Kennisplatform
Kindgesprekken voeren - hoe doe je dat? Gratis leermodules van Noëlle Pameijer en Karen van Kooten.

Natuurlijk leren

Dossier: alle informatie over Natuurlijk leren

Natuurlijk leren is een onderwijsvernieuwing, waarbij de kerngedachte is dat de leerweg op een natuurlijke manier moet aansluiten bij de talenten en mogelijkheden van de leerlingen.

Het is daarbij een voorwaarde dat de leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn. Een krachtige leeromgeving is onmisbaar, want die zorgt voor optimale mogelijkheden tot zelfontplooiing. In een krachtige leeromgeving is veel ruimte voor interactie. De leerstof wordt in de context aangeboden, natuurlijk leren gaat uit van systeemdenken.

Natuurlijk leren is gebaseerd is op de leerpsychologie van het sociaal constructivisme. De grondgedachte daarvan is dat leren het resultaat is van denkprocessen van de leerling. Een van die denkactiviteiten is het verbinden van oude en nieuwe kennis. Bij natuurlijk leren zijn leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. 

Elementen van natuurlijk leren komen ook voor in andere onderwijsconcepten.

Critici van natuurlijk leren stellen dat school juist een ontmoetingsplaats van generaties moet zijn waar leerstof wordt doorgegeven die de maatschappij vraagt, en dat de vraag naar leren niet uit de leerlingen zelf moet komen. Voorstanders van natuurlijk leren geven aan dat de oude onderwijsmethoden veel leerstof aanbieden die overbodig blijkt als leerlingen de school verlaten.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 januari 2023

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Zo maak je richtinggevend beleid voor je schoolZo maak je richtinggevend beleid voor je school
 Wij-leren.nl Academie
TeamcoachTeamcoach
 Medilex Onderwijs

Boeken

Fascinerende ontdekkingen
Fascinerende ontdekkingen met kinderen rondom wetenschap en techniek
Arja Kerpel
Duurzame schoolontwikkeling
Duurzame schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp
Catharsia - Agora onderwijs in Roermond
Catharsia - een andere visie op onderwijs
Hartger Wassink
10 jaar Agora onderwijs
Agora onderwijs - een intrigerende benadering van leren
Machiel Karels

Samenvatting

Constructivisme
Constructivisme - leren als actief proces van kennisconstructie
Machiel Karels

Opinie

Onderzoekend leren
Denken, dromen, kijken en doen
Bas ter Avest

Verdieping

Macht of gezag
Onderwijs is een wij-woord
Ivo Mijland
Ontwikkelen van wijsheid
Ontwikkelen van wijsheid
Jan Jutten
Systeemdenken 21e eeuw
Systeemdenken in de school van de 21e eeuw
Jan Jutten
Luisteren bij leiderschap
Schoolleiders en hun team: (Her)waardering luisterfunctie
Harry van de Pol
Acht dimensies
Leren: wat is dat eigenlijk
Robert-jan Simons
Lerend werken
Lerend werken: tautologie of uitdaging?
Robert-jan Simons
Onderwijs moet boeien
Onderwijs moet niets, behalve boeien
Jan Jutten
Bovenschools leiderschap
Bovenschools leiderschap in een lerende organisatie
Jan Jutten
De lerende school
De vijf disciplines als basis voor boeiend onderwijs
Jan Jutten
Duurzame schoolontwikkeling
Duurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie
Jan Jutten
Persoonlijk meesterschap
Persoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst
Jan Jutten
Systeemdenken en denkgewoonten
Systeemdenken in de klas - Systeemdenken en denkgewoonten
Jan Jutten
Techniek talent
Talentontwikkeling met wetenschap en techniek
Hanno van Keulen
Mindmap maken
Mindmap maken - systeemdenken in de klas
Jan Jutten
Communicatie in school
Goede communicatie in een school
Jan Jutten
Teamleren
Teamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs
Jan Jutten
De staat van het onderwijs in 2020
De Staat van het Onderwijs 2020
Myriam Lieskamp
Het verschil tussen wijsheid en intelligentie
Wijsheid en hoogbegaafdheid
Hilde van Rossen
Wijsheid en hoogbegaafdheid deel 2
Over opvoeding tot wijsheid, ook bij hoogbegaafde kinderen -deel 2-
Hilde van Rossen
Constructivisme en onderwijs -deel 1
Constructivisme en onderwijs - deel 1
Ewald Vervaet
Wat is sociaal constructivisme -3.1
Constructivisme en onderwijs - deel 3.1
Ewald Vervaet
Psychologisch constructivisme met rijpheid
Constructivisme en onderwijs - deel 3.3
Ewald Vervaet
Constructivisme en kennisverwerving deel 2
Constructivisme en onderwijs - deel 2
Ewald Vervaet
Psychologisch constructivisme zonder rijpheid
Constructivisme en onderwijs - deel 3.2
Ewald Vervaet
Filosoferen met pubers
Filosoferen met pubers
Karen Faber
Filosoferen op de basisschool
Filosoferen met kinderen; hoe doe je dat?
Karen Faber
Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs
Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs
Rob Martens

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.