Natuurlijk leren
Natuurlijk leren is een onderwijsvernieuwing, waarbij de kerngedachte is dat de leerweg op een natuurlijke manier moet aansluiten bij de talenten en mogelijkheden van de leerlingen.
Het is daarbij een voorwaarde dat de leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn. Een krachtige leeromgeving is onmisbaar, want die zorgt voor optimale mogelijkheden tot zelfontplooiing. In een krachtige leeromgeving is veel ruimte voor interactie. De leerstof wordt in de context aangeboden, natuurlijk leren gaat uit van systeemdenken.
Natuurlijk leren is gebaseerd is op de leerpsychologie van het sociaal constructivisme. De grondgedachte daarvan is dat leren het resultaat is van denkprocessen van de leerling. Een van die denkactiviteiten is het verbinden van oude en nieuwe kennis. Bij natuurlijk leren zijn leerlingen zelf verantwoordelijk voor hun eigen leerproces.
Elementen van natuurlijk leren komen ook voor in andere onderwijsconcepten.
Critici van natuurlijk leren stellen dat school juist een ontmoetingsplaats van generaties moet zijn waar leerstof wordt doorgegeven die de maatschappij vraagt, en dat de vraag naar leren niet uit de leerlingen zelf moet komen. Voorstanders van natuurlijk leren geven aan dat de oude onderwijsmethoden veel leerstof aanbieden die overbodig blijkt als leerlingen de school verlaten.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 10 januari 2023
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![De beste nascholing volg je bij Medilex Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?](https://wij-leren.nl/images/iconen/machiel-karels-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Constructivisme](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-onderwijs-100.jpg)
![Macht of gezag](https://wij-leren.nl/images/iconen/macht-gezag-orde-100.jpg)
![Ontwikkelen van wijsheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkelen-van-wijsheid-100.jpg)
![Systeemdenken 21e eeuw](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzaam-leren-systeemdenken-100.jpg)
![Luisteren bij leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-leiderschap-100.jpg)
![Acht dimensies](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-definitie-acht-dimensies-100.jpg)
![Lerend werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-werken-werksituaties-100.jpg)
![Onderwijs moet boeien](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-moet-niets-behalve-boeien-100.jpg)
![Bovenschools leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/bovenschools-leiderschap-100.jpg)
![De lerende school](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-kruk-in-de-klas-100.jpg)
![Duurzame schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzame-schoolontwikkeling-100.jpg)
![Persoonlijk meesterschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijk-meesterschap-100.jpg)
![Systeemdenken en denkgewoonten](https://wij-leren.nl/images/iconen/systeemdenken-in-de-klas-100.jpg)
![Techniek talent](https://wij-leren.nl/images/iconen/techniek-talent-101.jpg)
![Mindmap maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/mindmap-maken-kinderen-100.jpg)
![Communicatie in school](https://wij-leren.nl/images/iconen/praten-tegen-elkaar-praten-met-elkaar-100.jpg)
![Teamleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-in-een-lerende-school-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![Het verschil tussen wijsheid en intelligentie](https://wij-leren.nl/images/iconen/wijsheid-en-hoogbegaafdheid-1.-100.jpg)
![Wijsheid en hoogbegaafdheid deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/wijsheid-en-hoogbegaafdheid-2-100.jpg)
![Constructivisme en onderwijs -deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-en-onderswijs-deel-1-100..jpg)
![Constructivisme en onderwijs -deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-en-onderswijs-deel-1-100..jpg)
![Wat is sociaal constructivisme -3.1](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-is-sociaal-constructivisme-100.jpg)
![Psychologisch constructivisme met rijpheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/psychologisch-constructivisme-met-rijpheid-100.jpg)
![Constructivisme en kennisverwerving deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/constructivisme-kennisverwerving-100.jpg)
![Psychologisch constructivisme zonder rijpheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/psychologisch-constructivisme-zonder-rijpheid-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen met pubers](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-met-pubers-100.jpg)
![Filosoferen op de basisschool](https://wij-leren.nl/images/iconen/filosoferen-op-de-basisschool-100..jpg)
![Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/agora-onderwijs-boek-10-jaar-agora-12.jpg)
![Fascinerende ontdekkingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/Fascinerende-ontdekkingen-100.jpg)
![Duurzame schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzame-schoolontwikkeling-twee-100.jpg)
![Catharsia - Agora onderwijs in Roermond](https://wij-leren.nl/images/iconen/catharsia-bestrijding-educatieve-alzheimer-100.jpg)
![10 jaar Agora onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/agora-onderwijs-sjef-drummen-jan-fasen-100.png)
![Onderzoekend leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoekend-leren-intuitief-wetenschap-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Brain based teaching in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe kun je als professional regie nemen over innovatie? Tjipcast 037](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is professionaliteit? Tjipcast 015](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Grote innovatie in kleine stappen. Tjipcast 029](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
52 brain based teaching
23 constructivisme
128 lerende school
54 ontdekkend leren
136 persoonlijk meesterschap
19 sociaal constructivisme
62 systeemdenken
123 teamleren
![Expeditie Moendoes](https://wij-spelen.nl/images/iconen/expeditie-moendoes-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Speel je mee in Li La Land?](https://wij-spelen.nl/images/iconen/speel-je-mee-in-li-la-land-100.jpg)
![](img/linkwl.png)