Potentieelgericht onderwijs

Bij potentieelgericht onderwijs staan de mogelijkheden van het kind centraal.

Potentieelgericht onderwijs wil de mogelijkheden van het kind tot ontwikkeling brengen en vandaaruit het onderwijs organiseren.

Bij potentieelgericht werken is er een natuurlijke verbinding tussen pedagogiek en didactiek. Er wordt gewerkt vanuit een integrale benadering, maar de pedagogiek staat in deze onderwijsvisie voorop.

Qua onderwijsmodel wil men bij potentieelgericht onderwijs het liefst uit de buurt blijven van het leerstofjaarklassensysteem. Werkvormen en organisatievormen die door potentieelgericht onderwijs veel worden gebruikt zijn:
- groepsdoorbrekend werken op niveau
- projectmatig werken in groepen
- gepersonaliseerd leren
- onderzoekend leren
- interactieve instructie

Potentieelgericht onderwijs leunt vrij zwaar op elementen uit ontwikkelingsgericht onderwijs en ervaringsgericht onderwijs. Zo worden betrokkenheid en welbevinden gezien als belangrijke graadmeters van goed onderwijs.

De opbrengsten van het onderwijs op een school die potentieelgericht werkt:

- Leerlingen die graag nieuwe dingen leren en regie ervaren over hun eigen leerproces.
- Leerlingen die in verbinding zijn met zichzelf en de ander.
- Leerlingen die terugkijken op een “gelukkige” schooltijd.
- Leerlingen die bij de kernvakken veel succeservaringen opgedaan hebben. “Ik kan het!” … “Ik deed het!”
- Leerlingen die weten wat hun talenten zijn.
- Leerlingen die eind groep 8 nog steeds nieuwsgierig en onderzoekend in hun wereld staan.
- Leerlingen die op cognitief gebied presteren overeenkomstig hun leerpotentieel … 

Gerelateerd

adviestraject
Growth mindsets
Growth mindsets
Bijdragen aan motivatie van leerlingen, hun leerprestaties, hun doorzettingsvermogen & creativiteit
Bazalt | HCO | RPCZ 
Toekomstbestendig onderwijs
Deze 12 onderwijsveranderingen zijn kindgericht en toekomstbestendig
Machiel Karels
Kindgericht onderwijs
Van jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Leerstofjaarklassensysteem is failliet!
Het leerstofjaarklassensysteem is failliet!
Machiel Karels
Leren van data
Laat het LVS voor jou werken, en niet andersom!
Machiel Karels
Paradoxen
Paradoxen of ongerijmdheden rond ontwikkeling en leren
Luc Stevens
Essential Schools
The Essential Schools in de VS - scholen die je leren wie je bent
Machiel Karels
Luc Stevens over passend onderwijs
Luc Stevens: Passend onderwijs bevestigt oude structuren
Machiel Karels


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Intrinsieke motivatie en praktijkleren
Neemt motivatie toe door praktijkervaring op het vmbo?
Emotieregulatie bij escalerend leerlinggedrag
Dreigende escalatie: wat helpt jou op zo'n moment als leerkracht?
Talentontwikkeling bij multidiversiteit
Hoe zorg je dat leerlingen die minder goed mee komen het toch leuk vinden op school?
Invloed wisselende leerkrachten op jonge kind
Wisselende leerkrachten op één dag: heeft dat invloed op het welbevinden?
Verhindert werkdruk docenten in mbo goed onderwijs?
Verhindert werkdruk van docenten in mbo goed onderwijs?
Onderwijs aan gestresste leerlingen in instelling
Leerlingen onder stress: direct onderwijs geven of even wachten?
Participeren in een leernetwerk draagt bij - verpleegkunde
Participeren in een leernetwerk: goed voor ontwkkeling van praktijkbegeleiders?
Wat zijn de opbrengsten van vakintegratie
Wat zijn de opbrengsten van vakintegratie?
Leren in een buitenles
Les in een buitenlokaal: welke invloed heeft dat?
Tools voor het versterken van pedagogische relatie
Welke tools zijn er om docenten te versterken in hun gedragsrepertoire?
Motivatie verhogen TIME
Verbetering motivatie en studieloopbaan in het mbo met TIME - OnderwijsBewijs
nieuwe leren po
Het nieuwe leren in het basisonderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]



Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.