Duurzame organisatieontwikkeling
Duurzame organisatieontwikkeling is een fundamentele, duurzame verandering van de schoolorganisatie. Bij duurzame organisatieontwikkeling is het van belang om alle betrokkenen te motiveren. Dus niet alleen het managementteam, maar ook de leerkrachten moeten actie ondernemen. Dat is nodig voor een langetermijneffect.
Het is van belang dat bij veranderingsprocessen de focus komt te liggen op een begrensd aantal thema’s. Verbinding en samenwerking zijn kernwoorden bij duurzame organisatieontwikkeling. Michael Fullan, een Canadese socioloog, heeft met veel succes onderwijsveranderingen doorgevoerd. Hij geeft aan dat eerst de basis op orde moet zijn en dat de focus gelegd moet worden op het verhogen van de leeropbrengsten. Daarnaast is het belangrijk om voort te bouwen op de kwaliteiten binnen de school. Vandaaruit kan een cultuur ontwikkeld worden van leren en evalueren. Op die manier kan de kennis en vaardigheden van het team uitbreiden.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 29 april 2022
Gerelateerd
![Cursussen, congressen en opleidingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Hoe bevorder je de samenwerking in je schoolteam?](https://wij-leren.nl/images/iconen/machiel-karels-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Schoolorganisatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolorganisatie.jpg)
![Beleid school maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/richtinggevend-beleid-100.jpg)
![Voorkom vastlopen onderwijsverandering](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsverandering-vastlopen-100.jpg)
![Onderwijs- en schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-schoolontwikkeling.jpg)
![Elementen veranderproces onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/veranderproces-elementen-knoster-sinek-100.jpg)
![Veranderen door ruimte te bieden aan professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/veranderen-ruimte-bieden-aan-professionals-100.jpg)
![Samenwerking teams](https://wij-leren.nl/images/iconen/samen-kijken-meer-zien-beter-beslissen-100.jpg)
![Ontwikkelschool Spring High Amsterdam](https://wij-leren.nl/images/iconen/spring-high-ontwikkelschool-curriculum-100.jpg)
![Scholing in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/scholing-medewerkers-beleid-visie-aanpak-100.jpg)
![Welbevinden professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/welbevinden-professionele-schoolcultuur-twee-100.jpg)
![Duurzaam onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/autopoiesis-toekomstgericht-duurzaam-onderwijs-100.jpg)
![Kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-onderwijs-in-lerende-school-100.jpg)
![Schoolleider als regisseur](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijk-leiderschap-onderwijs-100.jpg)
![Leren van data](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-van-data-lvs-datafeedback-leerproces-100.jpg)
![Opgestapelde veranderingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkdruk-overtuigingen-ontwikelingen-100.jpg)
![Leidinggeven autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leidinggeven-autonomie-100.jpg)
![Stakeholders](https://wij-leren.nl/images/iconen/stakeholders-100.jpg)
![Ontwikkelen van wijsheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkelen-van-wijsheid-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/verantwoord-verantwoordelijk-leren-zijn-100.jpg)
![Overladenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/overladenheid-curriculum-100.jpg)
![Luisteren bij leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-leiderschap-100.jpg)
![Schoolinterieur](https://wij-leren.nl/images/iconen/sfeer-schoolinterieur-identiteit-100.jpg)
![Rijnlandse besturing](https://wij-leren.nl/images/iconen/toezichtkader-rijnlands-denken-100.jpg)
![Bezoek raad van toezicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/raad-van-toezicht-bezoek-100.jpg)
![Governance & opbrengst 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/governance-onderwijs-toezicht-100.jpg)
![Varianten bestuur en toezicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-bestuur-toezicht-100.jpg)
![Diversiteit in besturen](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-bestuur-onderwijs-100.jpg)
![Bovenschools leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/bovenschools-leiderschap-100.jpg)
![Duurzame schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzame-schoolontwikkeling-100.jpg)
![Het lerarenregister](https://wij-leren.nl/images/iconen/lerarenregister-registerleraar-100.jpg)
