Extravert

Wat betekent extravert?

Een extravert persoon is gericht op de wereld om hem of haar heen. Extravert is het tegenovergestelde van introvert. Introvert is namelijk meer verlegen, teruggetrokken. Een extravert iemand krijgt juist energie van interactie met andere mensen en wordt door anderen gezien als open, spontaan en levendig. Dit heeft ook invloed op de manier waarop hij of zij leert: een extravert persoon ordent gedachten het liefst hardop.  

Typisch extraverte mensen zijn gemakkelijk te herkennen. Het zijn directe en daadkrachtige types die snel het woord nemen. Er bestaan echter vele gradaties van extraversie.

Voor Carl Gustav Jung, de psycholoog die de term extravert gangbaar maakte binnen de psychologie, was een extraverte persoonlijkheid een van twee uitersten. De meeste mensen zitten ergens tussen extreem extravert en extreem introvert in.  

Introvert of extravert test

Er zijn testen die gebruikt worden in de psychologie om te onderzoeken of mensen introvert of extravert zijn. Je moet dan een aantal vragen beantwoorden over hoe je zou reageren in bepaalde situaties. Op basis daarvan krijg je een indicatie of je vooral introvert of extravert bent.

Valkuilen extraversie

Het is op zich heel prettig om extravert te zijn. Je maakt vaak gemakkelijk contact en je kunt goed uit je woorden komen. En je vindt het niet moeilijk om met jezelf voor de dag te komen.

Maar deze sterke kanten hebben ook hun valkuilen. Niet iedereen zit er op te wachten dat je de aandacht naar je toe trekt of de leiding neemt in sociale contexten. Dat kan wrijving geven of irritatie oproepen.

Het is dus belangrijk dat je je extraverte gedrag weet af te stemmen op de sociale situatie. Probeer sensitief te zijn op de andere aanwezigen en je in hen te verplaatsen. Wat vinden anderen van jouw opmerkingen en gedrag? Empatisch zijn is dus een goede combinatie met extravert gedrag.

Gerelateerd

Roos van Leary -1-
Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel
Leraar, een rijk beroep
Leraar, een rijk beroep
redactie
Bekwaamheidseisen PO
De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar)
redactie
Bekwaamheidseisen VO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs
redactie
Bekwaamheidseisen VHO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs
redactie
Persoonlijkheidstesten
Persoonlijkheidstesten
Machiel Karels
Competentiemanagement
Competentiemanagement in het onderwijs
Machiel Karels
SBL competenties VO
SBL competenties onderwijs leraar vho
redactie
SBL competenties BAO
De SBL competenties leerkracht primair onderwijs
redactie
Persoonlijke effectiviteit
Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs
Helèn de Jong


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

De Big Five in een video van één minuut uitgelegd
De Big Five in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Roos van Leary in een video van één minuut uitgelegd
Roos van Leary in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Talent in een video van één minuut uitgelegd
Talent in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Talentontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd
Talentontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Effect financieel onderwijs op gedrag studenten
Omgaan met geld: heeft onderwijs hierover effect?
Aanwezigheid van leerlingen bij gesprekken
Zorgt aanwezigheid van leerlingen bij gesprekken voor meer betrokkenheid?
Inzet onderwijsassistenten
Hoe zet je onderwijsassistenten rendabel in?
Leraarbekwaamheden, overeenkomsten en verschillen
Maakt het uit welk vak je geeft hoe bekwaam je moet zijn?
Authentieke rekencontexten en motivatie
Authentieke rekencontext: spreekt dat aan?
Talentontwikkeling bij multidiversiteit
Hoe zorg je dat leerlingen die minder goed mee komen het toch leuk vinden op school?
Werkzaamheden van de leerkracht per dag
Hoeveel uur werkt een leerkracht per dag?
Theorie als bijdrage aan positief klasklimaat
Helpt theorie bij het vormen van een positief klasklimaat?
Stoeien goed voor ontwikkeling?
Heeft stoeien op school altijd een positief effect op kinderen?
Brede talentontwikkeling door goed pedagogische klimaat
Brede talentontwikkeling: hoe pak je dat aan?
Emotionele processen leraren
Lesgeven en emotionele processen bij leraren: transactionele verbanden met welzijn van leraren en functioneren van leerlingen
Geloof eigen kunnen leraren
Omgaan met diversiteit en geloof in eigen kunnen van leraren
Passende professionalisering
Passend onderwijs vraagt om passende professionalisering
Veranderaanpak leerKRACHT 2013 2014
Evaluatieonderzoek veranderaanpak leerKRACHT 2013-2014
[extra-breed-algemeen-kolom2]



Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.