezoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsinspectie-doe-maar-gewoon-100.jpg)
![Constructivisme en kennisverwerving deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-kennisverwerving-100.jpg)
![Psychologisch constructivisme zonder rijpheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/psychologisch-constructivisme-zonder-rijpheid-100.jpg)
![Fascinerende ontdekkingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/Fascinerende-ontdekkingen-100.jpg)
![Ga tot de mier!](https://wij-leren.nl/images/iconen/ga-tot-de-mier-100.jpg)
![Duurzame schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzame-schoolontwikkeling-twee-100.jpg)
![Leiding geven aan een lerende school](https://wij-leren.nl/images/iconen/leiding-geven-lerende-school-100.jpg)
![Het recht er iets van te maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-recht-er-iets-van-te-maken-100.jpg)
![Leren in verbondenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-in-verbondenheid-100.jpg)
![Professionele Leergemeenschap het handboek](https://wij-leren.nl/images/iconen/cover-PLG-handboek-voorkant-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Brain based teaching in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe kun je als professional regie nemen over innovatie? Tjipcast 037](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe organiseer je als school kwalitatief goed onderwijs? Tjipcast 044](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
52 brain based teaching
85 cognitieve ontwikkeling
23 constructivisme
128 lerende school
33 meervoudige intelligenties
53 natuurlijk leren
136 persoonlijk meesterschap
70 professionele leergemeenschap
19 sociaal constructivisme
123 teamleren
![Expeditie Moendoes](https://wij-spelen.nl/images/iconen/expeditie-moendoes-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Onze Wereld](https://wij-spelen.nl/images/iconen/onze-wereld-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Multiculturele poppen](https://wij-spelen.nl/images/iconen/multiculturele-pop-100.jpg)
![](img/linkwl.png)