Stotteren
Stotteren is het spreken met veel voorkomende herhalingen, door verlengingen van klanken, lettergrepen of woorden of door aarzelingen of pauzes. De samenwerking tussen hersenen, zenuwen en spieren verloopt bij stotteren niet optimaal.
Als deze kenmerken langer dan drie maanden veelvuldig voorkomen en het vloeiend spreken wordt belemmerd, spreken we van stotteren.
Naast het merkbare stotteren kan een kind ook verborgen stotteren. Verborgen stotteren is het vermijden van moeilijke woorden door spreekangst en minderwaardigheidsgevoelens. Het kan een belangrijkere plaats innemen dan het merkbare stotteren.
Bij stotteren speelt erfelijkheid een belangrijke rol, samen met de omgevingsfactoren. Spanning en emoties hebben invloed op het stotteren.
Stotteren valt op zodra een kind meer gaat praten, meestal tussen de 2 en de 5 jaar. Ongeveer 5% van de kinderen stottert op die leeftijd. Een groot gedeelte hiervan (ongeveer 75%) gaat vanzelf over. Het herstelt vaker bij meisjes dan bij jongens. Daardoor zijn er op oudere leeftijd meer jongens die stotteren dan meisjes.
Als het stotteren meer dan een half jaar aanhoudt, is het goed om naar een (stotter)therapeut of logopedist te gaan. Een vroege interventie kan voorkomen dat het stotteren verergert.
Gerelateerd
E- learning module

Van faalangst naar faalpower (vo)
Zet faalangst bij je leerlingen om in faalpower!
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

E-learning cursus

Leerlingen met gedragsproblemen helpen?
De online cursussen van E-WISE helpen je op weg. Vraag gratis proefcursus aan en ontdek alle voordelen!
E-Wise
E-Wise



Tips voor omgaan met het tourette-syndroom.
Anton Horeweg

Faalangst - Signalering en praktische tips
Arja Kerpel

Pesterijen op school - oorzaken - profielen van betrokkenen
Machiel Karels

Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
redactie

Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
redactie

Gezinsproblematiek: wat doet dit met een kind?

Voelen hoogbegaafde kinderen zich beter in een klas met andere hoogbegaafde kinderen of juist in een heterogene klas?

Zijn nederlandse leerlingen nog gemotiveerd?

Wat is het effect van vooraf toetsen?

Heeft een vaste LOB-begeleider meerwaarde voor studenten?

Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen?

Hoe zet je sociogrammen bruikbaar in?

Hoe ontwerp je effectieve praktijksimulaties voor het mbo?

Hoe versterk je cognitieve flexibiliteit bij autisme?

Welke wijze van beoordelen draagt bij aan self-efficacy?

Van faalervaring naar leerervaring: Zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden?

Verbetering motivatie en studieloopbaan in het mbo met TIME - OnderwijsBewijs

Verbetering schrijfvaardigheid voor onderbouw VMBO, HAVO en VWO - OnderwijsBewijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]