Wet BIO - Wet op Beroepen in het Onderwijs

De Wet op Beroepen in het Onderwijs (BIO) is een wetgeving uit 2004 die de kwaliteit van leerkrachten in het Nederlandse onderwijs moest waarborgen. In de wet zijn een aantal bekwaamheidseisen vastgelegd waar iedere leerkracht aan moet voldoen.

Ook is er in de wet BIO vastgelegd dat een leerkracht tijdens zijn of haar hele carrière moet blijven werken aan deze competenties.

Elke school is volgens de wet BIO verplicht om een bekwaamheidsdossier bij te houden van haar leerkrachten. In dit bekwaamheidsdossier staat precies hoe het staat met de competenties van de leerkracht. Denk hierbij aan competenties als ‘kan een leerkracht op een professionele manier met de leerlingen omgaan? Geeft hij of zij kwalitatief goed les? Scholen mogen alleen leerkrachten aannemen die aan de bekwaamheidseisen voldoen.

De bekwaamheidseisen worden regelmatig herzien. Per 1 augustus 2017 gaan er weer nieuwe bekwaamheidseisen in werking.

Gerelateerd

Focus op Professie van de leraar
Focus op Professie van de leraar
Marzano
Bazalt | HCO | RPCZ 
Van groep 2 naar groep 3
Van groep 2 naar groep 3
Een warme overgang van speels naar schools leren
Medilex Onderwijs 
Roos van Leary -1-
Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel
Het lerarenregister
Het lerarenregister - instrument voor een professionele beroepsgroep
Korstiaan Karels
Persoonlijke effectiviteit
Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs
Helèn de Jong
Roos van Leary -2-
Werken met de Roos van Leary - boek over communicatie in het team
Arja Kerpel
Interactiewijzer
Interactiewijzer - Analyse en aanpak van interactieproblemen
Helèn de Jong


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Talentontwikkeling bij multidiversiteit
Hoe zorg je dat leerlingen die minder goed mee komen het toch leuk vinden op school?
Werkzaamheden van de leerkracht per dag
Hoeveel uur werkt een leerkracht per dag?
Authentieke rekencontexten en motivatie
Authentieke rekencontext: spreekt dat aan?
Resultaten onderbouw voorspellen succes bovenbouw?
Wat voorspellen resultaten in de onderbouw voor de bovenbouw?
Theorie als bijdrage aan positief klasklimaat
Helpt theorie bij het vormen van een positief klasklimaat?
Competenties mentor van een internationale schakelklas
De competenties van een mentor internationale schakelklas
Stoeien goed voor ontwikkeling?
Heeft stoeien op school altijd een positief effect op kinderen?
Terugdringen schoolverlating (v)mbo door mentoren
Hoe voorkom je voortijdig schoolverlaten op het (v)mbo?
Brede talentontwikkeling door goed pedagogische klimaat
Brede talentontwikkeling: hoe pak je dat aan?
Theorie van Human Dynamics
Effect van onderwijs op basis van Human Dynamics-theorie
Geloof eigen kunnen leraren
Omgaan met diversiteit en geloof in eigen kunnen van leraren
Passende professionalisering
Passend onderwijs vraagt om passende professionalisering
Veranderaanpak leerKRACHT 2013 2014
Evaluatieonderzoek veranderaanpak leerKRACHT 2013-2014
[extra-breed-algemeen-kolom2]



Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.