Talentontwikkeling
Talentontwikkeling wordt gebruikt voor onderwijs dat zoveel mogelijk afgestemd is op wat de leerlingen nodig hebben. Op die manier kunnen de leerlingen meer uit zichzelf halen en zo hun talenten ontplooien.
De rol van de leerkracht ligt bij talentontwikkeling in het signaleren, ondersteunen en begeleiden van talent en interesses van het kind. Want hoewel iedereen talenten heeft, zijn deze niet altijd direct zichtbaar.
Een taal-of leerachterstand of een gebrek aan zelfvertrouwen of persoonlijke aandacht kan een talent goed verstoppen. Daarom is het wegwerken van achterstanden en obstakels en het stimuleren van zelfvertrouwen ook een onderdeel van talentontwikkeling.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 10 augustus 2022
Gerelateerd
![Burgerschap: noodzaak of hype?](https://wij-leren.nl/images/iconen/corona-niet-het-enige-gevaar-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De beste nascholing volg je bij Medilex Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Roos van Leary -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-gedrag-100.jpg)
![Vrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?](https://wij-leren.nl/images/iconen/biesta-over-vrijheid-van-onderwijs-100.jpg)
![Talentenscan motiveert](https://wij-leren.nl/images/iconen/talentenscan-motivatie-kindgesprekken-100.jpg)
![Talentontwikkeling op school](https://wij-leren.nl/images/iconen/talentontwikkeling-leerplan-kunst-cultuur-ckv-100.jpg)
![Leraar, een rijk beroep](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-onderwijscooperatie.png)
![Bekwaamheidseisen PO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-po.png)
![Bekwaamheidseisen VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-VO.png)
![Bekwaamheidseisen VHO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-VHO.png)
![SBL competenties VO MBO](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-wereld-gericht-onderwijs-vorming-tot-volwassenheid-100.jpg)
![Persoonlijkheidstesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-sociogram-100.jpg)
![Competentiemanagement](https://wij-leren.nl/images/iconen/bestuur-intern-toezicht-100.jpg)
![Excellentie bevorderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/excellentie-bevorderden-talentontwikkeling-100.jpg)
![Techniek attitude](https://wij-leren.nl/images/iconen/techniek-talentontwikkeling-100.jpg)
![SBL competenties VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/kernkwaliteiten-ontwikkelen-100.jpg)
![SBL competenties BAO](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-spelling-toets-100.jpg)
![Talenten herkennen en ontwikkelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/talenten-herkennen-en-ontwikkelen-100.jpg)
![Leerling betrekken in vormgeven passend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoorrecht-in-passend-onderwijs-100.jpg)
![Klassen en kansen](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassen-en-kansen -100.jpg)
![Kansenongelijkheid in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kansenongelijkheid-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Toetsing inzetten voor kansengelijkheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/selecteren-onderwijs-kansengelijkheid-100.jpg)
![Hoe ga jij aan de slag met talent op school?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-ga-jij-aan-de-slag-met-talent-op-school-100.jpg)
![Hoe ga jij aan de slag met talent op school?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-ga-jij-aan-de-slag-met-talent-op-school-100.jpg)
![Hoe ga jij aan de slag met talent op school?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-ga-jij-aan-de-slag-met-talent-op-school-100.jpg)
![Hoe ga jij aan de slag met talent op school?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-ga-jij-aan-de-slag-met-talent-op-school-100.jpg)
![Het overschatte hoofd](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-overschatte-hoofd-100.jpg)
![Juffen zijn toffer dan meesters](https://wij-leren.nl/images/iconen/juffen-zijn-toffer-dan-meesters-100.jpg)
![Persoonlijke effectiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijke-effectiviteit-in-het-basisonderwijs-100-1.jpg)
![Roos van Leary interactiekunde professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-interactiekunde-professionals-100.jpg)
![Kansen(on)gelijkheid vanuit meerdere perspectieven](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-is-eerlijk-kansengelijkheid-100.jpg)
![Mijn school kiest voor mijn talent](https://wij-leren.nl/images/iconen/mijn-school-kiest-voor-mijn-talent-100.jpg)
![Mijn school kiest voor mijn talent](https://wij-leren.nl/images/iconen/mijn-school-kiest-voor-mijn-talent-100.jpg)
![Drie adviezen aan Arie Slob](https://wij-leren.nl/images/iconen/drie-adviezen-aan-minister-van-onderwijs-arie-slob - 100.jpg)
![Kansengelijkheid en kansrijk adviseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/ouders-kansengelijkheid-kansrijk-adviseren-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![De Big Five in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Talent in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Roos van Leary in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
75 assessment
42 big five
71 competentie
50 competentiemanagement
30 extravert
33 introvert
80 kernkwaliteiten
39 Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
47 online assessment
136 persoonlijk meesterschap
48 persoonlijke effectiviteit
52 persoonlijkheidstest
79 roos van leary
32 rorschachtest
56 SBL competenties
56 talent
31 wet BIO
29 zelfhulp