Situationeel leiderschap
Situationeel leiderschap is een leiderschapstheorie die is ontwikkeld door de Britse onderzoekers Paul Hersey en Ken Blanchard. Zij gaan ervan uit dat een goede leider zijn of haar leiderschapsstijl afstemt op wisselende situaties. Volgens Hersey en Blanchard bestaat er niet zoiets als dè correcte leiderschapsstijl, maar vraagt elke situatie om een andere aanpak. Daarin maken zij onderscheid tussen vier leiderschapsstijlen. Deze zijn:
- Een directieve leiderschapsstijl, waarbij je als leider vooral instrueert. Dit is van toepassing op situaties waarin medewerkers weinig ondersteuning nodig hebben maar wel veel sturing. Bijvoorbeeld in het geval je met een groep ervaren leerkrachten een nieuwe koers gaat varen: je weet dat je leerkrachten geen ondersteuning nodig hebben bij het uitvoeren van hun taken, maar je wilt tegelijkertijd het gehele team een bepaalde richting op sturen.
- Een overtuigende leiderschapsstijl, waarbij je iemand zowel ondersteund als stuurt. Dit kan nodig zijn wanneer je met een onervaren medewerker te maken hebt die wat coaching nodig heeft om zijn of haar plek binnen een organisatie te vinden.
- Een participerende leiderschapsstijl, waarbij je als leider een ondersteunende rol aanneemt. Je geeft geen sturing maar zorgt ervoor dat je er bent wanneer medewerkers coaching of hulp of raad nodig hebben.
- Een delegerende leiderschapsstijl, waarbij je er vooral op gericht bent om je team zo zelfstandig mogelijk te laten werken. Je geeft weinig sturing en weinig ondersteuning maar zorgt voor de kaders waarin elke medewerker zijn of haar eigen weg vindt. Tegelijkertijd geef je jouw medewerkers duidelijke verantwoordelijkheden.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022
Gerelateerd
![Vertrouwenspersoon in het primair onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Contactpersoon in het primair onderwijs wijleren.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?](https://wij-leren.nl/images/iconen/machiel-karels-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Schoolorganisatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolorganisatie.jpg)
![Schoolleider bij veranderingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvolle-schoolleider-veranderingen-100.jpg)
![Kenmerken goede schoolleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoek-kenmerken-goede-schoolleider-100.jpg)
![Leiderschapsstijlen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leiderschapsstijlen-100.jpg)
![Onderwijs- en schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-schoolontwikkeling.jpg)
![Veranderingen bij de Nederlandse onderwijsleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsleider-veranderingen-onderzoek-2015-2018-100.jpg)
![Profiel van de onderwijsleider en betrokkenheid medewerkers](https://wij-leren.nl/images/iconen/profiel-onderwijsleider-betrokkenheid-medewerkers-100.jpg)
![De staat van de nederlandse onderwijsleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-de-nederlandse-onderwijsleider-100.jpg)
![Leidinggeven professies samenwerken](https://wij-leren.nl/images/iconen/verschillende-professies-samenwerken-leiding-100.jpg)
![Schoolleider als regisseur](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijk-leiderschap-onderwijs-100.jpg)
![Sturen door luisteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-sturen-100.jpg)
![Bouwstenen verandercapaciteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/verandercapaciteit-samenwerken-teamleren-leiderschap-100.jpg)
![Luisterend bestuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/ondersteuning-leiders-bestuurders-kwaliteit-100.jpg)
![Leidinggeven autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leidinggeven-autonomie-100.jpg)
![Luisteren bij leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-leiderschap-100.jpg)
![Bovenschools leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/bovenschools-leiderschap-100.jpg)
![Pedagogisch leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-1-100.jpg)
![Verschillen in leiders gerelateerd](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsleider-verschillen-sector-functie-generatie-100.jpg)
![De sleutel tot succes van de onderwijsleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/sleutel-tot-succes-nederlandse-onderwijsleider-100.jpg)
![Succesvolle transitie kenmerken naar IKC](https://wij-leren.nl/images/iconen/ikc-succesvp;;e-transitie-kenmerken-twee-100.jpg)
![Schoolleider lerende cultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolleider-architect-leeromgeving-leraren-100.jpg)
![Jezelf blijven bij inspectiebezoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsinspectie-doe-maar-gewoon-100.jpg)
![Een excellente school - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-excellente-school-2-100.jpg)
![Een excellente school -1](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-excellente-school-deel-1-100.jpg)
![Hoe bevorder je samenwerking in je schoolteam](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-bevorder-je-samenwerking-in-schoolteam-100.jpg)
![Regieversterkend leiderschap - inleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/regieversterkend-leiderschap-100.jpg)
![Ga tot de mier!](https://wij-leren.nl/images/iconen/ga-tot-de-mier-100.jpg)
![Effectief leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zeven-eigenschappen-van-effectief-leiderschap-100.jpg)
![Onderwijskundig Leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijskundig-leiderschap-cover-100.jpg)
![Onderzoeksmatig leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoeksmatig-leiderschap-100.jpg)
![Medezeggenschap in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kansrijke-medezeggenschap-in-het-onderwijs-100.jpg)
![Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict](https://wij-leren.nl/images/iconen/leidinggeven-onderwijsinnovatie-met-ict-100.jpg)
![Stap voor stap naar stevig leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/stap_voor_stap_naar_stevig_leiderschap-100.jpg)
![De vijf frustraties van teamwork](https://wij-leren.nl/images/iconen/vijf-frustraties-van-teamwork-lencioni-100.jpg)
![De vijf frustraties van teamwork - werkboek](https://wij-leren.nl/images/iconen/vijf-frustraties-van-teamwork-lencioni-werkboek-100.jpg)
![De 6 talenten voor teamwork](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zes-talenten-voor-teamwork-lencioni-100.jpg)
![Dienend leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/dienend-leiderschap-schoolleider-100.jpg)
![Schoolleider als hitteschild](https://wij-leren.nl/images/iconen/hitteschild-doorgeefluik-100.jpg)
![Leiderschap tonen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leiderschap-kantjes-markeren-100.jpg)
![Teamontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-uitdaging-schoolleider-100.jpg)
![Ontwikkeling kwaliteitszorg](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitszorg-onderwijs-leiderschap-100.jpg)
![Positie schoolleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolleider-bestuur-100.jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/-over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-1-technologie-foto-100).jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-twee-curriculum (2).jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-3-wetenschappelijke-ondersteuning-100.jpg)
![Hoe bouw je aan een topteam? Tjipcast 033](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Helma van der Hoorn - Bestuurlijke vernieuwingen door vertrouwen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Tip van Tjip 010 en de spieken studiedag voor onderwijsmanagers](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Veranderen in organisaties: Klein maar fijn? Tjipcast 028](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Vaart maken in organisaties. Tjipcast 016](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Verwaarloosde organisaties: Tjipcast 010](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)