Woordenschat
De woordenschat is het totaal van de woorden die het kind kent. Daarbij is er verschil tussen de receptieve en de productieve woordenschat.
De receptieve woordenschat bevat woorden die het kind wel begrijpt, maar (nog) niet gebruikt. Bij de productieve woordenschat gaat het om woorden die het kind gebruikt..
Een vierjarig kind heeft doorgaans een receptieve woordenschat van ongeveer 3200 woorden. Tot het achtste levensjaar komen daar jaarlijks circa 600 woorden bij. Vanaf negende tot hun twaalfde jaar groeit de woordenschat met 1700 tot 3000 woorden per jaar.
Een twaalfjarig kind heeft een receptieve woordenschat van ongeveer 17.000 woorden. Een volwassene heeft ongeveer 50.000-70.000 woorden in zijn woordenschat.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Leesbevordering in het po](https://wij-leren.nl/images/iconen/Leesbevordering - website.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Mondeling taalgebruik en woordenschat in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/kernkwaliteiten-ontwikkelen-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Voorbereiden op toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/voorbereiden-lees-en-woordenschattoetsen-100.jpg)
![Taal tips voor thuisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-tips-voor-thuis-100.jpg)
![Spelling instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/spelling-instructie-100.jpg)
![Communicatief zaakvakonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/communicatief-zaakvakonderwijs-100.jpg)
![taalonderwijs met rijke leeromgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalonderwijs-rijke-leeromgeving-100.jpg)
![Grammatica in samenhang aanbieden (deel 3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/grammatica-samenhang-betekenis-drie-100.jpg)
![Grammatica in samenhang aanbieden (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/grammatica-samenhang-betekenis-twee-100.jpg)
![Grammatica in samenhang aanbieden (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/grammatica-samenhang-betekenis-een-100.jpg)
![eigentijds woordenschatonderwijs met woordcirkel](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigentijds-woordenschatonderwijs-woordencirkel-aanpak-100.jpg)
![Communicatief woordenschatonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/communicatief-woordenschatonderwijs-100.jpg)
![Tips voor differentiatie in woordenschatonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-consolideren-activiteiten-differentiatie-100.jpg)
![woordenschatonderwijs vernieuwen vraagt om leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschatonderwijs-21e-eeuw-onderwijskundig-leiderschap-100.jpg)
![Begrijpend lezen vak](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-leesstrategie-studerend-informatie-verwerken-100.jpg)
![Begrijpend leesresultaten](https://wij-leren.nl/images/iconen/optimaliseren-begrijpend-lezen-resultaten-100.jpg)
![Expliciete instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/effectieve-spelling-instructie-expliciet-100.jpg)
![Begrijpend luisteren en lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/verbeter-resultaten-begrijpend-luisteren-lezen-100.jpg)
![Taalgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-in-alle-vakken-100.jpg)
![Bewust bezig zijn met taal](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-ipc-curriculum-100.jpg)
![Woordenschat uitbreiden](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-begrijpend-lezen-100-1.jpg)
![Leesdorst lessen - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-leesmethode-denkstrategie-100.jpg)
![Leesdorst lessen - 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-hardopdenkend-strategieen-100.jpg)
![Woordenschattoets](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordkennis-woordenschat-toetsen-100.jpg)
![Effectief leren spellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/lezen-en-spellen-100.jpg)
![Goede schoolteksten](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-goede-schooltekst-100.jpg)
![Tips woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschataanpak-woorden-aanleren-100.jpg)
![Grip op leesbegrip](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsen-evalueren-lezen-begrip-100.jpg)
![Begrijpend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-denken-100.jpg)
![Vloeiend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/vloeiend-lezen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Objectief beoordelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/objectief-beoordelen-mondelinge-vaardigheden-100.jpg)
![Naar een goede toets](https://wij-leren.nl/images/iconen/toesen-ontwikkelen-kennis-meten-100.jpg)
![Taal bij het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/jonge-kind-taal-100.jpg)
![Woordenschat en ICT](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-ict-100.jpg)
