Professionele leergemeenschap
Een professionele leergemeenschap is een groep mensen met een gezamenlijk doel en die functioneert in een lerende structuur.
In nationaal en internationaal onderzoek wordt steeds vaker de professionele leergemeenschap gezien als een succesvolle methode voor het verhogen van de ontwikkeling van scholen en het focussen op het zo goed mogelijk laten leren van leerlingen.
Kenmerken professionele leergemeenschap
Een kant-en-klaar model voor een professionele leergemeenschap bestaat niet. Maar er zijn wel een aantal kernelementen:
- Een professionele cultuur, die zich richt op gedeelde normen en waarden. De focus ligt op de professionele ontwikkeling en op het leren van de kinderen.
- Het leiderschap is gericht op het begeleiden, ondersteunen en faciliteren van samen leren.
- De organisatiestructuur van professionele leergemeenschappen maakt samen leren mogelijk. Er zijn werkgewoontes ontwikkeld die samenwerkend leren bevorderen en die ruimte bieden om elkaar te ondersteunen.
- Er is een informatiesysteem met de focus op het leren van leerlingen en het verbeteren van de resultaten.
- Er is ondersteunend human resource beleid met de focus op samen ontwikkelen. Kernwoorden hierbij zijn: motivatie, betrokkenheid, toewijding en werkplezier.
Bron: Lieskamp, M. (2014) De professionele leergemeenschap in het onderwijs.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022
Gerelateerd
E-learning module

Zo doe je een ontwikkelingsgerichte audit
Gratis korte module met downloads
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie

Cursus & Materiaal

Kennis & vaardigheden m.b.t. de meldcode
Wil jij als leerkracht het verschil maken bij kinderen die thuis onveilig opgroeien? Kijk hoe Augeo daarbij helpt.
Augeo
Augeo

Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB

Scholing

Team en leiderschap
Maak je samen sterk, zowel in als rondom het klaslokaal
oo.nl
oo.nl

E- learning module

Effectief communiceren met behulp van transactionele analyse
Ontrafel jouw manier van communiceren
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Onderwijsboeken
.png)
Studeren met succes docenten
Effectief leren en studeren kan aangeleerd worden.
Uitgeverij Ten Brink
Uitgeverij Ten Brink

Lessenserie

Start met online lessen 'Weet wat je eet?'
Ga aan de slag met hét gratis online lespakket over gezond, veilig en duurzaam eten voor vo en mbo.
Voedingscentrum
Voedingscentrum



De schoolleider doet ertoe.
Myriam Lieskamp

Professionele vrijheid in het onderwijs.
Machiel Karels

Vijf elementen voor succesvol veranderen binnen het onderwijs
Sietske van der Wegen

Anders veranderen door ruimte bieden aan professionals
Jos Cöp

Samen werken en leren in een professionele leergemeenschap
Myriam Lieskamp

Samen kijken - meer zien - beter beslissen
Theo Wildeboer

Scholing van medewerkers: naar een meer volwassen aanpak
Theo Wildeboer

Welbevinden: een belangrijke factor van een professionele schoolcultuur
Henk Galenkamp

Over de rol van docenten 2022: nieuwe visie, toezicht en controle
Filip Dochy

Onderzoekend leren als schoolcultuur
Dolf Janson

Planmatig en groepsplanloos - Groepsplannen zijn niet verplicht
Wendy Brasz en Myra den Haan

Kindgericht onderwijs in een lerende school
Machiel Karels

Meer zeggenschap over onderwijskwaliteit vanuit praktijk gevraagd
Annemieke Top

De meerwaarde van professionele leergemeenschappen en lerende netwerken
Naomi Mertens

Persoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst
Jan Jutten

Teamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs
Jan Jutten

Rol van de IB-er op weg naar kindgericht onderwijs
Machiel Karels

Oud zeer in schoolorganisaties
Henk Galenkamp

Oud zeer in schoolorganisaties
Henk Galenkamp

Een succesvolle transitie naar een IKC heeft deze zes kenmerken
Joost Karels

Familiecultuur versus professionele cultuur
Henk Galenkamp

Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp

Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp

Begrensd of grenzeloos: Hoe professioneel ben jij?
Henk Galenkamp

Aan de slag met professionele leergemeenschap
Jaap Versfelt

Systemische teamcoaching in het onderwijs
Henk Galenkamp

Wat vraagt formatief van (teams van) leraren? (3)
Dominique Sluijsmans

Op koers? Waarden, ambities, verlangens en doelen.
Henk Galenkamp

Werken aan een professionele cultuur: Hoe begeleid je lerende collega's?
Naomi Mertens

Dansvloer of balkon? Systeemleiderschap in een lerende school
Jan Jutten

De schoolleider als architect van een leeromgeving voor leraren
Machiel Karels

Het goede doen. En dat samen. Over kwaliteitsbewustzijn in de Agorascholen
Naomi Mertens

10 werkzame principes voor professionele ontwikkeling en innovatie
Machiel Karels

Handboek professionele schoolcultuur
Machiel Karels

De professionele leergemeenschap
Arja Kerpel

Onderzoeksmatig leiderschap
Myriam Lieskamp

Over het schoolhek heen
Myriam Lieskamp

Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team
Myriam Lieskamp

Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team
Myriam Lieskamp

Hoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp

Hoe komen we van deze rotonde? Over het belang van creatief en probleemoplossend denken bij schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp

Leiding geven aan een lerende school
Machiel Karels

Erken de ongelijkheid: De kracht van diversiteit in onderwijsteams
Machiel Karels

Maak van de organisatie een rotonde
Alex de Bruijn

Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs
redactie

Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit
redactie

Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties
redactie

Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?
redactie

Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs
redactie

Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties
redactie

Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022
redactie

Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?
redactie

Hoe kun je als professional regie nemen over innovatie? Tjipcast 037
redactie

Gezinsproblematiek: wat doet dit met een kind?

Leren leerlingen van het vmbo anders?

Welke competenties zijn nodig voor begeleiders in hybride leeromgevingen?

Wat brengt mbo-studenten tot de keuze voor een buitenlandervaring?

Hoe help je zwakke basisscholen verder?

Wat is het effect van bestuurlijke inrichting in het primair onderwijs?

Hoe stimuleer je scholen tot duurzame kwaliteitsverbetering?

Hoe stimuleer je actief kennisdeling?

Leren leraren het meest van een fysieke of digitale bijeenkomst?

Is een periodieke indeling van het schooljaar effectief?

Lesgeven en emotionele processen bij leraren: transactionele verbanden met welzijn van leraren en functioneren van leerlingen

Professionele leergemeenschappen in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs: Effecten van wederzijdse afhankelijkheid o...

Naar een gezamenlijke inspanning: Ontwikkeling van scholen voor voortgezet onderwijs als professionele leergemeenschappen

Omgaan met diversiteit en geloof in eigen kunnen van leraren

Teamleren in het kader van competentiegericht beroepsonderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]