Informeel leren
Informeel leren is leren door te ervaren. Dit geldt voor leerlingen en voor volwassenen.
Informeel leren door ervaringen hoeft voor leerlingen niet binnen de muren van een school te zijn. Informeel leren vindt juist vaak buiten het gangbare curriculum plaats.
Leerlingen leren op een informele wijze wanneer ze geconfronteerd worden met een situatie waarbij hun bestaande kennis en vaardigheden niet toereikend zijn. Oftewel: ze worden uitgedaagd om op creatieve en inventieve wijze naar een oplossing te zoeken.
Regelmatig vindt individueel leren plaats in sociale situaties en zijn ze ongepland. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een situatie waarbij een leerling onderweg naar school ontdekt dat zijn fietsband lek is en hij zelf een oplossing moet vinden om toch op tijd te komen. Bijvoorbeeld door naar een vriendje te lopen die een paar straten verderop woont en een lift achterop de fiets te regelen.
Net zoals in het voorbeeld van de lekke band, wordt informeel leren getypeerd door het incidentele karakter. Juist wanneer dingen anders lopen dan vooraf verwacht, ontstaan er vernieuwende situaties waarvan je, zonder dat je er erg in hebt, veel opsteekt.
Dit neemt niet weg dat je als leerkracht informeel leren niet kunt stimuleren. Je kunt dit onder andere doen door leerlingen te laten samenwerken met klasgenoten waar ze normaal gezien nauwelijks mee omgaan. Of door een dagelijks onderdeel van het curriculum, zoals een rekenles, voor een keer helemaal anders in te richten door de leerlingen mee op pad te nemen.
Informeel leren voor volwassenen
Ook leraren leren in de praktijk vaak meer dan tijdens een cursus of opleiding. Dit is ook informeel leren. Het leereffect wordt nog vergroot wanneer er bewust wordt omgegaan met informeel leren.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022
Gerelateerd
![Roos van Leary in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/IQ-test-verbaal-performaal-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De beste nascholing volg je bij Medilex Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Roos van Leary -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-gedrag-100.jpg)
![Wat er niet klopt bij John Hattie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hattie-wat-klopt-niet-slavin-100.jpg)
![NT2-onderwijs versterken](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-nttwee-meertaligheid-formeel-informeel-leren-100.jpg)
![Leraar, een rijk beroep](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-onderwijscooperatie.png)
![Bekwaamheidseisen PO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-po.png)
![Bekwaamheidseisen VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-VO.png)
![Bekwaamheidseisen VHO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-VHO.png)
![Onderwijswaarden](https://wij-leren.nl/images/iconen/waarden-tijdloos-schoolklimaat-eenentwintig-eeuwse-vaardigheden-100.jpg)
![Persoonlijkheidstesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-sociogram-100.jpg)
![Competentiemanagement](https://wij-leren.nl/images/iconen/bestuur-intern-toezicht-100.jpg)
![Vragen stellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlingen-zelf-vragen-laten-stellen-100.jpg)
![SBL competenties VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/kernkwaliteiten-ontwikkelen-100.jpg)
![SBL competenties BAO](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-spelling-toets-100.jpg)
![Informeel leren en herregistratie](https://wij-leren.nl/images/iconen/informeel-leren-online-100.jpg)
![Samen Leren en Innoveren op Maat](https://wij-leren.nl/images/iconen/samen-leren-SLIM-flexibilisering-inclusief-100.jpg)
![Het waarom en het hoe van veranderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/aan-de-slag-met-onderwijsvernieuwing-100.jpg)
![Hybride leeromgeving (1): kernelementen en rolverdeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/hybride-leeromgeving-grens-werk-school-100.jpg)
![Gesprekken met collega's: (1) Uit de dramadriehoek blijven](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-blijf-je-uit-de-dramadriehoek-100.jpg)
![Tegenspraak omarmen: een vreemde gedachtenkronkel](https://wij-leren.nl/images/iconen/reflectie-op-tegenspraak-100.jpg)
![Handleiding leerlingen werken in groepen](https://wij-leren.nl/images/iconen/handleiding-leerlingen-werken-in-groepen-100.jpg)
![10 mindframes](https://wij-leren.nl/images/iconen/10-mindframes-hattie-100.jpg)
![Persoonlijke effectiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijke-effectiviteit-in-het-basisonderwijs-100-1.jpg)
![Effectief leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zeven-eigenschappen-van-effectief-leiderschap-100.jpg)
![Roos van Leary interactiekunde professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-interactiekunde-professionals-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe bouw je aan een topteam? Tjipcast 033](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![De Big Five in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Helma van der Hoorn - Bestuurlijke vernieuwingen door vertrouwen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Tip van Tjip 010 en de spieken studiedag voor onderwijsmanagers](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Veranderen in organisaties: Klein maar fijn? Tjipcast 028](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
75 assessment
63 bekwaamheidsdossier
64 beoordelingsgesprek
42 big five
71 competentie
50 competentiemanagement
7 deep democracy
48 functioneringsgesprek
49 gesprekkencyclus
80 kernkwaliteiten
126 leiderschapsstijl
39 Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
47 mentor
37 netwerkleren
47 online assessment
136 persoonlijk meesterschap
53 persoonlijk ontwikkelingsplan (pop)
48 persoonlijke effectiviteit
52 persoonlijkheidstest
79 roos van leary
56 SBL competenties
56 talent
31 wet BIO