Begrijpend lezen
Begrijpend lezen is het toekennen van betekenis aan geschreven taal. Hierbij spelen verschillende aspecten een rol:
- Woordenschat. Een kind dat veel woordbetekenissen kent, heeft in dit opzicht een voorsprong op een kind dat van weinig woorden de betekenis weet;
- Voorkennis. Bij het lezen koppelt een kind de nieuwe informatie aan de kennis die hij/zij al in zijn geheugen heeft. Dit kan gaan om inhoudelijke kennis, maar ook om taalkundige kennis;
- Leesstrategieën. Een kind met goede leesstrategieën zal een tekst beter tot zich kunnen nemen dan een kind dat deze strategieën niet kent of niet effectief inzet.
Begrijpend lezen valt in het basisonderwijs onder de kerndoelen 4 t/m 12.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 31 januari 2022
Gerelateerd
![Taalontwikkeling en taalbeleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/screen-8908.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Voorbereiden op toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/voorbereiden-lees-en-woordenschattoetsen-100.jpg)
![Taal tips voor thuisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-tips-voor-thuis-100.jpg)
![Leesonderwijs voor zwakke lezers](https://wij-leren.nl/images/iconen/innovatie-transitie-transformeren-motivatie-van-binnenuit-100.jpg)
![Communicatief zaakvakonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/communicatief-zaakvakonderwijs-100.jpg)
![taalonderwijs met rijke leeromgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalonderwijs-rijke-leeromgeving-100.jpg)
![Lezen van teksten](https://wij-leren.nl/images/iconen/makkelijk-moeilijk-tekst-lezen-100.jpg)
![Taalgericht zaakvakonderwijs (5): betrokken lezen en leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zaakvakken-interactie-echte-wereld-transfer-100.jpg)
![Taalgericht zaakvakonderwijs (1) Reflectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-zaakvakken-toetsen-denkstrategien - 100.jpg)
![Begrijpend lezen is een houding](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-is-een-houding-100.jpg)
![Taalgericht zaakvakonderwijs (2): Woordenschat en begrippen](https://wij-leren.nl/images/iconen/zaakvakken-woordenschat-begrijpend-lezen-begrippen-100.jpg)
![Taalgericht zaakvakonderwijs (3): lezen van teksten in zaakvakken](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-leren-zaakvakken-motivatie-100.jpg)
![Taalgericht zaakvakonderwijs (4): Verdieping](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-voorkennis-voorspellen-verbeelden-vragen-100.jpg)
![Begrijpend lezen vak](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-leesstrategie-studerend-informatie-verwerken-100.jpg)
![Schrijven en lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/geintegreerd-lezen-schrijven-samenhang-tekstvaardigheid-100.jpg)
![Close Reading](https://wij-leren.nl/images/iconen/close-reading-begrijpend-studerend-lezen-100.jpg)
![technisch begrijpend studerend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderscheid-technisch-begrijpend-studerend-lezen100.jpg)
![Lezen en schrijven](https://wij-leren.nl/images/iconen/integratie-lezen-schrijven-literatuur-lessenserie-100.jpg)
![Begrijpend leesresultaten](https://wij-leren.nl/images/iconen/optimaliseren-begrijpend-lezen-resultaten-100.jpg)
![Begrijpend luisteren en lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/verbeter-resultaten-begrijpend-luisteren-lezen-100.jpg)
![Taalgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-in-alle-vakken-100.jpg)
![Buitenschools leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/buitenschools-leren-ipc-curriculum-100.jpg)
![Woordenschat uitbreiden](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-begrijpend-lezen-100-1.jpg)
![Leesdorst lessen - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-leesmethode-denkstrategie-100.jpg)
![Leesdorst lessen - 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-hardopdenkend-strategieen-100.jpg)
![Effectief leren spellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/lezen-en-spellen-100.jpg)
![Goede schoolteksten](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-goede-schooltekst-100.jpg)
![Effectief leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/aantrekkelijk-effectief-leesonderwijs - kopie-100.jpg)
![Tips woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschataanpak-woorden-aanleren-100.jpg)
![Grip op leesbegrip](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsen-evalueren-lezen-begrip-100.jpg)
![Begrijpend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-denken-100.jpg)
![Vloeiend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/vloeiend-lezen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Denkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/denkend-lezen-100.jpg)
![Mindmap maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/mindmap-maken-kinderen-100.jpg)
![Leesbegrip en aanbod leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesbegrip-peilingonderzoek-aanbod-leesonderwijs-100.jpg)
![Leesbegrip en leesonderwijs, instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesbegrip-instructie-leesonderwijs-peilingonderzoek-100.jpg)
![werken met website Lezeninhetvmbo.nl](https://wij-leren.nl/images/iconen/positieve-leesspiraal-vmbo-2-100.jpg)
![Beter begrip door vloeiend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-begrip-vloeiend-lezen-100.jpg)
![Beter begrip door vloeiend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-begrip-vloeiend-lezen-100.jpg)
![Cooperatief leren in leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/cooperatief-leren-leesonderwijs-100.jpg)
![toetsen in het leesonderwijs -pirls, pisa](https://wij-leren.nl/images/iconen/pirls-pisa-paniek-leesonderwijs-100.jpg)
![Taalonderwijs aantrekkelijk en zinvol maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalonderwijs-aantrekkelijk-zinvol-100.jpg)
![Gedachteloze leesvaardigheden-2](https://wij-leren.nl/images/iconen/technisch-lezen-leesbegrip-studerend-lezen-100.jpg)
![Aanbevelingen uit leesonderzoek voor leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/aanbevelingen-leesonderzoek-leesonderwijs-100.jpg)
