Potentieelgericht onderwijs

Bij potentieelgericht onderwijs staan de mogelijkheden van het kind centraal.

Potentieelgericht onderwijs wil de mogelijkheden van het kind tot ontwikkeling brengen en vandaaruit het onderwijs organiseren.

Bij potentieelgericht werken is er een natuurlijke verbinding tussen pedagogiek en didactiek. Er wordt gewerkt vanuit een integrale benadering, maar de pedagogiek staat in deze onderwijsvisie voorop.

Qua onderwijsmodel wil men bij potentieelgericht onderwijs het liefst uit de buurt blijven van het leerstofjaarklassensysteem. Werkvormen en organisatievormen die door potentieelgericht onderwijs veel worden gebruikt zijn:
- groepsdoorbrekend werken op niveau
- projectmatig werken in groepen
- gepersonaliseerd leren
- onderzoekend leren
- interactieve instructie

Potentieelgericht onderwijs leunt vrij zwaar op elementen uit ontwikkelingsgericht onderwijs en ervaringsgericht onderwijs. Zo worden betrokkenheid en welbevinden gezien als belangrijke graadmeters van goed onderwijs.

De opbrengsten van het onderwijs op een school die potentieelgericht werkt:

- Leerlingen die graag nieuwe dingen leren en regie ervaren over hun eigen leerproces.
- Leerlingen die in verbinding zijn met zichzelf en de ander.
- Leerlingen die terugkijken op een “gelukkige” schooltijd.
- Leerlingen die bij de kernvakken veel succeservaringen opgedaan hebben. “Ik kan het!” … “Ik deed het!”
- Leerlingen die weten wat hun talenten zijn.
- Leerlingen die eind groep 8 nog steeds nieuwsgierig en onderzoekend in hun wereld staan.
- Leerlingen die op cognitief gebied presteren overeenkomstig hun leerpotentieel … 

Gerelateerd

Training op maat Growth mindsets
Training op maat Growth mindsets
Leer wat je invloed is op de mindset van leerlingen
Bazalt | HCO | RPCZ 
Kindvolgmodel: terug naar de kern!
Kindvolgmodel: terug naar de kern!
Minder invullen, meer weten
De lerende school 
Paradoxen
Paradoxen of ongerijmdheden rond ontwikkeling en leren
Luc Stevens
Leren van data
Laat het LVS voor jou werken, en niet andersom!
Machiel Karels
Leerstofjaarklassensysteem is failliet!
Het leerstofjaarklassensysteem is failliet!
Machiel Karels
Kindgericht onderwijs
Van jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Essential Schools
The Essential Schools in de VS - scholen die je leren wie je bent
Machiel Karels
Luc Stevens over passend onderwijs
Luc Stevens: Passend onderwijs bevestigt oude structuren
Machiel Karels

Kleuterverlenging
Wat is effectiever: verlengde kleuterbouw of snelle doorstroom naar groep 3?
Games voor leerlingen met concentratieproblemen
Helpt afwisseling van quizvragen met games leerlingen met gedrags- en concentratieproblemen om hun leerrendement te verhogen?
Integratie vluchtelingen
Welk onderwijs leidt tot werk op niveau voor hoger opgeleide vluchtelingen?
Invloed kwartiertjesrooster op taakgerichtheid leerlingen
Wat is de invloed van het ‘kwartiertjesrooster’ op de taakgerichtheid van leerlingen?
Effect wisselende samensstelling basisschoolklas
Welk effect heeft de samenstelling van de basisschoolklas?
Loslaten leerstofjaarklassensysteem effect op ontwikkeling
Ontwikkelen kinderen zich beter bij loslaten van leerstofjaarklassensysteem?
Vaardigheden gepersonaliseerd onderwijs zichtbaar in lespraktijk
Zijn vaardighedenvan leraren voor gepersonaliseerd onderwijs zichtbaar?
Motivatie verhogen TIME
Verbetering motivatie en studieloopbaan in het mbo met TIME – OnderwijsBewijs
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
Schrijf in voor de nieuwsbrief
[extra-breed-algemeen-kolom2]

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.