![Woordenschatlessen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-les-100.jpg)
![Goed taal- en leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-lezen-onderwijs-100.jpg)
![Basisontwikkeling en OGW](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkelingsgericht-onderwijs-OGO-OGW-100.jpg)
![Taalontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/steven-pont-taalontwikkeling-100.jpg)
![Taal en omgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalontwikkeling-sieneke-goorhuis-100.jpg)
![Taalles als taallab](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalles-als-taallab-100.jpg)
![Leuke schoolteksten](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolteksten-toetsen-leuk-maken-100.jpg)
![Leesbegrip en aanbod leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesbegrip-peilingonderzoek-aanbod-leesonderwijs-100.jpg)
![Leesbegrip en leesonderwijs, instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesbegrip-instructie-leesonderwijs-peilingonderzoek-100.jpg)
![werken met website Lezeninhetvmbo.nl](https://wij-leren.nl/images/iconen/positieve-leesspiraal-vmbo-2-100.jpg)
![Cooperatief leren in leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/cooperatief-leren-leesonderwijs-100.jpg)
![tips voorlezen thuis](https://wij-leren.nl/images/iconen/voorleestips-voor-thuis-100.jpg)
![Woordenschat verbinden met taalbeschouwing](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-verbinden-taalbeschouwing-100.jpg)
![leesonderwijs, hoe anders](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesonderwijs-wereldorienterend-lezen-100.jpg)
![Denkontwikkeling sociale en non verbale taalontwikkeling jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/denk-sociale-non-verbale-taalontwikkeling-jonge-kind-100.jpg)
![Taalontwikkeling jonge kind fonologie en lexicaal begrip](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalontwikkeling-jonge-kind-fonologie-lexicaal-begrip-100.jpg)
![Verwerving zinsopbouw woordopbouw taalontwikkeling (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/verwerving-zinsopbouw-woordopbouw-100.jpg)
![Leeshulp: van welke leesondersteuning leert je leerling nu echt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/lerende-leeshulp-100.jpg)
![Communicatieve klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-communicatieve-klas-deel-1-100.jpg)
![Communicatieve klas deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-communicatieve-klas-deel-2-100.jpg)
![Woorden kiezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-kiezen-100.jpeg)
![Woordenschatonderwijs impliciet en expliciet leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschatonderwijs-impliciet-expliciet-leren-100.jpeg)
![Woordenschatonderwijs didactiek woordgroep twee en toetsing](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschatonderwijs-didactiek-toetsing-100.jpeg)
![Woordenschatonderwijs impliciet en expliciet leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschatonderwijs-impliciet-expliciet-leren-100.jpeg)
![Woordenschatonderwijs didactiek woordgroep twee en toetsing](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschatonderwijs-didactiek-toetsing-100.jpeg)
![Woorden kiezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-kiezen-100.jpeg)
![pratend en lezend woorden leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-intro-overzicht-100.jpg)
![Woorden in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woorden-in-klas-100.jpg)
![Woordselectie en woordgroepen](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-didactiek-woordgroepen-100.jpg)
![Woordselectie, woordfrequentie, leerbehoeften](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordfrequentie-woordenlijsten-leerbehoeften-100.jpg)
![woordselectie en zins- en tekstbetekenis](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-zins-tekst-betekenis-100.jpg)
![Woordkennis en taalbeschouwing](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-woordkennis-taalbeschouwing-100.jpg)
![Belang woordenschatonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordenschatonderwijs-belang-achterstand-100.jpg)
![Pratend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-pratend-leren-100.jpg)
![Lezend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-lezend-leren-100.jpg)
![Kennisgericht woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-kennisgericht-woorden-leren-100.jpg)
![Woordenschat toetsing](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordenschat-toetsing-100.jpg)
![Woorden in het brein](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woorden-in-het-brein-100.jpg)
![kwaliteitskenmerken woordenschatonderwijs en didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-kwaliteitskenmerken-didactiek-100.jpg)
![pratend en lezend woorden leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-intro-overzicht-100.jpg)
