Dienend leiderschap
Een dienende leider stelt zichzelf niet boven zijn of haar werknemers. In plaats daarvan stelt hij of zij het belang van de medewerkers gelijk aan de eigen belangen. Niet omdat hij of zij geen waarde hecht aan het bereiken van de eigen doelen. Integendeel. Door medewerkers te helpen om het meest uit zichzelf te halen, wordt het juist gemakkelijker om die doelen te behalen. De belangrijkste taak van een dienende leider is het stimuleren, ondersteunen en faciliteren van zijn of haar medewerkers.
Hoewel ook oude Griekse filosofen al spraken over leiders die de belangen van hun onderdanen voorop stelden, was het de Amerikaanse wetenschapper Robert Greenleaf die de term ‘dienend leiderschap’ introduceerde. In zijn essay ‘The servant as leader’ uit 1970 besprak hij hoe goed leiderschap gekarakteriseerd werd door het antwoord op één centrale vraag: “worden de onderdanen beter van mijn leiderschap?”. Oftewel, vertaald naar leiderschap binnen organisaties: hebben medewerkers baat bij mijn leiderschapsstijl en stimuleer ik hen om op hun best te functioneren?
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022
Gerelateerd
![7 valkuilen bij veranderprocessen in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/machiel-karels-2020-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Mediation voor schoolleiders](https://wij-leren.nl/images/iconen/Mediation voor schoolleiders - nieuw.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Schoolorganisatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolorganisatie.jpg)
![Schoolleider bij veranderingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvolle-schoolleider-veranderingen-100.jpg)
![Leiderschapsstijlen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leiderschapsstijlen-100.jpg)
![Onderwijs- en schoolontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-schoolontwikkeling.jpg)
![Veranderingen bij de Nederlandse onderwijsleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsleider-veranderingen-onderzoek-2015-2018-100.jpg)
![Profiel van de onderwijsleider en betrokkenheid medewerkers](https://wij-leren.nl/images/iconen/profiel-onderwijsleider-betrokkenheid-medewerkers-100.jpg)
![De staat van de nederlandse onderwijsleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-de-nederlandse-onderwijsleider-100.jpg)
![Uitgangspunt bij onderwijs: leerkracht of leerling?](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerkracht-en-leerling-centraal-100.jpg)
![Schoolleider als regisseur](https://wij-leren.nl/images/iconen/persoonlijk-leiderschap-onderwijs-100.jpg)
![Sturen door luisteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-sturen-100.jpg)
![Bouwstenen verandercapaciteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/verandercapaciteit-samenwerken-teamleren-leiderschap-100.jpg)
![Luisterend bestuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/ondersteuning-leiders-bestuurders-kwaliteit-100.jpg)
![Leidinggeven autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leidinggeven-autonomie-100.jpg)
![Luisteren bij leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-leiderschap-100.jpg)
![Bovenschools leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/bovenschools-leiderschap-100.jpg)
![Pedagogisch leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-1-100.jpg)
![Verschillen in leiders gerelateerd](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsleider-verschillen-sector-functie-generatie-100.jpg)
![De sleutel tot succes van de onderwijsleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/sleutel-tot-succes-nederlandse-onderwijsleider-100.jpg)
![Tegenspraak omarmen: een vreemde gedachtenkronkel](https://wij-leren.nl/images/iconen/reflectie-op-tegenspraak-100.jpg)
![Jezelf blijven bij inspectiebezoek](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsinspectie-doe-maar-gewoon-100.jpg)
![De rol van ouders, aanwijzen en de schoolleider in subjectificatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-4-100.jpg)
![Hoe bevorder je samenwerking in je schoolteam](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-bevorder-je-samenwerking-in-schoolteam-100.jpg)
![Regieversterkend leiderschap - inleiding](https://wij-leren.nl/images/iconen/regieversterkend-leiderschap-100.jpg)
![Ga tot de mier!](https://wij-leren.nl/images/iconen/ga-tot-de-mier-100.jpg)
![Effectief leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zeven-eigenschappen-van-effectief-leiderschap-100.jpg)
![Stap voor stap naar stevig leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/stap_voor_stap_naar_stevig_leiderschap-100.jpg)
![De vijf frustraties van teamwork](https://wij-leren.nl/images/iconen/vijf-frustraties-van-teamwork-lencioni-100.jpg)
![De vijf frustraties van teamwork - werkboek](https://wij-leren.nl/images/iconen/vijf-frustraties-van-teamwork-lencioni-werkboek-100.jpg)
![De 6 talenten voor teamwork](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zes-talenten-voor-teamwork-lencioni-100.jpg)
![Dienend leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/dienend-leiderschap-schoolleider-100.jpg)
![Schoolleider als hitteschild](https://wij-leren.nl/images/iconen/hitteschild-doorgeefluik-100.jpg)
![Leiderschap tonen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leiderschap-kantjes-markeren-100.jpg)
![Teamontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/teamleren-uitdaging-schoolleider-100.jpg)
![Ontwikkeling kwaliteitszorg](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitszorg-onderwijs-leiderschap-100.jpg)
![Positie schoolleider](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolleider-bestuur-100.jpg)
![Hoe bouw je aan een topteam? Tjipcast 033](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is de invloed van management op werk, leven en democratie?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Helma van der Hoorn - Bestuurlijke vernieuwingen door vertrouwen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Tip van Tjip 010 en de spieken studiedag voor onderwijsmanagers](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Veranderen in organisaties: Klein maar fijn? Tjipcast 028](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Vaart maken in organisaties. Tjipcast 016](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Verwaarloosde organisaties: Tjipcast 010](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)