Potentieelgericht onderwijs

Bij potentieelgericht onderwijs staan de mogelijkheden van het kind centraal.

Potentieelgericht onderwijs wil de mogelijkheden van het kind tot ontwikkeling brengen en vandaaruit het onderwijs organiseren.

Bij potentieelgericht werken is er een natuurlijke verbinding tussen pedagogiek en didactiek. Er wordt gewerkt vanuit een integrale benadering, maar de pedagogiek staat in deze onderwijsvisie voorop.

Qua onderwijsmodel wil men bij potentieelgericht onderwijs het liefst uit de buurt blijven van het leerstofjaarklassensysteem. Werkvormen en organisatievormen die door potentieelgericht onderwijs veel worden gebruikt zijn:
- groepsdoorbrekend werken op niveau
- projectmatig werken in groepen
- gepersonaliseerd leren
- onderzoekend leren
- interactieve instructie

Potentieelgericht onderwijs leunt vrij zwaar op elementen uit ontwikkelingsgericht onderwijs en ervaringsgericht onderwijs. Zo worden betrokkenheid en welbevinden gezien als belangrijke graadmeters van goed onderwijs.

De opbrengsten van het onderwijs op een school die potentieelgericht werkt:

- Leerlingen die graag nieuwe dingen leren en regie ervaren over hun eigen leerproces.
- Leerlingen die in verbinding zijn met zichzelf en de ander.
- Leerlingen die terugkijken op een “gelukkige” schooltijd.
- Leerlingen die bij de kernvakken veel succeservaringen opgedaan hebben. “Ik kan het!” … “Ik deed het!”
- Leerlingen die weten wat hun talenten zijn.
- Leerlingen die eind groep 8 nog steeds nieuwsgierig en onderzoekend in hun wereld staan.
- Leerlingen die op cognitief gebied presteren overeenkomstig hun leerpotentieel … 

Gerelateerd

congres
Aan de slag met denkvaardigheden
Aan de slag met denkvaardigheden
Kritisch-analytisch, praktisch en creatief denken in het po
Medilex Onderwijs 
Paradoxen
Paradoxen of ongerijmdheden rond ontwikkeling en leren.
Luc Stevens
Kindgericht onderwijs
Van jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs.
Machiel Karels
Toekomstbestendig onderwijs
Deze 12 onderwijsveranderingen zijn kindgericht en toekomstbestendig
Machiel Karels
Leerstofjaarklassensysteem is failliet!
Het leerstofjaarklassensysteem is failliet!
Machiel Karels
Leren van data
Laat het LVS voor jou werken, en niet andersom!
Machiel Karels
Essential Schools
The Essential Schools in de VS - scholen die je leren wie je bent
Machiel Karels
Luc Stevens over passend onderwijs
Luc Stevens: Passend onderwijs bevestigt oude structuren
Machiel Karels


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Betrokkenheid in een video van één minuut uitgelegd
Betrokkenheid in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
redactie
Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
redactie
Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?
Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?
redactie
Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd?
Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd?
redactie
Animatie: Zittenblijven en versnellen
Animatie: Zittenblijven en versnellen
redactie
Driehoeksgesprek tussen leerkracht, leerling en ouders
Een driehoeksgesprek: hoe bevorder je actieve deelname van ouders?
Tijdsbesef ontwikkelen door geschiedenislessen in onderbouw
Kunnen geschiedenislessen historisch tijdsbesef versterken?
zittenblijven mbo -4
Zittenblijven op het MBO: is dat helpend?
Beoordelen door leraren op verschillende wijzen en self-efficacy
Welke wijze van beoordelen draagt bij aan self-efficacy?
Voelen leerlingen zich veiliger op vo in een kleine klas?
Voelen kleine klassen veiliger voor onderbouwleerlingen voortgezet onderwijs?
Competenties van docenten bij het begeleiden van vmbo lln
Hoe begeleidt je leerlingen/studenten in het (v)mbo?
Is een periodieke indeling van het schooljaar effectief?
Gespreid leren of blokleren, invloed op leerprestaties
Gespreid leren of blokleren: wat is beter?
Effectieve interventies bij gedragsproblemen
Wat zijn effectieve interventies bij gedragsproblemen?
Formatief toetsen inpassen in programmagericht taalonderwijs
Hoe pas je formatief toetsen in binnen taalonderwijs?
Motivatie verhogen TIME
Verbetering motivatie en studieloopbaan in het mbo met TIME - OnderwijsBewijs
nieuwe leren po
Het nieuwe leren in het basisonderwijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]



basisontwikkeling
betrokkenheid
ervaringsgericht onderwijs
kindgericht onderwijs
leerstofjaarklassensysteem
onderzoekend leren
ontwikkelingsgericht onderwijs
welbevinden

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest