Professionele leergemeenschap
Een professionele leergemeenschap is een groep mensen met een gezamenlijk doel en die functioneert in een lerende structuur.
In nationaal en internationaal onderzoek wordt steeds vaker de professionele leergemeenschap gezien als een succesvolle methode voor het verhogen van de ontwikkeling van scholen en het focussen op het zo goed mogelijk laten leren van leerlingen.
Kenmerken professionele leergemeenschap
Een kant-en-klaar model voor een professionele leergemeenschap bestaat niet. Maar er zijn wel een aantal kernelementen:
- Een professionele cultuur, die zich richt op gedeelde normen en waarden. De focus ligt op de professionele ontwikkeling en op het leren van de kinderen.
- Het leiderschap is gericht op het begeleiden, ondersteunen en faciliteren van samen leren.
- De organisatiestructuur van professionele leergemeenschappen maakt samen leren mogelijk. Er zijn werkgewoontes ontwikkeld die samenwerkend leren bevorderen en die ruimte bieden om elkaar te ondersteunen.
- Er is een informatiesysteem met de focus op het leren van leerlingen en het verbeteren van de resultaten.
- Er is ondersteunend human resource beleid met de focus op samen ontwikkelen. Kernwoorden hierbij zijn: motivatie, betrokkenheid, toewijding en werkplezier.
Bron: Lieskamp, M. (2014) De professionele leergemeenschap in het onderwijs.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 7 maart 2024
Gerelateerd
Gratis webinar
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Bekende experts delen hun kennis
Wij-leren.online Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Cursus
![Intercollegiaal coachen](https://wij-leren.nl/images/iconen/Intercollegiaal coachen wijleren.jpg)
Intercollegiaal coachen
Het leren coachen van gelijkwaardige collega`s
Medilex Onderwijs![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Webinar
![Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?](https://wij-leren.nl/images/iconen/machiel-karels-100.jpg)
Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?
Gratis webinar met Machiel Karels
Wij-leren.nl Academie![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Kenmerken goede schoolleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoek-kenmerken-goede-schoolleider-100.jpg)
De schoolleider doet ertoe.
Myriam Lieskamp
![Professionele vrijheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionele-vrijheid-100.jpg)
Professionele vrijheid in het onderwijs.
Machiel Karels
![Elementen veranderproces onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/veranderproces-elementen-knoster-sinek-100.jpg)
Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs
Sietske van der Wegen
![Veranderen door ruimte te bieden aan professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/veranderen-ruimte-bieden-aan-professionals-100.jpg)
Anders veranderen door ruimte bieden aan professionals
Jos Cöp
![De school als professionele leergemeenschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/samen-leren-in-een-professionele-leergemeenschapshutterstock-100.jpg)
Samen werken en leren in een professionele leergemeenschap
Myriam Lieskamp
![Samenwerking teams](https://wij-leren.nl/images/iconen/samen-kijken-meer-zien-beter-beslissen-100.jpg)
Samen kijken - meer zien - beter beslissen
Theo Wildeboer
![Scholing in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/scholing-medewerkers-beleid-visie-aanpak-100.jpg)
Scholing van medewerkers: naar een meer volwassen aanpak
Theo Wildeboer
![Welbevinden professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/welbevinden-professionele-schoolcultuur-twee-100.jpg)
Welbevinden: een belangrijke factor van een professionele schoolcultuur
Henk Galenkamp
![Leraar als professional](https://wij-leren.nl/images/iconen/toekomst-onderwijs-toezicht-rol-docent-lerende-organisatie-100.jpg)
Over de rol van docenten 2022: nieuwe visie, toezicht en controle
Filip Dochy
![Onderzoekend leren - Nieuwsgierige leraren](https://wij-leren.nl/images/iconen/nieuwsgierig-praktijk-onderzoekend-leren-schoolcultuur - 100.jpg)
Onderzoekend leren als schoolcultuur
Dolf Janson
![Groepsplanloos](https://wij-leren.nl/images/iconen/planmatig-groepsplan-inspectie-leerlijnen-onderwijsbehoeften-100.png)
Planmatig en groepsplanloos - Groepsplannen zijn niet verplicht
Wendy Brasz en Myra den Haan
![Kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-onderwijs-in-lerende-school-100.jpg)
Kindgericht onderwijs in een lerende school
Machiel Karels
![Meedenken aan onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijskwaliteit-leraar-professionele-leergemeenschap-100.jpg)
Meer zeggenschap over onderwijskwaliteit vanuit praktijk gevraagd
Annemieke Top
![Leren samen leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/plg-professionele-leergemeenschap-netwerken-100.jpg)
De meerwaarde van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken
Naomi Mertens
![Persoonlijk meesterschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijk-meesterschap-100.jpg)
Persoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst
Jan Jutten
![Teamleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-in-een-lerende-school-100.jpg)
Teamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs
Jan Jutten
![Rol IB-er bij kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/rol-ib-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
Rol van de IB-er op weg naar kindgericht onderwijs
Machiel Karels
![Oud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstel](https://wij-leren.nl/images/iconen/oud-zeer-schoolorganisatie-herstel-100.jpg)
Oud zeer in schoolorganisaties
Henk Galenkamp
![Oud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstel](https://wij-leren.nl/images/iconen/oud-zeer-schoolorganisatie-herstel-100.jpg)
Oud zeer in schoolorganisaties
Henk Galenkamp
![Succesvolle transitie kenmerken naar IKC](https://wij-leren.nl/images/iconen/ikc-succesvp;;e-transitie-kenmerken-twee-100.jpg)
Een succesvolle transitie naar een IKC heeft deze zes kenmerken
Joost Karels
![Waarin familiecultuur verschilt van professionele cultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/familiecultuur-versus-professionele-cultuur-100.jpg)
Familiecultuur versus professionele cultuur
Henk Galenkamp
![Leven lang leren: uitdaging!](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-leven-lang-ontwikkelen-grote-uitdaging-100.jpg)
Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp
![Leven lang leren: uitdaging!](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-leven-lang-ontwikkelen-grote-uitdaging-100.jpg)
Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp
![Hoe professioneel ben je als professional?](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrenzen-communicatie-professioneel-100.jpg)
Begrensd of grenzeloos: Hoe professioneel ben jij?
