Teamleren
Bij teamleren in een lerende school overleggen de leerkrachten regelmatig met elkaar over onderdelen van hun werk. Op schoolniveau kunnen leerkrachten namelijk veel van elkaar leren. Op een goede manier gebruik maken van de vele kwaliteiten die in elke school aanwezig zijn, levert vaak veel meer op dan het volgen van een cursus of het lezen van een artikel.
Bij teamleren kunnen de resultaten van de kinderen als uitgangspunt gebruikt worden om de lessen te verbeteren.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Zo maak je richtinggevend beleid voor je school](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-schrijfonderwijs-door-formatieve-feedback-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Schoolorganisatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolorganisatie.jpg)
![Beleid school maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/richtinggevend-beleid-100.jpg)
![Kenmerken goede schoolleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoek-kenmerken-goede-schoolleider-100.jpg)
![Reflectie op afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/afstandsonderwijs-schoolontwikkeling-100.jpg)
![Elementen veranderproces onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/veranderproces-elementen-knoster-sinek-100.jpg)
![Veranderen door ruimte te bieden aan professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/veranderen-ruimte-bieden-aan-professionals-100.jpg)
![De school als professionele leergemeenschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/samen-leren-in-een-professionele-leergemeenschapshutterstock-100.jpg)
![Samenwerking teams](https://wij-leren.nl/images/iconen/samen-kijken-meer-zien-beter-beslissen-100.jpg)
![Scholing in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/scholing-medewerkers-beleid-visie-aanpak-100.jpg)
![Werkend schoolplan](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolplan-valkuil-hanteerbaar-100.jpg)
![Welbevinden professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/welbevinden-professionele-schoolcultuur-twee-100.jpg)
![Feedback geven en ontvangen](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-geven-lesbezoek-team-100.jpg)
![Leerling als kritische denker](https://wij-leren.nl/images/iconen/kritisch-denken-analyseren-redeneren-100.jpg)
![Leraar als professional](https://wij-leren.nl/images/iconen/toekomst-onderwijs-toezicht-rol-docent-lerende-organisatie-100.jpg)
![Kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-onderwijs-in-lerende-school-100.jpg)
![Leren van data](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-van-data-lvs-datafeedback-leerproces-100.jpg)
![Teamcommunicatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/team-communicatie-lerende-school-100.jpg)
![Tweetalig communiceren](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-communicatie-lerende-school-100.jpg)
![Duo-collega](https://wij-leren.nl/images/iconen/deeltijder-duo-leerkracht-parttime-100.jpg)
![Sturen door luisteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-sturen-100.jpg)
![Bouwstenen verandercapaciteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/verandercapaciteit-samenwerken-teamleren-leiderschap-100.jpg)
![Werk van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/werk-leraar-100.jpg)
![Systeemdenken 21e eeuw](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzaam-leren-systeemdenken-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/verantwoord-verantwoordelijk-leren-zijn-100.jpg)
![Ontspannen lesgeven tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Luisteren bij leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-leiderschap-100.jpg)
![Luistergedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/integratief-luisteren-100.jpg)
![Onderwijs moet boeien](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-moet-niets-behalve-boeien-100.jpg)
![Bovenschools leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/bovenschools-leiderschap-100.jpg)
![De lerende school](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-kruk-in-de-klas-100.jpg)
![Duurzame schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzame-schoolontwikkeling-100.jpg)
![Persoonlijk meesterschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijk-meesterschap-100.jpg)
![Systeemdenken en denkgewoonten](https://wij-leren.nl/images/iconen/systeemdenken-in-de-klas-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid geven](https://wij-leren.nl/images/iconen/verantwoordelijkheid-communicatie-100.jpg)
![Communicatie in school](https://wij-leren.nl/images/iconen/praten-tegen-elkaar-praten-met-elkaar-100.jpg)
![Teamleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-in-een-lerende-school-100.jpg)
![Rol IB-er bij kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/rol-ib-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
![Doe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/studiedag-reflectie-afstandsonderwijs-100.jpg)
