Begrijpend lezen
Begrijpend lezen is het toekennen van betekenis aan geschreven taal. Hierbij spelen verschillende aspecten een rol:
- Woordenschat. Een kind dat veel woordbetekenissen kent, heeft in dit opzicht een voorsprong op een kind dat van weinig woorden de betekenis weet;
- Voorkennis. Bij het lezen koppelt een kind de nieuwe informatie aan de kennis die hij/zij al in zijn geheugen heeft. Dit kan gaan om inhoudelijke kennis, maar ook om taalkundige kennis;
- Leesstrategieën. Een kind met goede leesstrategieën zal een tekst beter tot zich kunnen nemen dan een kind dat deze strategieën niet kent of niet effectief inzet.
Begrijpend lezen valt in het basisonderwijs onder de kerndoelen 4 t/m 12.
Laatst geactualiseerd op 31 januari 2022
Gerelateerd
Onderwijsboeken

Leer ze lezen
Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders bij het verzorgen van goed leesonderwijs.
Uitgeverij Ten Brink
Uitgeverij Ten Brink


Toetstekst als leesgenre Voorbereiding lees- en woordenschattoetsen.
Karin van de Mortel

Taaltips voor thuis.
Paul Filipiak

Communicatief zaakvakonderwijs
Paul Filipiak

Taalonderwijs vraagt een rijke leeromgeving
Dolf Janson

Makkelijk en moeilijk lezen
Paul Filipiak

Taalgericht zaakvakonderwijs (5): betrokken lezen en leren
Paul Filipiak

Taalgericht zaakvakonderwijs (1): Reflectie op begrijpend lezen
Paul Filipiak

Begrijpend Lezen - geen vak maar een houding
Terry van de Beek

Taalgericht zaakvakonderwijs (2): Woordenschat en begrippen
Paul Filipiak

Taalgericht zaakvakonderwijs (3): Lezen van teksten in zaakvakken
Paul Filipiak

Taalgericht zaakvakonderwijs (4): Verdieping, de vier V's
Paul Filipiak

Begrijpend lezen als vak afschaffen?
Paul Filipiak

Lezenderwijs leren schrijven, en andersom
René Leverink

Begrijpend lezen vervangen door Close Reading?
Paul Filipiak

Hoe zinvol is het onderscheid tussen technisch, begrijpend en studerend lezen
Paul Filipiak

Een lessenserie geïntegreerd literatuur-, lees- en schrijfonderwijs
Gerdineke van Silfhout

Het optimaliseren van begrijpend leesresultaten
Karin van de Mortel

Verbeter uw resultaten begrijpend luisteren, begrijpend lezen
Karin van de Mortel

Taal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs
Gerdineke van Silfhout

Leren van de buitenwereld
Dolf Janson

Woordenschat uitbreiden bij begrijpend lezen en bij de zaakvakken
Paul Filipiak

Leesdorst lessen (2) - Acht valkuilen van leesmethodes
Paul Filipiak

Leesdorst lessen (1) - Tien tips voor een goede les
Paul Filipiak

Hersenen en woorden in verbinding
Dolf Janson

Een goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs.
Gerdineke van Silfhout

Aantrekkelijk en effectief leesonderwijs: motiverend!
Paul Filipiak

Knikkers spelers en spel: tips voor woordenschatonderwijs.
Paul Filipiak

Beter toetsen en evalueren van lezen met begrip
Karin van de Mortel

Begrijpend lezen is kwestie van denken
Karin van de Mortel

The Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip
Karin van de Mortel

Denkend lezen - begrijpend lezen naar een hoger niveau
Dolf Janson

Mindmap maken - systeemdenken in de klas
Jan Jutten

De vele kanten van leesbegrip-1; het aanbod
Paul Filipiak

De vele kanten van leesbegrip -2; instructie
Paul Filipiak

Een positieve leesspiraal in het vmbo
Gerdineke van Silfhout

Beter begrip door vloeiend lezen
Karin van de Mortel

Beter begrip door vloeiend lezen
Karin van de Mortel

Gebruik het ook in je leesonderwijs!
Paul Filipiak

Gedachteloze leesvaardigheden 1- De PIRLS en PISA - paniek
Paul Filipiak

Hoe kinderen taalonderwijs weer als aantrekkelijk en zinvol kunnen ervaren.
Dolf Janson

Gedachteloze leesvaardigheden 2 - De verwaarloosde kant van leesbegrip
Paul Filipiak

Het achteloze leesbeleid - Tien aanbevelingen voor leesonderzoek en onderwijs
Paul Filipiak

Wie goed leest, leest graag - en andersom
René Leverink

Leesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders?
Jos Cöp

Fonologische vaardigheden -1-
Jeanne Buijks

Moeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten?
Jos Cöp

Moeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten?
Jos Cöp

Het ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen
Anneke Bemer

Lerende leeshulp
Karin van de Mortel

Pratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0-
Paul Filipiak

Woorden in de klas -1-
Paul Filipiak

Woordselectie en didactiek -5-
Paul Filipiak

Lezend woorden leren -8-
Paul Filipiak

Kennisgericht woorden leren -9-
Paul Filipiak

Toetsing -10-
Paul Filipiak

Woorden in het brein -11-
Paul Filipiak

Woordselectie en woordenschatdidactiek -12-
Paul Filipiak

Pratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0-
Paul Filipiak

Woorden in de klas -1-
Paul Filipiak

De referentieniveaus voor het basisonderwijs
Maarten van der Steeg

Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3)
Corine Treffers

Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers

Welk LVS past bij jouw school? - Keuzehulp bij het kiezen van een LVS
Corine Treffers

Beoordeling LVS-toetsen Begrijpend Lezen (3)
Corine Treffers

Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers

(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5)
Paul Filipiak

Onderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7)
Paul Filipiak

Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10)
Paul Filipiak

Tips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13)
Paul Filipiak

Leesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8)
Paul Filipiak

Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Over de proces- en productgericht evaluatie van het leesonderwijs (6)
Paul Filipiak

(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0)
Paul Filipiak

Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5)
Paul Filipiak

Onderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7)
Paul Filipiak

Tips en trucs voor het hardopdenkend lezen - Deel 1 (13)
Paul Filipiak

Leesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8)
Paul Filipiak

Tips en trucs bij het hardopdenkend lezen - Deel 2 (14)
Paul Filipiak

Close Reading - Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs
Marleen Legemaat

Uitdagend en functioneel taalonderwijs
Machiel Karels

Technisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool.
Paul Filipiak

Voorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders
Gerard Bel

Actief Leren Lezen
Bertine van den Oever

Vier jaar! Hoe stimuleer je een soepele overgang naar de basisschool?

Welk effect hebben leesmethodes?

Welke hulpstap is voor leerlingen effectief bij het leren spellen?

Wat is helpend ter bevordering van sociale vaardigheden en executieve functies van volwassenen?

Hoe versterk je online het actief leren van volwassen NT2-deelnemers?

Hoe stimuleer je begrijpend lezen bij NT2 leerlingen?

Hardop denken: goede strategie voor volwassen leerders?

Is het leren van verschillende scripts zwaar voor laaggeletterden?

Wat is de beste didactische aanpak voor zwakke lezers?

Wat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers?

Vergelijkend onderzoek leesprestaties groep 6 basisonderwijs - PIRLS 2016

Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen

Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT

Vliegwielen voor begrijpend lezen in het basisonderwijs

Beter begrip van informatie in teksten door zelftoetsen
[extra-breed-algemeen-kolom2]