Informeel leren

Informeel leren is leren door te ervaren. Dat geldt voor leerlingen en voor volwassenen.

Informeel leren door ervaringen hoeft voor leerlingen niet binnen de muren van een school te zijn. Informeel leren vindt juist vaak buiten het gangbare curriculum plaats.

Leerlingen leren op een informele wijze wanneer ze geconfronteerd worden met een situatie waarbij hun bestaande kennis en vaardigheden niet toereikend zijn. Oftewel: ze worden uitgedaagd om op creatieve en inventieve wijze naar een oplossing te zoeken.

Regelmatig vindt individueel leren plaats in sociale situaties en zijn ze ongepland. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een situatie waarbij een leerling onderweg naar school ontdekt dat zijn fietsband lek is en hij zelf een oplossing moet vinden om toch op tijd te komen. Bijvoorbeeld door naar een vriendje te lopen die een paar straten verderop woont en een lift achterop de fiets te regelen.

Net zoals de lekke band, wordt informeel leren getypeerd door het incidentele karakter. Juist wanneer dingen anders lopen dan vooraf verwacht, ontstaan er vernieuwende situaties waarvan je, zonder dat je er erg in hebt, veel opsteekt.

Dit neemt niet weg dat je als leerkracht informeel leren niet kunt stimuleren. Je kunt dit onder andere doen door leerlingen te laten samenwerken met klasgenoten waar ze normaal gezien nauwelijks mee omgaan. Of door een dagelijks onderdeel van het curriculum, zoals een rekenles, voor een keer helemaal anders in te richten door de leerlingen mee op pad te nemen. 

Informeel leren voor volwassenen

Ook leraren leren in de praktijk vaak meer dan tijdens een cursus of opleiding. Dit is ook informeel leren. Het leereffect wordt nog vergroot wanneer er bewust wordt omgegaan met informeel leren.

Gerelateerd

KIJK! 0-4 Beredeneerd Aanbod
KIJK! 0-4 Beredeneerd Aanbod
Amsterdam
Bazalt | HCO | RPCZ 
Overtuigend leiderschap
Overtuigend leiderschap
Werken aan uw persoonlijke overtuigingskracht
Medilex Onderwijs 
Uitblinken in je vak
Uitblinken in je vak
Scholing als middel om de autonomie van leraren te versterken
De lerende school 
Roos van Leary -1-
Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel
Informeel leren
Informeel leren: zelf laten denken helpt
Dolf Janson
SBL competenties BAO
De SBL competenties leerkracht primair onderwijs
redactie
SBL competenties VO
SBL competenties onderwijs leraar vho
redactie
Vragen stellen
Leerlingen zelf vragen laten stellen
Dolf Janson
Competentiemanagement
Competentiemanagement in het onderwijs
Machiel Karels
Persoonlijkheidstesten
Persoonlijkheidstesten
Machiel Karels
Leraar, een rijk beroep
Leraar, een rijk beroep
redactie
Bekwaamheidseisen PO
De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar)
redactie
Bekwaamheidseisen VHO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs
redactie
Bekwaamheidseisen VO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs
redactie
Onderwijswaarden
Oud en Nieuw - over de waarde van waarden in het onderwijs
Elena Carmona van Loon
Persoonlijke effectiviteit
Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs
Helèn de Jong
Effectief leiderschap
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey
Arja Kerpel

Duobanen
Wat is bekend over duobanen in het onderwijs?
4C/ID-model
Wat is het effect van het gebruik van het 4C/ID model op de kwaliteit van de les?
Hoogsensitiviteit herkennen
Hoe herken je hoogsensitiviteit en hoe ga je er mee om?
Integratie vluchtelingen
Welk onderwijs leidt tot werk op niveau voor hoger opgeleide vluchtelingen?
Functiemix en salaris
Hoe hangt het loon en vooral de functiemix voor onderwijspersoneel in po en vo samen met carrièreperspectieven, opleidingsniv...
Geloof eigen kunnen leraren
Omgaan met diversiteit en geloof in eigen kunnen van leraren
Responsief leiderschap AOC
Ontwikkeling van responsief leiderschap in AOC
Passende professionalisering
Passend onderwijs vraagt om passende professionalisering
Veranderaanpak leerKRACHT 2013 2014
Evaluatieonderzoek veranderaanpak leerKRACHT 2013-2014
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.