Lerarenregister
Het lerarenregister is een register waarin leraren kunnen laten zien dat ze bevoegd en bekwaam zijn en hun professionele ontwikkeling op peil houden. De leraar houdt in zijn portfolio zijn/haar professionaliseringsactiviteiten bij. Bij herregistratie wordt beoordeeld of de leraar in vier jaar tijd tenminste 160 uur (RU, registeruren) aan professionalisering heeft gevolgd.
Inschrijven in het lerarenregister is vrijwillig. Ingeschreven leraren kunnen zich registerleraar noemen. Inschrijven in het lerarenregister staat open voor de leraar die:
In 2018 is het Lerarenregister vervangen door het Lerarenportfolio.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 13 december 2021
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Zo maak je richtinggevend beleid voor je school](https://wij-leren.nl/images/iconen/bodemloos-bestaan-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Leidinggeven aan een professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/Leidinggeven aan een professionele schoolcultuur wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Overdenken en doen](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-denken-en-doen-100.jpg)
![Professionalisering](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionalisering-100.jpg)
![Onderwijs- en schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-schoolontwikkeling.jpg)
![UUU werkmodel](https://wij-leren.nl/images/iconen/docenten-professionalisering-uuu-model-100.jpg)
![Blended learning](https://wij-leren.nl/images/iconen/blended-learning-professionalisering-100.jpg)
![Werkdruk tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-passend-onderwijs-100.jpg)
![Werk van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/werk-leraar-100.jpg)
![Intern begeleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/intern-begeleider-passend-onderwijs-professionalisering-100.jpg)
![Leerkracht centrale factor](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerkracht-professioneel-autonomie100.jpg)
![Professional in de spiegel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/professional-in-de-spiegel-100.jpg)
![Professional in de spiegel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/professional-in-de-spiegel-1-100.jpg)
![Persoonlijk meesterschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijk-meesterschap-100.jpg)
![Het lerarenregister](https://wij-leren.nl/images/iconen/lerarenregister-registerleraar-100.jpg)
![Informeel leren en herregistratie](https://wij-leren.nl/images/iconen/informeel-leren-online-100.jpg)
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-1-100.jpg)
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -2](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-2-100.jpg)
![Eigenaarschap en denken in driehoeken -3](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-en-denken-in-driehoeken-3-100.jpg)
![Meester Mark -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-vraagt-door-100.jpg)
![Meester Mark -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/meester-mark-draait-door-100.jpg)
![Professioneel leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/professioneel-leren-en-ontwikkelen-100.jpg)
![Mindset](https://wij-leren.nl/images/iconen/mindset-nieuw-100.jpg)
![Professionele leergemeenschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-professionele-leergemeenschap-100.jpg)
![Startende leraren in het po en vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/startende-leraren-in-het-po-en-vo-100.jpg)
![Een leven lang vitaal in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-leven-lang-vitaal-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Bewegen naar optimale arbeidsmobiliteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/bewegen-naar-optimale-arbeidsmobiliteit-100.jpg)
![Erken de ongelijkheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/erken-de-ongelijkheid-100.jpg)
![](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionele-groei-van-leraren-en-andere-onderwijsprofessionals-100.jpg)
![Werkdruk bespreken](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-bespreekbaar-maken-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe organiseer je als school kwalitatief goed onderwijs? Tjipcast 044](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je hoopgeleide mensen met een WW-uitkering voor de klas?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)