![Leesmotivatie en samenhangend beleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesmotivatie-samenhangend-beleid-100.jpg)
![leesonderwijs, hoe anders](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesonderwijs-wereldorienterend-lezen-100.jpg)
![De invloed van fonologische vaardigheden op leren lezen en schrijven](https://wij-leren.nl/images/iconen/fonologische-vaardigheden-relatie-lezen-100.jpg)
![Leesonderwijs anders inrichten](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesonderwijs-anders-inrichten-100.jpg)
![Leesonderwijs anders inrichten](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesonderwijs-anders-inrichten-100.jpg)
![Autonome leesmotivatie stimuleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonome-leemotivatie-stimuleren-100.jpg)
![Leeshulp: van welke leesondersteuning leert je leerling nu echt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/lerende-leeshulp-100.jpg)
![pratend en lezend woorden leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-intro-overzicht-100.jpg)
![Woorden in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woorden-in-klas-100.jpg)
![Woordselectie en woordgroepen](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-didactiek-woordgroepen-100.jpg)
![Lezend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-lezend-leren-100.jpg)
![Kennisgericht woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-kennisgericht-woorden-leren-100.jpg)
![Woordenschat toetsing](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordenschat-toetsing-100.jpg)
![Woorden in het brein](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woorden-in-het-brein-100.jpg)
![kwaliteitskenmerken woordenschatonderwijs en didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-kwaliteitskenmerken-didactiek-100.jpg)
![pratend en lezend woorden leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-intro-overzicht-100.jpg)
![Woorden in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woorden-in-klas-100.jpg)
![Referentieniveaus basisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/referentieniveaus-eindtoets-basisonderwijs-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Beoordeling LVS toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-100.jpg)
![Beoordeling LVS-toetsen begrijpend lezen (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/beoordeling-lvs-toetsen-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Hardopdenkend leren leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-intro-overzicht-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-kenmerken-leesonderwijs-100.jpg)
![Het leesbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-het-leesbrein-100.jpg)
![Denkend lezen en het belang van leesmotivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-denkend-lezen-leesmotivatie-100.jpg)
![Woordkennis, voorkennis en lezend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-voorkennis-woordenschat-lezend-woorden-leren-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-zaakvakgericht-leesonderwijs-100.jpg)
![Basis-lesmodel hardopdenkend leren lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-basis-lesmodel-100.jpg)
![Hardopdenkend lezen: Wat werkt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-wat-werkt-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-100.jpg)
![Keuze en definitie leesstrategieën](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-keuze-definitie-leesstrategieën-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-deel-twee-100.jpg)
![Proces- en productgerichte evaluatie leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/proces-en-productgerichte-evaluatie-leesonderwijs-100.jpg)
![Hardopdenkend leren leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-intro-overzicht-100.jpg)
![Hardopdenkend lezen: Wat werkt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-wat-werkt-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-kenmerken-leesonderwijs-100.jpg)
![Het leesbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-het-leesbrein-100.jpg)
![Denkend lezen en het belang van leesmotivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-denkend-lezen-leesmotivatie-100.jpg)
![Woordkennis, voorkennis en lezend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-voorkennis-woordenschat-lezend-woorden-leren-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-zaakvakgericht-leesonderwijs-100.jpg)
![Basis-lesmodel hardopdenkend leren lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-basis-lesmodel-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-100.jpg)
![Keuze en definitie leesstrategieën](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-keuze-definitie-leesstrategieën-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-deel-twee-100.jpg)
![Lezen, waarom zou je?](https://wij-leren.nl/images/iconen/lezen-waarom-zou-je-100.jpg)
![Lezen, waarom zou je?](https://wij-leren.nl/images/iconen/lezen-waarom-zou-je-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-deel-twee-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-deel-twee-100.jpg)
![Pisa ranking](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsbeleid-en-pisa-1001.jpg)
![](https://wij-leren.nl/images/iconen/vakmanschap-centraal-onderwijs-101.jpg)
![Samen werken aan begrijpend lezen om de toren in stand te houden](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-de-scheve-toren-van-pisa-100.jpg)
![Close Reading](https://wij-leren.nl/images/iconen/close-reading-dieper-tekstbegrip-100.jpg)
![Uitdagend en functioneel taalonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagend-en-functioneel-taalonderwijs-dolf-janson-100.jpg)
![Technisch lezen in een doorlopende lijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/technisch-lezen-in-een-doorlopende-lijn-100.jpg)
![Voorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders](https://wij-leren.nl/images/iconen/voorkom-ernstige-rekenproblemen2-100.jpg)
![Actief Leren Lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/recensie-methode-actief-leren-lezen-100.jpg)