Professionele leergemeenschap
Een professionele leergemeenschap is een groep mensen met een gezamenlijk doel en die functioneert in een lerende structuur.
In nationaal en internationaal onderzoek wordt steeds vaker de professionele leergemeenschap gezien als een succesvolle methode voor het verhogen van de ontwikkeling van scholen en het focussen op het zo goed mogelijk laten leren van leerlingen.
Kenmerken professionele leergemeenschap
Een kant-en-klaar model voor een professionele leergemeenschap bestaat niet. Maar er zijn wel een aantal kernelementen:
- Een professionele cultuur, die zich richt op gedeelde normen en waarden. De focus ligt op de professionele ontwikkeling en op het leren van de kinderen.
- Het leiderschap is gericht op het begeleiden, ondersteunen en faciliteren van samen leren.
- De organisatiestructuur van professionele leergemeenschappen maakt samen leren mogelijk. Er zijn werkgewoontes ontwikkeld die samenwerkend leren bevorderen en die ruimte bieden om elkaar te ondersteunen.
- Er is een informatiesysteem met de focus op het leren van leerlingen en het verbeteren van de resultaten.
- Er is ondersteunend human resource beleid met de focus op samen ontwikkelen. Kernwoorden hierbij zijn: motivatie, betrokkenheid, toewijding en werkplezier.
Bron: Lieskamp, M. (2014) De professionele leergemeenschap in het onderwijs.
Gerelateerd
cursus

Positief leiderschap vanuit transactionele analyse
Creëer een gemotiveerd en pro-actief team
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

adviestraject

Visie? Naar buiten met je team!
Dag op de hei: visie bepalen en teamontwikkeling in één.
Wij-leren.nl schoolontwikkeling
Wij-leren.nl schoolontwikkeling


De schoolleider doet ertoe.
Myriam Lieskamp

Professionele vrijheid in het onderwijs.
Machiel Karels

Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs
Sietske van der Wegen

Anders veranderen door ruimte bieden aan professionals
Jos Cöp

Samen werken en leren in een professionele leergemeenschap
Myriam Lieskamp

Samen kijken - meer zien - beter beslissen
Theo Wildeboer

Scholing van medewerkers: naar een meer volwassen aanpak
Theo Wildeboer

Welbevinden: een belangrijke factor van een professionele schoolcultuur
Henk Galenkamp

Over de rol van docenten 2022: nieuwe visie, toezicht en controle
Filip Dochy

Onderzoekend leren als schoolcultuur
Dolf Janson

Planmatig en groepsplanloos - Groepsplannen zijn niet verplicht
Wendy Brasz en Myra den Haan

Kindgericht onderwijs in een lerende school
Machiel Karels

Meer zeggenschap over onderwijskwaliteit vanuit praktijk gevraagd
Annemieke Top

De meerwaarde van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken
Naomi Mertens

Persoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst
Jan Jutten

Teamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs
Jan Jutten

Rol van de IB-er op weg naar kindgericht onderwijs
Machiel Karels

Oud zeer in schoolorganisaties
Henk Galenkamp

Oud zeer in schoolorganisaties
Henk Galenkamp

Een succesvolle transitie naar een IKC heeft deze zes kenmerken
Joost Karels

Familiecultuur versus professionele cultuur
Henk Galenkamp

Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp

Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp

Begrensd of grenzeloos: Hoe professioneel ben jij?
Henk Galenkamp

Handboek professionele schoolcultuur
Machiel Karels

De professionele leergemeenschap
Arja Kerpel

Onderzoeksmatig leiderschap
Myriam Lieskamp

Over het schoolhek heen
Myriam Lieskamp

Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team
Myriam Lieskamp

Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team
Myriam Lieskamp

Hoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp

Hoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp

Leiding geven aan een lerende school
Machiel Karels

Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs
redactie

Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs
redactie

Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit
redactie

Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties
redactie

Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022
redactie

Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?
redactie

Hoe kun je als professional regie nemen over innovatie? Tjipcast 037
redactie

Hoe organiseer je als school kwalitatief goed onderwijs? Tjipcast 044
redactie

Veranderen in organisaties: Klein maar fijn? Tjipcast 028
redactie

Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019
redactie

Vaart maken in organisaties. Tjipcast 016
redactie

Wat is professionaliteit? Tjipcast 015
redactie

Veranderen in organisaties: hoe hou je het simpel? Tjipcast 039
redactie

Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?
redactie

Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties
redactie

Grote innovatie in kleine stappen. Tjipcast 029
redactie

Hoe maak je van kleine stappen een grotere innovatie beweging?
redactie

Hoe ontwerp je een goed leertraject? Tjipcast 013
redactie

Leren en opleiden aantrekkelijk maken: Tjipcast 001
redactie

Is een periodieke indeling van het schooljaar effectief?

Gespreid leren of blokleren: wat is beter?

Hoe kun je als leraar effectief van elkaar leren?

Hoe voer je innovaties schoolbreed in?

Welke mix van talenten heeft een ideaal managementteam?

Welke groepssamenstelling zorgt voor de beste leerresultaten in het mbo?

Maakt professionalisering van schoolleiders onderwijs echt beter?

Veranderbereidheid van leraren: welke leiderschapsskills zijn daarbij helpend?

Welke verwachtingen schept een MBO-excellentieprogramma?

Hebben teacher leaders effect?

Lesgeven en emotionele processen bij leraren: transactionele verbanden met welzijn van leraren en functioneren van leerlingen

Professionele leergemeenschappen in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs: Effecten van wederzijdse afhankelijkheid o...

Naar een gezamenlijke inspanning: Ontwikkeling van scholen voor voortgezet onderwijs als professionele leergemeenschappen

Omgaan met diversiteit en geloof in eigen kunnen van leraren

Teamleren in het kader van competentiegericht beroepsonderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]