Beoordelingsgesprek
Een beoordelingsgesprek is een eenrichtingsgesprek, waarin de leidinggevende met je bespreekt hoe je als personeelslid functioneert.
Een beoordelingsgesprek gaat om de kwaliteit en de kwantiteit van het werk, maar ook over het sociale aspect. De medewerker luistert en mag op de feedback reageren, maar de leidinggevende bepaalt het waardeoordeel. Wel is het handig om goed voorbereid het beoordelingsgesprek in te gaan zodat je de juiste vragen kunt stellen.
In het beoordelingsgesprek baseert de leidinggevende zich op de prestaties uit het verleden. Voor het beoordelingsgesprek vindt altijd een functioneringsgesprek plaats. Beiden zijn onderdeel van de gesprekkencyclus voor integraal personeelsbeleid. Aan een beoordelingsgesprek kunnen rechtspositionele gevolgen worden verbonden, zoals ontslag of salarisverhoging.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleine-school-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Roos van Leary -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-gedrag-100.jpg)
![Feedback geven](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-geven-100.jpg)
![Roos van Leary -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-met-de-roos-van-leary-100.jpg)
![Effectieve feedback in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/effectieve-feedback-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Groepsfeedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkvormen-groepsgewijze-feedback-100.jpg)
![Ongewenst contact in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/veilige-leeromgeving-ongewenst-contact-100.jpg)
![Omdenken met data](https://wij-leren.nl/images/iconen/omdenken-data-najaarsleerlingen-onderpresteerders-100.jpg)
![Leraar, een rijk beroep](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-onderwijscooperatie.png)
![Bekwaamheidseisen PO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-po.png)
![Bekwaamheidseisen VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-VO.png)
![Bekwaamheidseisen VHO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-VHO.png)
![Persoonlijkheidstesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-sociogram-100.jpg)
![Competentiemanagement](https://wij-leren.nl/images/iconen/bestuur-intern-toezicht-100.jpg)
![Startende leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/startende-leerkracht-100.jpg)
![Teamleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-in-een-lerende-school-100.jpg)
![SBL competenties VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/kernkwaliteiten-ontwikkelen-100.jpg)
![SBL competenties BAO](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-spelling-toets-100.jpg)
![Persoonlijke effectiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijke-effectiviteit-in-het-basisonderwijs-100-1.jpg)
![Professioneel leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/professioneel-leren-en-ontwikkelen-100.jpg)
![Effectief leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zeven-eigenschappen-van-effectief-leiderschap-100.jpg)
![Startende leraren in het po en vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/startende-leraren-in-het-po-en-vo-100.jpg)
![Handboek onderwijsrecht](https://wij-leren.nl/images/iconen/handboek-onderwijsrecht-100.jpg)
![Veranderend toezicht onderwijsinspectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/veranderend-toezicht-100..jpg)
![Roos van Leary interactiekunde professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-interactiekunde-professionals-100.jpg)
![Een leven lang vitaal in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-leven-lang-vitaal-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe bouw je aan een topteam? Tjipcast 033](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![De Big Five in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Helma van der Hoorn - Bestuurlijke vernieuwingen door vertrouwen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
30 arbeidsrecht
75 assessment
63 bekwaamheidsdossier
42 big five
71 competentie
50 competentiemanagement
39 doorstroommogelijkheden
85 feedback
48 functioneringsgesprek
49 gesprekkencyclus
27 HRM in het onderwijs
40 hybride onderwijs - hybride docent
72 informeel leren
23 integraal personeelsbeleid (ipb)
80 kernkwaliteiten
146 leerkrachtvaardigheden
126 leiderschapsstijl
128 lerende school
25 loonadministratie
37 netwerkleren
25 onderwijs arbodienst
41 onderwijsrecht
47 online assessment
27 personeelsuitje-feestcomité
136 persoonlijk meesterschap
53 persoonlijk ontwikkelingsplan (pop)
48 persoonlijke effectiviteit
120 persoonlijke ontwikkeling
52 persoonlijkheidstest
79 roos van leary
56 SBL competenties
90 verantwoordelijkheid
146 welbevinden
31 wet BIO