Pedagogiek
Pedagogiek is opvoedkunde. Andere gangbare betekenissen zijn onderwijsleer en opvoeding. De pedagogiek probeert op een systematische manier kennis te verwerven over de ontwikkeling van een kind tot zijn volwassenheid.
Pedagogiek is een wetenschap, de uitvoerder daarvan is een pedagoog. Pedagogen bestuderen de opvoeding en de ontwikkelingsfasen van een kind. Daarnaast kijken zij ook naar de relatie van het kind met zijn omgeving, want dat heeft invloed op de ontwikkeling.
Er zijn diverse specialisaties in de pedagogiek, zoals orthopedagogiek en onderwijspedagogiek. Ook zijn er takken van de pedagogiek die zich bezighouden met de theorie of de historie.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 28 maart 2022
Gerelateerd
![Lesgeven in groep 8](https://wij-leren.nl/images/iconen/Lesgeven groep 8.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Roos van Leary in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/kansrijke-medezeggenschap-in-het-onderwijs-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Overdenken en doen](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-denken-en-doen-100.jpg)
![Pedagogische opdracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogische-opdracht.jpg)
![Opvoeden](https://wij-leren.nl/images/iconen/opvoeden.jpg)
![Vrijheid voor onderwijs: wat heeft de school nodig om school te zijn?](https://wij-leren.nl/images/iconen/biesta-over-vrijheid-van-onderwijs-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid nemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-leerkracht-onderwijs-100.jpg)
![Hoge verwachtingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rosenthaleffect-verwachtingen-leeropbrengsten-100.jpg)
![Opbrengst toetsen en doel van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengst-toetsen-summatief-evalueren-100.jpg)
![Pedagogisch basisklimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-basisklimaat-100.jpg)
![Tijd voor pedagogiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/tijd-voor-pedagogiek-inaugurele-rede-inleiding-100.jpg)
![pedagogiek en opvoedkunde](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogiek-opvoedkunde-100.jpg)
![Dimensies van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/dimensies-van-onderwijs-100.jpg)
![Pedagogiek handelingswetenschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogiek-een-betrokken-handelingswetenschap-100.jpg)
![Innerlijkheid en humaniteit pedagogiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/Pedagogiek-innerlijkheid-en-humaniteit-100.jpg)
![Volwassen in de wereld](https://wij-leren.nl/images/iconen/Volwassen-in-de-wereld-willen-zijn-100.jpg)
![Subjectificatie - ander curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/subjectiverend-onderwijs-het-curriculum-op-zijn-kop-100.jpg)
![Pedagogische tact gepersonaliseerd onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-onderwijs-pedagogisch-tact-100.jpg)
![Pedagogisch leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogische-tact-pedagogisch-leiderschap-100.jpg)
![Wereldgericht onderwijs -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-wereld-gericht-onderwijs-vorming-tot-volwassenheid-100.jpg)
![Leerstofjaarklassensysteem](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraar-leerling-groep-hattie-100.jpg)
![Ondernemende pedagogen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ondernemende-pedagogen-gezocht-100.jpg)
![Subjectificatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonsvorming-subjectificatie-100.jpg)
![Wereldgericht onderwijs -2-](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-wereldgericht-onderwijs-100.jpg)
![Leerkrachtgedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-didactisch-handelen-leerkrachtgedrag-100.jpg)
![evidence-based](https://wij-leren.nl/images/iconen/is-het-wel-evidence-based-100.jpg)
![Over innovatie en verbinding - pcm](https://wij-leren.nl/images/iconen/brief-uit-mijn-hart-innovatie-verbinding-100.jpg)
![Commentaar curriculum.nu door Gert Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/commentaar-curriculum.nu-gert-biesta-100.jpg)
![Commentaar curriculum.nu door Gert Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/commentaar-curriculum.nu-gert-biesta-100.jpg)
![Evidence based instructiestrategieën: wordt ons onderwijs beter?](https://wij-leren.nl/images/iconen/instructiestratiegien-evidence-based-effectiviteit-2-100.jpg)
![Loslaten van een lesmethode is moeilijk maar de moeite waard](https://wij-leren.nl/images/iconen/loslaten-methode-vertrouwen-angst-100.jpg)
![Staat van onderwijs en hoe verder](https://wij-leren.nl/images/iconen/staat-van-onderwijs-en-hoe-verder-100.jpg)
![De eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-onderwijs-voor-het-jonge-kind-100.jpg)
![Een excellente school - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-excellente-school-2-100.jpg)
![Een excellente school -1](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-excellente-school-deel-1-100.jpg)
![De macht van de leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-1-100.jpg)
![De macht van de leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-1-100.jpg)
![Het belang van subjectificatie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-2-100.jpg)
![Vrijheid en verantwoordelijkheid als kaders voor ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-3-100.jpg)
![De rol van ouders, aanwijzen en de schoolleider in subjectificatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-4-100.jpg)
![Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/agora-onderwijs-boek-10-jaar-agora-12.jpg)
![Verlaging studiedruk door verlaging te halen studiepunten](https://wij-leren.nl/images/iconen/verlaging-studiedruk-door-verlaging-te-halen-studiepunten-100.jpg)
![Verlaging studiedruk door verlaging te halen studiepunten](https://wij-leren.nl/images/iconen/verlaging-studiedruk-door-verlaging-te-halen-studiepunten-100.jpg)
![De lerende mens](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-lerende-mens-100.jpg)
![Pedagogisch kader](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-kader-kinderopvang-100.jpg)
![Wij, de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/wij-de-leraar-100.jpg)
![Het prachtige risico van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-prachtige-risico-van-onderwijs-biesta-100.png)
![3000 jaar denkers over onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/3000-jaar-denkers-over-onderwijs.jpg)
![Klassenkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassenkracht-100.png)
![pedagogische sensitiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-aan-pedagogische-sensitiviteit-100.jpg)
![Beter leren door groepsdynamiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-leren-door-groepsdynamiek-100.jpg)
![Catharsia - Agora onderwijs in Roermond](https://wij-leren.nl/images/iconen/catharsia-bestrijding-educatieve-alzheimer-100.jpg)
![10 jaar Agora onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/agora-onderwijs-sjef-drummen-jan-fasen-100.png)
![Jagen, verzamelen, opvoeden](https://wij-leren.nl/images/iconen/jagen-verzamelen-opvoeden-100.jpg)
![Onderwijs als Ambacht](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-als-ambacht-100.jpg)
![Pedagogische tact](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogische-tact-verbondenheid-zelfkennis-100.jpg)
![Lezend in Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-onderwijs-filosofie-100.jpg)
![Doel van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-1-100.jpg)
![Pedagogiek en didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactiek-en-pedagogiek-hebben-elkaar-nodig-100.jpg)
![Meer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofd](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-eenzijdig-gericht-op-kennisresultaat-100.jpg)
![onderwijs en zelfkennis](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-en-zelfkennis-100.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)