Welke rol speelt ICT voor de kinderen in de kindcentra?
Geplaatst op 1 juni 2014
Impressie status ICT bij flexibele organisatievormen
Als projectleider van het Landelijk Steunpunt Brede Scholen houd ik goed zicht op ICT-ontwikkelingen in Integrale Kindercentra, Brede Scholen, Sterrenscholen en allerlei aanverwante instanties. In deze bijdrage een impressie van de huidige stand van zaken rond ICT en flexibele organisatievormen.
Veel ontwikkelingen
ICT-gebruik is volop in ontwikkeling. Het is de tendens en de wens van organisaties om verschillende ICT functies als administratie, aanwezigheidsregistratie en inhoud te integreren in één concept. Dat gaat nog niet helemaal vanzelf. Eigenlijk is het wiel wel uitgevonden maar het rijden lukt nog niet.
Compatibiliteit laat te wensen over
De kinderopvang weet alles van slecht op elkaar aansluitende administratieve systemen, maar met inhoudelijke programma’s is er minder ervaring. De integratie van inhoudelijke methodieken verloopt in het onderwijs ook nog niet voortvarend omdat concurrerende uitgeverijen geen belang bij compatibiliteit lijken te hebben. Daar worden nu gesprekken over gevoerd.
Snel groeiend aanbod van Apps
Apps voor jonge kinderen vliegen als paddenstoelen uit de grond. Adviserende sites en begeleidende programma’s houden gelijke tred met deze ontwikkeling. Zo ontwikkelde het Kinderopvangfonds Digidreumes voor pedagogisch medewerkers en ouders. Digidreumes zorgt voor actuele informatie en beoordelingen van peuter en kleuterapps. Voor het basisonderwijs zijn er Kennisnet, Digischool en de snel groeiende site Eduapp. Er is waarschijnlijk geen klas meer te vinden die geen Digibord heeft.
Potentie onvoldoende benut
Het zijn mooie middelen, maar de potenties van het ‘gewone’ internet en de social media worden nog onvoldoende benut. Ik zie Internet als een middel voor kinderen om zich de wereld eigen te maken. Andersom slaan kinderen via het Internet bruggen naar de wereld. Thuis doen ze dat al, school en kinderopvang kunnen hier nog meer op aansluiten zodat er community’s ontstaan.
Weerstand
De ontwikkelingen gaan snel en natuurlijk is er ook weerstand. Angst voor het onbekende en vooral gebrek aan tijd om het je toe te kunnen eigenen zijn daar debet aan. Er is weinig maatschappelijke ruimte en er wordt, zeker op dit moment, niet in geïnvesteerd. Maar uiteindelijk moet je het vooral ook willen. Ik zie dan dat er toch al veel is bereikt!
Enkele voorbeelden
ICT staat prominent op de agenda bij de twaalf scholen die deel uit maken van de pilot ‘Flexibilisering onderwijstijden’ . Bij de Sterrenscholen met openingstijden van 7 tot 7, geïndividualiseerde leerreizen en nadruk op taal en rekenen is geïntegreerde ITC een must.
Laterna Magica is een prachtig voorbeeld van een kindcentrum dat zich manifesteert als ‘natuurlijk lerende school’. Ook daar volgen kinderen hun persoonlijke leerlijn. Er wordt gewerkt met digitale portfolio’s die met ouders worden besproken. Kinderen mogen daar bij zijn. Peuters werken er met Ipads die door ouders zijn aangeschaft.
Rooskleurige toekomst
Deze voorlopers staan nog maar aan het begin. Maar: goed voorbeeld doet goed volgen en de kinderen lopen op de troepen vooruit. De ICT toekomst lijkt er rooskleurig uit te zien!
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Gerelateerd
Scholing

Ontwikkeling
Van kind naar volwassene, van beginner naar expert
oo.nl
oo.nl

E- learning module

Executieve functies uitgelegd
Leg de basis voor het begrijpen en stimuleren van de executieve functies van je leerlingen
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Leren in 2020
Jos Cöp

Brede school - Top tien kenmerken van brede scholen
Job van Velsen

Pedagogisch kader professionele netwerken onderwijs en kinderopvang
Helèn de Jong

Een kindcentrum - waarom zou u dat willen?
Machiel Karels

ICT kennis leerlingen praktijkonderwijs
redactie

Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?
redactie

Vier jaar! Hoe stimuleer je een soepele overgang naar de basisschool?

Hoe versterk je online het actief leren van volwassen NT2-deelnemers?

Hoe stimuleer je buitenschools leren?

Hoe verbeter je de effectiviteit van ICT-inzet in het primair onderwijs?

Is opschrijven van woorden in een digitaal woordenboek effectief?

Digitale versus papieren methode: waneer leer je beter rekenen?

Zelfstandig digitaal een tweede taal aanleren: werkt dat?

Welk VVE programma heeft het meest effect? Langdurig of kort en intensief?lijkblijvende intensiteit of met toenemende intensi...

Wat doen digitale middelen met de aandacht en concentratie?

Hebben teacher leaders effect?

De Wet OKE, beleidsreconstructie en implementatie in twaalf gemeenten

Het effect van Taallijn bij peuters en kleuters

Het verbinden van binnen- en buitenschools leren van leerlingen: de ontwikkeling van een verklarend raamwerk

Peuters begeleiden bij spel is goed voor hun leervermogen

Effecten van voor- en vroegschoolse educatie en opvang op latere ontwikkeling van kinderen
[extra-breed-algemeen-kolom2]

48 automatisering in het onderwijs
49 blended learning
24 brede school
13 bso
14 dagarrangementen
48 digitale leeromgeving
53 e-learning
39 electronische leeromgeving - ELO
22 integraal kindcentrum (IKC)
18 kinderdagverblijf (KDV)
23 kinderopvang
46 learning analytics
57 mediawijsheid
47 online onderwijs
26 peuterspeelzaal
22 sterrenschool
49 blended learning
24 brede school
13 bso
14 dagarrangementen
48 digitale leeromgeving
53 e-learning
39 electronische leeromgeving - ELO
22 integraal kindcentrum (IKC)
18 kinderdagverblijf (KDV)
23 kinderopvang
46 learning analytics
57 mediawijsheid
47 online onderwijs
26 peuterspeelzaal
22 sterrenschool