Onderwijsontwikkeling
Onderwijsontwikkeling omvat alle vernieuwingen en veranderingen op het gebied van onderwijs. Dat kan onder andere gaan om de onderwijsvisie, de leerprocessen en of structuur van de schoolorganisatie.
- De strategie. Hieronder vallen de kernwaarden en de doelen;
- De structuur. Dit ziet op de verdeling van de taken en verantwoordelijkheden;
- De schoolcultuur. Dat verschilt per school;
- Het leervermogen van de individuele teamleden en de organisatie;
- Professioneel leiderschap;
- De systemen, zoals het leerlingvolgsysteem en de financiën.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 13 december 2022
Gerelateerd
![Vertrouwenspersoon in het vo of mbo](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertr mbo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?](https://wij-leren.nl/images/iconen/machiel-karels-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Schoolorganisatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolorganisatie.jpg)
![Beleid school maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/richtinggevend-beleid-100.jpg)
![Groepsdoorbrekend werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsdoorbrekend-werken-100.jpg)
![Onderwijs- en schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-schoolontwikkeling.jpg)
![Elementen veranderproces onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/veranderproces-elementen-knoster-sinek-100.jpg)
![Projectgericht werken zoals op High Tech High](https://wij-leren.nl/images/iconen/projectgericht-ontwikkelen-aanpak-high-tech-high-100.jpg)
![Samenwerking teams](https://wij-leren.nl/images/iconen/samen-kijken-meer-zien-beter-beslissen-100.jpg)
![Scholing in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/scholing-medewerkers-beleid-visie-aanpak-100.jpg)
![Welbevinden professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/welbevinden-professionele-schoolcultuur-twee-100.jpg)
![High Tech High](https://wij-leren.nl/images/iconen/high-tech-high-projectgestuurd-curriculum-100.jpg)
![Leidinggeven professies samenwerken](https://wij-leren.nl/images/iconen/verschillende-professies-samenwerken-leiding-100.jpg)
![Nee, dan Finland!](https://wij-leren.nl/images/iconen/interview-karin-amatmoekrim-nee-dan-finland-100.jpg)
![nieuwe vorm inspectietoezicht in 2017](https://wij-leren.nl/images/iconen/nieuw-inspectietoezicht-tweeduizendzeventien-bestuur-kwaliteit-verantwoording-100.jpg)
![Kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-onderwijs-in-lerende-school-100.jpg)
![Duo-collega](https://wij-leren.nl/images/iconen/deeltijder-duo-leerkracht-parttime-100.jpg)
![Sturen door luisteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-sturen-100.jpg)
![Onderwijstijdschrift JSW](https://wij-leren.nl/images/iconen/jsw-100-jaar-100.png)
![Management en organisatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/vak-bedrijfseconomie-management-organisatie-100.jpg)
![Luisteren bij leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-leiderschap-100.jpg)
![Bezoek raad van toezicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/raad-van-toezicht-bezoek-100.jpg)
![Governance & opbrengst 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/governance-onderwijs-toezicht-100.jpg)
![Varianten bestuur en toezicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-bestuur-toezicht-100.jpg)
![Diversiteit in besturen](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-bestuur-onderwijs-100.jpg)
![Bovenschools leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/bovenschools-leiderschap-100.jpg)
![Duurzame schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzame-schoolontwikkeling-100.jpg)
![Persoonlijk meesterschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijk-meesterschap-100.jpg)
![Teamleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-in-een-lerende-school-100.jpg)
![Visie op kernwaarden en structuren van macht](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-kernwaarden-structuren-macht-100..jpg)
![Vakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -een](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-kennis-verbinden-100.jpg)
![Vakintegratie, didactische aanpak-twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-didactische-aanpak-integrating-agent-100.jpg)
![Vakintegratie en leerkracht competenties](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakintegratie-leerkracht-docent-competenties-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![](https://wij-leren.nl/images/iconen/koersplan-schoolplan-100.jpg)
![10 vragen aan de onderwijsinspectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/10-vragen-aan-de-onderwijsinspectie-100.jpg)
![Tien werkzame principes voor een lerend team](https://wij-leren.nl/images/iconen/tien-werkzame-principes-voor-een-lerend-team-100.jpg)
![Vormingsdoelen en de leeromgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-vormingsdoelen-leeromgeving-100.jpg)
![10 vragen onderwijsinspectie 2024](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2024-100.jpg)
![Ga tot de mier!](https://wij-leren.nl/images/iconen/ga-tot-de-mier-100.jpg)
![Differentiëren is te leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentieren-leren-101.jpg)
![Professionele leergemeenschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-professionele-leergemeenschap-100.jpg)
![Duurzame schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzame-schoolontwikkeling-twee-100.jpg)
![Handboek onderwijsrecht](https://wij-leren.nl/images/iconen/handboek-onderwijsrecht-100.jpg)
![Veranderend toezicht onderwijsinspectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/veranderend-toezicht-100..jpg)
![Een school in transitie](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-school-in-transitie-100.jpg)
![Leren in verbondenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-in-verbondenheid-100.jpg)
![Professionele Leergemeenschap het handboek](https://wij-leren.nl/images/iconen/cover-PLG-handboek-voorkant-100.jpg)
![Schoolleider als hitteschild](https://wij-leren.nl/images/iconen/hitteschild-doorgeefluik-100.jpg)
![Leiderschap tonen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leiderschap-kantjes-markeren-100.jpg)
![Onderwijssysteem en creativiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/kleurplaat-100.jpg)
![Visie en kernwaarden](https://wij-leren.nl/images/iconen/kernwaarden-visie-medewerkers-100.jpg)
![Ontwikkeling kwaliteitszorg](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitszorg-onderwijs-leiderschap-100.jpg)
![Lezend in Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-onderwijs-filosofie-100.jpg)
![Vreemde talen onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/platform-onderwijs2032-vreemde-talen-onderwijs-100.jpg)
![Kwaliteit in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteit-in-de-klas-100.jpg)
![Organisatie als rotonde](https://wij-leren.nl/images/iconen/organisatie-als-rotonde-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe bouw je aan een topteam? Tjipcast 033](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Helma van der Hoorn - Bestuurlijke vernieuwingen door vertrouwen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Leerlingvolgsysteem in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
83 leerlingvolgsysteem
126 leiderschapsstijl
41 lesson study
116 onderwijskwaliteit
49 onderwijsleerproces
41 onderwijsrecht
67 onderwijsvernieuwing
136 persoonlijk meesterschap
70 professionele leergemeenschap
9 schoolbegeleidingsdienst
50 schoolklimaat
148 schoolontwikkeling
31 schoolprofiel
20 unitonderwijs