Een dienende leider stelt zichzelf niet boven zijn of haar werknemers. In plaats daarvan stelt hij of zij het belang van de medewerkers gelijk aan de eigen belangen. Niet omdat hij of zij geen waarde hecht aan het bereiken van de eigen doelen. Integendeel. Door medewerkers te helpen om het meest uit zichzelf te halen, wordt het juist gemakkelijker om die doelen te behalen. De belangrijkste taak van een dienende leider is het stimuleren, ondersteunen en faciliteren van zijn of haar medewerkers.
Hoewel ook oude Griekse filosofen al spraken over leiders die de belangen van hun onderdanen voorop stelden, was het de Amerikaanse wetenschapper Robert Greenleaf die de term ‘dienend leiderschap’ introduceerde. In zijn essay ‘The servant as leader’ uit 1970 besprak hij hoe goed leiderschap gekarakteriseerd werd door het antwoord op één centrale vraag: “worden de onderdanen beter van mijn leiderschap?”. Oftewel, vertaald naar leiderschap binnen organisaties: hebben medewerkers baat bij mijn leiderschapsstijl en stimuleer ik hen om op hun best te functioneren?
Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022