Psychosociale ontwikkeling
De psychosociale ontwikkeling is de ontwikkeling van het kind in relatie tot zijn sociale omgeving. Het gaat dus om de omgang met anderen. Dit is een proces, waarin het kind steeds een nieuwe fase doormaakt.
Deze fasen zijn:
•De koppigheidsfase van een tweejarig kind. Hierbij ontdekt een kind zijn autonomie.
•De imitatiefase, waarin een kind sociale interactie ontwikkelt door anderen na te doen.
•De ontwikkeling in het spel, van solospel via parallelspel naar gemeenschappelijk spel.
•Het proces van socialisatie, waarbij een kind ingroeit in de sociale wereld en het kind zich conformeert naar de eisen van de samenleving.
De psychosociale ontwikkeling is een ontwikkelingsgebied dat samenhangt met de ontwikkeling op andere terreinen, zoals de cognitie.
Gerelateerd
cursus

Autismecoach in het po
Coachen en begeleiden van leerlingen met autisme
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Peuters niet behandelen alsof het al echte leerlingen zijn.
Sieneke Goorhuis

Vertrouwen en zelfvertrouwen als kwaliteiten van ontwikkeling en leren.
Luc Stevens

Wat is sociaal emotionele ontwikkeling?.
Machiel Karels

7 vragen over de kinderrechter
Miriam de Heer

Kind en delict - als je agressief gedrag vertoont lijk je machtig
Miriam de Heer

Vluchtelingkinderen in de Klas
Hélène van Oudheusden

Alles voor je kind
Willem de Jong

Een neurobiologisch perspectief op hechtingsproblematiek
Henk Galenkamp

Niet meedrinken in de keet. Leerplankader voor een gezonde leefstijl
René Leverink

Sociale vaardigheden - inzicht in het eigen gevoelsleven
Machiel Karels

Sociale vaardigheden - omgaan met de ander
Machiel Karels

Sociaal emotionele vaardigheden - uitgebreid overzicht
Machiel Karels

De betekenis van de positieve psychologie voor het onderwijs
Peter Ruit

Trauma? Dat komt bij ons op school niet voor...
Anton Horeweg

Sociaal-emotionele vaardigheden: de basis voor je leven leg je op school
Anne-Wil Abrahamse

Sociaal-emotioneel leren op school
Kees van Overveld

Juffen zijn toffer dan meesters
Marianne Hogenhout

Werken in een kleuterwereld - met juf Bianca
Marleen Legemaat

De traumasensitieve school
Marleen Legemaat

SEL en gedrag in de groep - Sociaal emotioneel leren in de praktijk
Marleen Legemaat

Grenzen aangeven - Theorieboek groepsdynamica
Ernst van Grol

SEL - Sociaal-emotioneel leren als basis
Arja Kerpel

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Anton Horeweg

Ontwrichte kinderen in het onderwijs
Willem de Jong

Sociaal? Vaardig! Het stimuleren van de sociaal-emotionele vaardigheden
Arja Kerpel

Spelen in uitdagende hoeken
Marleen Legemaat

Kiezen voor het jonge kind
Lianne Jongsma

Meesterlijk kleuteronderwijs - van eigenwijs tot onderwijs
Marleen Legemaat

Wat maakt kinderen gelukkig?
Steven Pont

Kinderen in de knel interesseren ons geen knal
Anton Horeweg

Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
redactie

Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
redactie

Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012
redactie

Welke wijze van beoordelen draagt bij aan self-efficacy?

Voelen kleine klassen veiliger voor onderbouwleerlingen voortgezet onderwijs?

Hoe kan tijdens de stage zelfsturend leren bij mbo-studenten worden bevorderd, zodat het leerrendement wordt vergroot?

Wat is het effect van woordbeoordelingen, zoals voldoende?

Wat zijn effectieve interventies bij gedragsproblemen?

Heeft kennis van mindsettheorie effect op leermotivatie?

Volwassen inburgeraars en het nut van het vut-model

Hoe ga je om met culturele diversiteit bij politiek gevoelige onderwerpen?

Volwasseneneducatie: Hoe verhoog je leerrendement door differentiatie?

Welke effecten heeft het combineren van klassen?

Individueel maatwerk in voortgezet onderwijs (MEGAband)

Invloed sociaal klimaat op ontwikkeling van sociale competenties in het basisonderwijs

Onderwijsachterstandenbeleid op voorschool en basisschool

Samenstelling van de klas en cognitieve en sociaal-emotionele uitkomsten

Verbetering motivatie en studieloopbaan in het mbo met TIME - OnderwijsBewijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]