Henk Galenkamp
![Laat de professionele leergemeenschap slagen](https://wij-leren.nl/images/iconen/professionele-leergemeenschap-verbetercultuur-100.jpg)
Aan de slag met professionele leergemeenschap
Jaap Versfelt
![Systemische teamcoaching in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/systemische-teamcoaching-onderwijs-100.jpg)
Systemische teamcoaching in het onderwijs
Henk Galenkamp
![Formatief leren en de implementatie daarvan](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-leraren-plg-implementatie-100.jpg)
Wat vraagt formatief van (teams van) leraren? (3)
Dominique Sluijsmans
![Is de school op koers? Definieer waarden, deel verlangens en stel doelen.](https://wij-leren.nl/images/iconen/waarden-ambities-verlangens-doelen-100.jpg)
Op koers? Waarden, ambities, verlangens en doelen.
Henk Galenkamp
![Leerprocessen van professionals in de school begeleiden](https://wij-leren.nl/images/iconen/collega-begeleiden-professionele-cultuur-100.jpg)
Werken aan een professionele cultuur: Hoe begeleid je lerende collega's?
Naomi Mertens
![Systeemleiderschap: werken aan het systeem, niet in het systeem](https://wij-leren.nl/images/iconen/systeemleiderschap-lerende-school-100.jpg)
Dansvloer of balkon? Systeemleiderschap in een lerende school
Jan Jutten
![Schoolleider lerende cultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolleider-architect-leeromgeving-leraren-100.jpg)
De schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren
Machiel Karels
![Vijf pijlers voor kwaliteitsbewustzijn op Agorascholen](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitsbewustzijn-agorascholen-100.jpg)
Het goede doen. En dat samen. Over kwaliteitsbewustzijn in de Agorascholen
Naomi Mertens
![Tien werkzame principes voor een lerend team](https://wij-leren.nl/images/iconen/tien-werkzame-principes-voor-een-lerend-team-100.jpg)
10 werkzame principes voor professionele ontwikkeling en innovatie
Machiel Karels
![Handboek professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/handboek-professionele-schoolcultuur-100.jpg)
Handboek professionele schoolcultuur
Machiel Karels
![Professionele leergemeenschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-professionele-leergemeenschap-100.jpg)
De professionele leergemeenschap
Arja Kerpel
![Onderzoeksmatig leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoeksmatig-leiderschap-100.jpg)
Onderzoeksmatig leiderschap
Myriam Lieskamp
![Interdisciplinair samenwerken](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-het-schoolhek-heen-100.jpg)
Over het schoolhek heen
Myriam Lieskamp
![pedagogische sensitiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-aan-pedagogische-sensitiviteit-100.jpg)
Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team
Myriam Lieskamp
![pedagogische sensitiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-aan-pedagogische-sensitiviteit-100.jpg)
Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team
Myriam Lieskamp
![Van deze rotonde](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-komen-we-van-deze-rotonde-af-100.jpg)
Hoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp
![Van deze rotonde](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-komen-we-van-deze-rotonde-af-100.jpg)
Hoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp
![Leiding geven aan een lerende school](https://wij-leren.nl/images/iconen/leiding-geven-lerende-school-100.jpg)
Leiding geven aan een lerende school
Machiel Karels
![Erken de ongelijkheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/erken-de-ongelijkheid-100.jpg)
Erken de ongelijkheid: De kracht van diversiteit in onderwijsteams
Machiel Karels
![Organisatie als rotonde](https://wij-leren.nl/images/iconen/organisatie-als-rotonde-100.jpg)
Maak van de organisatie een rotonde
Alex de Bruijn
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs
redactie
![Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit
redactie
![Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties
redactie
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?
redactie
![Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs
redactie
![Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd
redactie
![Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties
redactie
![Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022
redactie
![Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?
redactie
![Hoe kun je als professional regie nemen over innovatie? Tjipcast 037](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
Hoe kun je als professional regie nemen over innovatie? Tjipcast 037
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]