Natuurlijk leren is een onderwijsvernieuwing, waarbij de kerngedachte is dat de leerweg op een natuurlijke manier moet aansluiten bij de talenten en mogelijkheden van de leerlingen.
Het is daarbij een voorwaarde dat de leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn. Een krachtige leeromgeving is onmisbaar, want die zorgt voor optimale mogelijkheden tot zelfontplooiing. In een krachtige leeromgeving is veel ruimte voor interactie. De leerstof wordt in de context aangeboden, natuurlijk leren gaat uit van systeemdenken.
Natuurlijk leren is gebaseerd is op de leerpsychologie van het sociaal constructivisme. De grondgedachte daarvan is dat leren het resultaat is van denkprocessen van de leerling. Een van die denkactiviteiten is het verbinden van oude en nieuwe kennis. Bij natuurlijk leren zijn leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun eigen leerproces.
Elementen van natuurlijk leren komen ook voor in andere onderwijsconcepten.
Critici van natuurlijk leren stellen dat school juist een ontmoetingsplaats van generaties moet zijn waar leerstof wordt doorgegeven die de maatschappij vraagt, en dat de vraag naar leren niet uit de leerlingen zelf moet komen. Voorstanders van natuurlijk leren geven aan dat de oude onderwijsmethoden veel leerstof aanbieden die overbodig blijkt als leerlingen de school verlaten.
Laatst geactualiseerd op 10 januari 2023