![Verantwoordelijkheid geven](https://wij-leren.nl/images/iconen/verantwoordelijkheid-communicatie-100.jpg)
![Teamleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-in-een-lerende-school-100.jpg)
![Juridische samenwerking IKC - onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/juridische-samenwerking-ikc-100.jpg)
![Oud zeer in schoolorganisaties en weg tot herstel](https://wij-leren.nl/images/iconen/oud-zeer-schoolorganisatie-herstel-100.jpg)
![Design thinking als basis voor innovatief onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/design-thinking-innovatief-ontwerpgericht-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![De staat van het onderwijs in 2020](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
![Is de school op koers? Definieer waarden, deel verlangens en stel doelen.](https://wij-leren.nl/images/iconen/waarden-ambities-verlangens-doelen-100.jpg)
![De samenhang tussen ambitie, basiskwaliteit en een kwaliteitscultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/ambitie-goed-onderwijs-100.jpg)
![10 vragen aan de onderwijsinspectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/10-vragen-aan-de-onderwijsinspectie-100.jpg)
![Tien werkzame principes voor een lerend team](https://wij-leren.nl/images/iconen/tien-werkzame-principes-voor-een-lerend-team-100.jpg)
![Vormingsdoelen en de leeromgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-vormingsdoelen-leeromgeving-100.jpg)
![10 vragen onderwijsinspectie 2024](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2024-100.jpg)
![Hoe staat het met duurzaam onderwijs?](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-duurzaam-onderwijs-100.jpg)
![Handboek professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/handboek-professionele-schoolcultuur-100.jpg)
![Persoonlijke effectiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijke-effectiviteit-in-het-basisonderwijs-100-1.jpg)
![Professionele leergemeenschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-professionele-leergemeenschap-100.jpg)
![Onderwijskundig Leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijskundig-leiderschap-cover-100.jpg)
![Duurzame schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/duurzame-schoolontwikkeling-twee-100.jpg)
![Onderzoeksmatig leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoeksmatig-leiderschap-100.jpg)
![Interdisciplinair samenwerken](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-het-schoolhek-heen-100.jpg)
![pedagogische sensitiviteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-aan-pedagogische-sensitiviteit-100.jpg)
![Van deze rotonde](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-komen-we-van-deze-rotonde-af-100.jpg)
![Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict](https://wij-leren.nl/images/iconen/leidinggeven-onderwijsinnovatie-met-ict-100.jpg)
![Beter leren door groepsdynamiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-leren-door-groepsdynamiek-100.jpg)
![Erken de ongelijkheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/erken-de-ongelijkheid-100.jpg)
![Leren in verbondenheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-in-verbondenheid-100.jpg)
![Professionele Leergemeenschap het handboek](https://wij-leren.nl/images/iconen/cover-PLG-handboek-voorkant-100.jpg)
![Schoolleider als hitteschild](https://wij-leren.nl/images/iconen/hitteschild-doorgeefluik-100.jpg)
![Visie en kernwaarden](https://wij-leren.nl/images/iconen/kernwaarden-visie-medewerkers-100.jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/-over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-1-technologie-foto-100).jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-twee-curriculum (2).jpg)
![Over ambitieuze en duurzame onderwijsinnovatie (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-ambitieuze-en-duurzame-onderwijsinnovatie-3-wetenschappelijke-ondersteuning-100.jpg)
![Omix Webtalks met Joost Leenders - Excelleren in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe bouw je aan een topteam? Tjipcast 033](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Helma van der Hoorn - Bestuurlijke vernieuwingen door vertrouwen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
7 deep democracy
31 financiering van het onderwijs
29 inkoop
146 leerkrachtvaardigheden
126 leiderschapsstijl
57 lerarenregister
41 lesson study
32 lumpsum
32 onderwijsbegroting-schoolbegroting
89 onderwijsontwikkeling
70 professionele leergemeenschap
31 registerleraar
50 schoolbestuur
148 schoolontwikkeling
40 verantwoording