Persoonlijkheidstest
Een persoonlijkheidstest is een psychologische test die wordt uitgevoerd met het doel inzicht te krijgen in de karaktereigenschappen van een persoon.
Anders dan een vaardigheidstest, is een persoonlijkheidstest puur bedoeld om (bepaalde aspecten van) iemands persoonlijkheid te verkennen. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om de vraag of je introvert of extravert bent.
In het onderwijs worden persoonlijkheidstesten ingezet om lesmethodes beter af te stemmen op specifieke leerlingen of om als leerkracht op een effectievere wijze op het temperament of de motivatie van leerlingen af te kunnen stemmen. Hiervoor wordt ook veel gebruik gemaakt van het Process Communication Model (PCM) wat de persoonlijkheidsstructuur van leerkrachten en leerlingen in kaart kan brengen.
Er bestaat niet zoiets als dé persoonlijkheidstest: er is een grote variatie aan testen. Veelgebruikte testen zijn de Rorschachtest en de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI).
Vrijwel alle persoonlijkheidstesten gaan uit van een bepaald persoonlijkheidsmodel, waarin persoonlijke kenmerken zijn gedefinieerd. Voorbeelden van persoonlijkheidsmodellen zijn de Roos van Leary en de Big Five.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 13 december 2022
Gerelateerd
![Positief leiderschap vanuit transactionele analyse](https://wij-leren.nl/images/iconen/Positief leiderschap TA wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Mijn school kiest voor mijn talent](https://wij-leren.nl/images/iconen/luk-dewulf-talenten-vk-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Roos van Leary -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-gedrag-100.jpg)
![Roos van Leary -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-met-de-roos-van-leary-100.jpg)
![Leraar, een rijk beroep](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-onderwijscooperatie.png)
![Bekwaamheidseisen PO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-po.png)
![Bekwaamheidseisen VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-VO.png)
![Bekwaamheidseisen VHO](https://wij-leren.nl/images/iconen/bekwaamheidseisen-VHO.png)
![SBL competenties VO MBO](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-wereld-gericht-onderwijs-vorming-tot-volwassenheid-100.jpg)
![Persoonlijkheidstesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-sociogram-100.jpg)
![Competentiemanagement](https://wij-leren.nl/images/iconen/bestuur-intern-toezicht-100.jpg)
![SBL competenties VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/kernkwaliteiten-ontwikkelen-100.jpg)
![SBL competenties BAO](https://wij-leren.nl/images/iconen/cito-spelling-toets-100.jpg)
![Talenten herkennen en ontwikkelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/talenten-herkennen-en-ontwikkelen-100.jpg)
![Sturen op autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/sturen-op-autonomie-ta-100-.jpg)
![Omgaan met introverte leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/introverte-leerlingen-tips-leerkracht-100.jpg)
![Brutaal, boos of agressief gedrag op school](https://wij-leren.nl/images/iconen/brutaal-boos-of-agressief-gedrag-op-school-100-.jpg)
![Zo kun je mij bereiken](https://wij-leren.nl/images/iconen/cover-zo-kun-je-mij-bereiken-100.jpg)
![Interactiewijzer](https://wij-leren.nl/images/iconen/Interactiewijzer-100.jpg)
![Persoonlijke effectiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijke-effectiviteit-in-het-basisonderwijs-100-1.jpg)
![Effectief leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zeven-eigenschappen-van-effectief-leiderschap-100.jpg)
![Sturen op autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/sturen-op-autonomie-transactionele-analyse-onderwijs-100.png)
![Sturen op autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/sturen-op-autonomie-transactionele-analyse-onderwijs-100.png)
![Roos van Leary interactiekunde professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-interactiekunde-professionals-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe bouw je aan een topteam? Tjipcast 033](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![De Big Five in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Helma van der Hoorn - Bestuurlijke vernieuwingen door vertrouwen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
63 bekwaamheidsdossier
64 beoordelingsgesprek
42 big five
71 competentie
50 competentiemanagement
30 extravert
48 functioneringsgesprek
49 gesprekkencyclus
72 informeel leren
33 introvert
80 kernkwaliteiten
126 leiderschapsstijl
39 Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
47 mentor
37 netwerkleren
47 online assessment
26 PCM
136 persoonlijk meesterschap
53 persoonlijk ontwikkelingsplan (pop)
48 persoonlijke effectiviteit
79 roos van leary
32 rorschachtest
56 SBL competenties
56 talent
51 talentontwikkeling
31 wet BIO
29 zelfhulp