Extravert

Wat betekent extravert?

Een extravert persoon is gericht op de wereld om hem of haar heen. Extravert is het tegenovergestelde van introvert. Introvert is namelijk meer verlegen, teruggetrokken. Een extravert iemand krijgt juist energie van interactie met andere mensen en wordt door anderen gezien als open, spontaan en levendig. Dit heeft ook invloed op de manier waarop hij of zij leert: een extravert persoon ordent gedachten het liefst hardop.  

Typisch extraverte mensen zijn gemakkelijk te herkennen. Het zijn directe en daadkrachtige types die snel het woord nemen. Er bestaan echter vele gradaties van extraversie.

Voor Carl Gustav Jung, de psycholoog die de term extravert gangbaar maakte binnen de psychologie, was een extraverte persoonlijkheid een van twee uitersten. De meeste mensen zitten ergens tussen extreem extravert en extreem introvert in.  

Introvert of extravert test

Er zijn testen die gebruikt worden in de psychologie om te onderzoeken of mensen introvert of extravert zijn. Je moet dan een aantal vragen beantwoorden over hoe je zou reageren in bepaalde situaties. Op basis daarvan krijg je een indicatie of je vooral introvert of extravert bent.

Valkuilen extraversie

Het is op zich heel prettig om extravert te zijn. Je maakt vaak gemakkelijk contact en je kunt goed uit je woorden komen. En je vindt het niet moeilijk om met jezelf voor de dag te komen.

Maar deze sterke kanten hebben ook hun valkuilen. Niet iedereen zit er op te wachten dat je de aandacht naar je toe trekt of de leiding neemt in sociale contexten. Dat kan wrijving geven of irritatie oproepen.

Het is dus belangrijk dat je je extraverte gedrag weet af te stemmen op de sociale situatie. Probeer sensitief te zijn op de andere aanwezigen en je in hen te verplaatsen. Wat vinden anderen van jouw opmerkingen en gedrag? Empatisch zijn is dus een goede combinatie met extravert gedrag.

Gerelateerd

Focus op Professie van de leraar
Focus op Professie van de leraar
Marzano
Bazalt | HCO | RPCZ 
Roos van Leary -1-
Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel
SBL competenties BAO
De SBL competenties leerkracht primair onderwijs
redactie
SBL competenties VO
SBL competenties onderwijs leraar vho
redactie
Competentiemanagement
Competentiemanagement in het onderwijs
Machiel Karels
Persoonlijkheidstesten
Persoonlijkheidstesten
Machiel Karels
Leraar, een rijk beroep
Leraar, een rijk beroep
redactie
Bekwaamheidseisen PO
De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar)
redactie
Bekwaamheidseisen VHO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs
redactie
Bekwaamheidseisen VO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs
redactie
Persoonlijke effectiviteit
Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs
Helèn de Jong










Brede talentontwikkeling door goed pedagogische klimaat
Brede talentontwikkeling: hoe pak je dat aan?
Duobanen
Wat is bekend over duobanen in het onderwijs?
4C/ID-model
Wat is het effect van het gebruik van het 4C/ID model op de kwaliteit van de les?
Hoogsensitiviteit herkennen
Hoe herken je hoogsensitiviteit en hoe ga je er mee om?
Theorie van Human Dynamics
Effect van onderwijs op basis van Human Dynamics-theorie
Integratie vluchtelingen
Welk onderwijs leidt tot werk op niveau voor hoger opgeleide vluchtelingen?
Geloof eigen kunnen leraren
Omgaan met diversiteit en geloof in eigen kunnen van leraren
Passende professionalisering
Passend onderwijs vraagt om passende professionalisering
Veranderaanpak leerKRACHT 2013 2014
Evaluatieonderzoek veranderaanpak leerKRACHT 2013-2014
[extra-breed-algemeen-kolom2]



Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.