Spelling
Spelling is de manier waarop je een woord schrijft. Spelling omvat ook alle officiële regels om een taal weer te geven.
Spelling heeft een belangrijke plaats in het onderwijs. Gemiddeld genomen is zes jaar een goede leeftijd om te starten met het lees- en spellingproces van een kind.
Doorgaans volgen methodes deze stappen:
- Aanbieden van enkelvoudige klankzuivere woorden. Dat zijn eenlettergrepige woorden die je schrijft zoals je het zegt, zoals ‘jas’ en ‘boek’.
- Aanbieden van meervoudige klankzuivere woorden aanbieden, zoals ‘deurbel’ en ‘deurmat’.
- Aanbieden van niet-klankzuivere woorden, zoals ‘beer’. Deze woorden schrijf je anders dan dat je ze hoort.
Als een leerling een hardnekkig probleem heeft met spellen, dan kan er sprake zijn van dyslexie.
Gerelateerd
Lesprogramma

Elke dag lezen met begrip én plezier
Duik samen met leerlingen in de wereld van het lezen! De complete methode: Nieuw Nederlands Junior Lezen
Noordhoff
Noordhoff



Spellingvaardigheid en leren spellen (1) - relatie spellen en lezen.
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (2) - de speller.
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (3) - de instructie.
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (4) - instructiemethoden.
Anna Bosman

Hoe nuttig zijn grammaticalessen?
Dolf Janson

Werkwoordspelling zonder ballast
Dolf Janson

Oefenen van spelling
Dolf Janson

Spelling en expliciete instructie
Anna Bosman

Leren spellen: de klanken bepalen de letters
Dolf Janson

De manier van leren moet kloppen: hoe je kennis vlot toegankelijk maakt
Dolf Janson

Hersenen en woorden in verbinding
Dolf Janson

Meerkeuzeopgaven van de Cito-spellingtoets zijn echt niet valide
Anna Bosman

Spellingvaardigheid en leren spellen (5) - toetsen
Anna Bosman

Zo leer je kinderen lezen en spellen
Anna Bosman

Spellingbewustzijn kan met een korte training gestimuleerd worden
Anna Bosman

Leren stellen en niet vergeten correct te spellen - Het succes van de zelfcorrectietraining
Anna Bosman

Cito spellingtoets ter discussie
Anna Bosman

De taalles als taallab. Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles.
Dolf Janson

Hoe kinderen taalonderwijs weer als aantrekkelijk en zinvol kunnen ervaren.
Dolf Janson

Fonologische vaardigheden -1-
Jeanne Buijks

Fonologische zwakte - Speciale hulp bij aanvankelijk schrijven/spelling/dictee -10-
Jeanne Buijks

Op zoek naar letters - de andere spelling- en grammaticadidactiek
Machiel Karels

Spellingonderwijs: pas als het kind er rijp voor is
Ewald Vervaet

Krachtig anders leren - Kernvisie methode
Arja Kerpel

Aan de slag met handschriftonderwijs
Marleen Legemaat

Animatie: Schrijven versus typen
redactie

Welk effect hebben leesmethodes?

Welke hulpstap is voor leerlingen effectief bij het leren spellen?

Hoe stimuleer je begrijpend lezen bij NT2 leerlingen?

Is het leren van verschillende scripts zwaar voor laaggeletterden?

Wat is de beste didactische aanpak voor zwakke lezers?

Wat zijn effectieve verdiepingsopdrachten voor goede spellers?

Wanneer kun je het beste open lettergrepen lezen in groep 3?

Kleuters in een combinatieklas: gezamenlijke instructie of apart?

Is opschrijven van woorden in een digitaal woordenboek effectief?

Hoe krijg je mbo-studenten aan het lezen?

Vliegwielen voor begrijpend lezen in het basisonderwijs

Beter begrip van informatie in teksten door zelftoetsen

Verbetering van schrijven op de basisschool

Algoritmische benadering van spelling van werkwoorden

Beter schrijfonderwijs op de basisschool
[extra-breed-algemeen-kolom2]