![Woorden in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woorden-in-klas-100.jpg)
![Woordselectie, woordfrequentie, leerbehoeften](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordfrequentie-woordenlijsten-leerbehoeften-100.jpg)
![woordselectie en zins- en tekstbetekenis](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-zins-tekst-betekenis-100.jpg)
![Woordgebruik](https://wij-leren.nl/images/iconen/nadenken-over-goed-woordgebruik-100.jpg)
![Langdurig contact met woorden](https://wij-leren.nl/images/iconen/in-langdurig-contact-met-woorden-deel-1-100.jpg)
![Langdurig contact met woorden deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/in-langdurig-contact-met-woorden-deel-2-100.jpg)
![Zaakvakwoorden zesstappenaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-zesstappenaanpak-100.jpg)
![Zaakvakwoorden werkwijzen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-werkwijzen-100.jpg)
![Zaakvakwoorden woordenboeken](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-woordenboeken-100.jpg)
![Zaakvakwoorden hulpmiddelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-hulpmiddelen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-toelichting-woordenschat-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-schrijfvaardigheid-engels-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Beoordeling LVS toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen woordenschat (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-toelichting-woordenschat-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen schrijfvaardigheid Engels (5)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-schrijfvaardigheid-engels-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Hardopdenkend leren leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-intro-overzicht-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-kenmerken-leesonderwijs-100.jpg)
![Het leesbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-het-leesbrein-100.jpg)
![Denkend lezen en het belang van leesmotivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-denkend-lezen-leesmotivatie-100.jpg)
![Woordkennis, voorkennis en lezend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-voorkennis-woordenschat-lezend-woorden-leren-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-zaakvakgericht-leesonderwijs-100.jpg)
![Basis-lesmodel hardopdenkend leren lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-basis-lesmodel-100.jpg)
![Hardopdenkend lezen: Wat werkt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-wat-werkt-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-deel-twee-100.jpg)
![Hardopdenkend leren leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-intro-overzicht-100.jpg)
![Hardopdenkend lezen: Wat werkt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-wat-werkt-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-kenmerken-leesonderwijs-100.jpg)
![Het leesbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-het-leesbrein-100.jpg)
![Denkend lezen en het belang van leesmotivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-denkend-lezen-leesmotivatie-100.jpg)
![Woordkennis, voorkennis en lezend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-voorkennis-woordenschat-lezend-woorden-leren-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-zaakvakgericht-leesonderwijs-100.jpg)
![Basis-lesmodel hardopdenkend leren lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-basis-lesmodel-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-deel-twee-100.jpg)
![Prentenboeken goed voor woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-uitbreiden-met-prentenboeken-100.jpg)
![Geen woorden maar kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/geen-woorden-maar-kinderen-100.jpg)
![Samen werken aan begrijpend lezen om de toren in stand te houden](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-de-scheve-toren-van-pisa-100.jpg)
![Werkmap begrijpend luisteren en woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/Werkmap-Begrijpend-luisteren-en-woordenschat-100.jpg)
![Uitdagend en functioneel taalonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagend-en-functioneel-taalonderwijs-dolf-janson-100.jpg)
![Het belang van vroege mondelinge taalvaardigheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/al-pratend-wijs-100.jpg)
![Speel je Wijs](https://wij-spelen.nl/images/iconen/speel-je-wijs-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Aktie Bingo](https://wij-spelen.nl/images/iconen/aktie-bingo-2-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Het huis van Bas](https://wij-spelen.nl/images/iconen/het-huis-van-bas-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Samen praten](https://wij-spelen.nl/images/iconen/samen-praten-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Samen bouwen](https://wij-spelen.nl/images/iconen/samen-bouwen-100.jpg)
![](img/linkwl.png)