![Oud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstel](https://wij-leren.nl/images/iconen/oud-zeer-schoolorganisatie-herstel-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![4 manieren om feedback van leerlingen op te halen](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-van-leerlingen-100.jpg)
![Het waarom en het hoe van veranderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/aan-de-slag-met-onderwijsvernieuwing-100.jpg)
![De noodzaak van een teamcoach om als team doelen te behalen](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-met-teacher-leadership-100.jpg)
![Lean werken in het onderwijs: hoe doe je dat?](https://wij-leren.nl/images/iconen/lean-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Laat de professionele leergemeenschap slagen](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionele-leergemeenschap-verbetercultuur-100.jpg)
![Systemische teamcoaching in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/systemische-teamcoaching-onderwijs-100.jpg)
![Aan de slag: formatief evalueren met je team](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-leren-met-je-team-100.jpg)
![Hybride leeromgeving (2): onderwijsvisie en leerinhoud](https://wij-leren.nl/images/iconen/hybride-leeromgeving-onderwijsvisie-100.jpg)
![Hybride leeromgeving (3): het ontwerp](https://wij-leren.nl/images/iconen/hybride-leeromgeving-ontwerp-100.jpg)
![Zeggen wat je op je lever hebt, gesprekken met collegas](https://wij-leren.nl/images/iconen/zeggen-wat-je-op-je-lever-hebt-100.jpg)
![Leerprocessen van professionals in de school begeleiden](https://wij-leren.nl/images/iconen/collega-begeleiden-professionele-cultuur-100.jpg)
![Goed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-gedrag-aanleren-is-teamsport-100.jpg)
![Systeemleiderschap: werken aan het systeem, niet in het systeem](https://wij-leren.nl/images/iconen/systeemleiderschap-lerende-school-100.jpg)
![Schoolleider lerende cultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolleider-architect-leeromgeving-leraren-100.jpg)
![Vijf pijlers voor kwaliteitsbewustzijn op Agorascholen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitsbewustzijn-agorascholen-100.jpg)
![Van groep naar team; kijk zo eens naar je klas!](https://wij-leren.nl/images/iconen/maak-van-je-groep-een-team-100.jpeg)
![Tegenspraak omarmen: een vreemde gedachtenkronkel](https://wij-leren.nl/images/iconen/reflectie-op-tegenspraak-100.jpg)
![Tien werkzame principes voor een lerend team](https://wij-leren.nl/images/iconen/tien-werkzame-principes-voor-een-lerend-team-100.jpg)
![Hoe bevorder je samenwerking in je schoolteam](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-bevorder-je-samenwerking-in-schoolteam-100.jpg)
![Feedback in professionele context](https://wij-leren.nl/images/iconen/Kom-maar-op-met-je-feedback-100.jpg)
![Handboek professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/handboek-professionele-schoolcultuur-100.jpg)
![Ga tot de mier!](https://wij-leren.nl/images/iconen/ga-tot-de-mier-100.jpg)
![Persoonlijke effectiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijke-effectiviteit-in-het-basisonderwijs-100-1.jpg)
![Effectief leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zeven-eigenschappen-van-effectief-leiderschap-100.jpg)
![Duurzame schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzame-schoolontwikkeling-twee-100.jpg)
![pedagogische sensitiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-aan-pedagogische-sensitiviteit-100.jpg)
![Medezeggenschap in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kansrijke-medezeggenschap-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Deep Learning](https://wij-leren.nl/images/iconen/deep-learning-nl-100.jpg)
![Van deze rotonde](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-komen-we-van-deze-rotonde-af-100.jpg)
![Leiding geven aan een lerende school](https://wij-leren.nl/images/iconen/leiding-geven-lerende-school-100.jpg)
![Teamgericht organiseren basisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamgericht-organiseren-in-het-basisonderwijs-100.jpg)
![Leren in verbondenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-in-verbondenheid-100.jpg)
![Leren in verbondenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-in-verbondenheid-100.jpg)
![Professionele Leergemeenschap het handboek](https://wij-leren.nl/images/iconen/cover-PLG-handboek-voorkant-100.jpg)
![Professionele Leergemeenschap het handboek](https://wij-leren.nl/images/iconen/cover-PLG-handboek-voorkant-100.jpg)
![De vijf frustraties van teamwork](https://wij-leren.nl/images/iconen/vijf-frustraties-van-teamwork-lencioni-100.jpg)
![De vijf frustraties van teamwork - werkboek](https://wij-leren.nl/images/iconen/vijf-frustraties-van-teamwork-lencioni-werkboek-100.jpg)
![De 6 talenten voor teamwork](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zes-talenten-voor-teamwork-lencioni-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Brain based teaching in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)