Stotteren
Stotteren is het spreken met veel voorkomende herhalingen, door verlengingen van klanken, lettergrepen of woorden of door aarzelingen of pauzes. De samenwerking tussen hersenen, zenuwen en spieren verloopt bij stotteren niet optimaal.
Als deze kenmerken langer dan drie maanden veelvuldig voorkomen en het vloeiend spreken wordt belemmerd, spreken we van stotteren.
Naast het merkbare stotteren kan een kind ook verborgen stotteren. Verborgen stotteren is het vermijden van moeilijke woorden door spreekangst en minderwaardigheidsgevoelens. Het kan een belangrijkere plaats innemen dan het merkbare stotteren.
Bij stotteren speelt erfelijkheid een belangrijke rol, samen met de omgevingsfactoren. Spanning en emoties hebben invloed op het stotteren.
Stotteren valt op zodra een kind meer gaat praten, meestal tussen de 2 en de 5 jaar. Ongeveer 5% van de kinderen stottert op die leeftijd. Een groot gedeelte hiervan (ongeveer 75%) gaat vanzelf over. Het herstelt vaker bij meisjes dan bij jongens. Daardoor zijn er op oudere leeftijd meer jongens die stotteren dan meisjes.
Als het stotteren meer dan een half jaar aanhoudt, is het goed om naar een (stotter)therapeut of logopedist te gaan. Een vroege interventie kan voorkomen dat het stotteren verergert.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 16 december 2021
Gerelateerd
Scholing

Werkplezier en zelfreflectie
We willen minder druk en meer plezier op de werkvloer, maar hoe doe je dat?
oo.nl
oo.nl

Cursus & Materiaal

Kennis & vaardigheden m.b.t. de meldcode
Wil jij als leerkracht het verschil maken bij kinderen die thuis onveilig opgroeien? Kijk hoe Augeo daarbij helpt.
Augeo
Augeo

Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB

E- learning module

Van faalangst naar faalpower (vo)
Zet faalangst bij je leerlingen om in faalpower!
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Congres

Kom naar Onderwijsinzicht - vr. 15 sep 2023
OnderwijsInzicht is het onderwijscongres voor beslissers & ICT coördinatoren PO-VO rond ICT in het onderwijs.
Kennisnet
Kennisnet

Lesprogramma

Duurzaam ondernemen voor kinderen!
Wil jij op een speelse en toegepaste manier aan de slag met 21e-eeuwse en burgerschapsvaardigheden?
Fawaka Ondernemersschool
Fawaka Ondernemersschool



Tips voor omgaan met het tourette-syndroom.
Anton Horeweg

Faalangst - Signalering en praktische tips
Arja Kerpel

Pesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen
Machiel Karels

Als je leerling stil is. Mogelijke redenen voor teruggetrokken gedrag.
Anton Horeweg

Als je leerling stil is. Mogelijke redenen voor teruggetrokken gedrag.
Anton Horeweg

Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
redactie

Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
redactie

Welke didactische strategie bevordert het zelfvertrouwen?

Gezinsproblematiek: wat doet dit met een kind?

Wanneer voelen hoogbegaafde kinderen zich op hun plek?

Zijn nederlandse leerlingen nog gemotiveerd?

Wat is het effect van vooraf toetsen?

Heeft een vaste LOB-begeleider meerwaarde voor studenten?

Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen?

Hoe zet je sociogrammen bruikbaar in?

Hoe ontwerp je effectieve praktijksimulaties voor het mbo?

Hoe versterk je cognitieve flexibiliteit bij autisme?

Van faalervaring naar leerervaring: Zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden?

Verbetering motivatie en studieloopbaan in het mbo met TIME - OnderwijsBewijs

Verbetering schrijfvaardigheid voor onderbouw VMBO, HAVO en VWO - OnderwijsBewijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]