Luchtkwaliteit - ventilatie

Goed ventileren is op veel scholen een flinke uitdaging. Meestal proberen leerkrachten frisse lucht van buitenaf binnen te laten komen door het openzetten van ramen en ventilatieroosters of door mechanische ventilatie. Maar de luchtkwaliteit is vaak onvoldoende. Hierdoor kunnen leerlingen en medewerkers hoofdpijn krijgen, vermoeid raken en zich minder goed concentreren. Bovendien is onvoldoende luchtverversing een risico op overdracht van infectieziekten.

Het RIVM heeft een ventilatierichtlijn uitgeschreven waar een schoolgebouw aan dient te voldoen. Wanneer de school een slechte luchtkwaliteit niet zelf kan oplossen, moet de schoolleiding het als urgent probleem melden bij een facilitaire dienst of bij het bestuur. De directie of het schoolbestuur is verplicht om waar nodig extra luchtverversing te realiseren.

Hoe zorg je voor voldoende frisse lucht?

  • Om erachter te komen of de ventilatie voldoende werkt, is de CO2-concentratie een goede meetlat
  • Onderzoek of de ventilatie in de school goed presteert. Kunnen ramen en roosters open? Laat de werking van mechanische ventilatiesystemen regelmatig controleren;
  • Maak gevelroosters schoon;
  • Ga eens naar buiten om les te geven. Dat zorgt voor een fris hoofd. In de tussentijd kun je je lokaal maximaal luchten.


 

Gerelateerd

E-learning cursus
Leerlingen met gedragsproblemen helpen?
Leerlingen met gedragsproblemen helpen?
De online cursussen van E-WISE helpen je op weg. Vraag gratis proefcursus aan en ontdek alle voordelen!
E-Wise 
Congres
Kleuterjongens
Kleuterjongens
Ruimte voor jongensgedrag in groep 1 en 2
Medilex Onderwijs 
Scholing
Een leven lang leren
Een leven lang leren
Blijf jezelf persoonlijk ontwikkelen. Als professional in of buiten de klas maar ook als eigen persoon.
oo.nl 
Beurs
Ervaar de toekomst van het onderwijs
Ervaar de toekomst van het onderwijs
Ontvang uw gratis beurspas voor EDUtech en ontdek nieuwe onderwijsmethoden & EdTech technologie
EduTech 
Leerlingen met gedragsproblemen helpen?
Bedrijfsvoering in het basis- en voortgezet onderwijs
redactie
Klaslokaal, afleiding, invloed van kleuren
De vergeten variabele: het klaslokaal
Ruben du Burck


Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief



Inschrijven nieuwsbrief

Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?
Hoe maak je van een schoolplein een aantrekkelijke, groene speelomgeving?
redactie
Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.
redactie
Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs
redactie
Gezinsproblematiek en gedragsontwikkeling
Gezinsproblematiek: wat doet dit met een kind?
Hoogbegaafde kinderen homogene of heterogene klas
Wanneer voelen hoogbegaafde kinderen zich op hun plek?
Muziekonderwijs en onderwijsprestaties achterstandsleerlingen
Heeft muziekonderwijs positieve invloed op onderwijsprestaties?
droedelen en het effect op de luistervaardigheid
Heeft droedelen een positief effect op de luistervaardigheid?
Loopbaanbegeleider van invloed op welbevinden mbo-er
Heeft een vaste LOB-begeleider meerwaarde voor studenten?
Effect van inrichting van schoolgebouw
Wat is het effect van de inrichting van schoolgebouwen?
Bewegend leren en spelling
Is bewegend leren effectief bij spelling?
Inzet en inzicht door sociogrammen
Hoe zet je sociogrammen bruikbaar in?
Kleuters activiteiten vaardigheden leerkrachten
Kleuters die wel kunnen maar niet willen, hoe ga je daar mee om?
Bevorderen van duurzaam afvalgedrag leerlingen
Hoe bevorder je duurzaam afvalgedrag van leerlingen?
Fysieke activiteit en leerprestaties
Onderzoek naar relaties tussen fysieke activiteit en leerprestaties
Motivatie verhogen TIME
Verbetering motivatie en studieloopbaan in het mbo met TIME - OnderwijsBewijs
[extra-breed-algemeen-kolom2]



bewegend leren
buitenspelen
facilitaire organisatie
gezonde schoolkantine
hygiëne schoolgebouw
klasinrichting
welbevinden

 

Mis geen bijdragen

Inschrijven nieuwsbrief

Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook Volg ons op instagram Volg ons op pinterest