Leerstrategie
Een leerstrategie is de manier waarop een leerling het leren aanpakt. Daarbij horen de stappen die hij zet om het leerdoel te bereiken, zoals:
- Het onderscheiden van hoofd- en bijzaken,
- Verbanden leggen tussen bestaande en nieuwe kennis
- Het gebruiken van voorbeelden om dingen te onthouden.
Leerstrategieën zijn een onderdeel van de cognitieve strategieën. Dat zijn de manieren waarop de leerling informatie verwerkt, zoals het oplossen van problemen en het focussen van de aandacht.
Prikkelende poster - te downloaden of te bestellen bij Onderwijs Maak Je Samen.
Poster Leren leren - te bestellen bij Eduforce. Klik voor een vergroting.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 25 mei 2020
Gerelateerd
![Wat is begaafdheid?](https://wij-leren.nl/images/iconen/carlien-ostermeier-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Serie webinars over actuele onderwijskundige thema's](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gedragsexpert in het vmbo en mbo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Gedragsexpert vmbo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Misverstanden hoogbegaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/misverstanden-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Formatieve assessment](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-zichtbaar-maken-met-formatieve-assessment-100.jpg)
![Leren zichtbaar maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-zichtbaar-maken.jpg)
![Flexibel puberbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/flexibel-puberbrein-100.jpg)
![Wat er niet klopt bij John Hattie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hattie-wat-klopt-niet-slavin-100.jpg)
![Leerbevorderende feedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-geven-leerbevorderend-tips-praktijk-100.jpg)
![Faalangst begeleiden](https://wij-leren.nl/images/iconen/faalangst-examen-begeleiding-100.jpg)
![Buitenschools leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/buitenschools-leren-ipc-curriculum-100.jpg)
![Complimenten en belonen](https://wij-leren.nl/images/iconen/swpbs-complimenten-belonen-adolescenten-100.jpg)
![Examenvrees](https://wij-leren.nl/images/iconen/examenvrees-faalangst-100.jpg)
![Manier van leren moet kloppen](https://wij-leren.nl/images/iconen/manier-van-leren-moet-kloppen-100.jpg)
![Top down denken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoelen-onderwijs-opvoeding-100.jpg)
![Acht dimensies](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-definitie-acht-dimensies-100.jpg)
![Lerend werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-werken-werksituaties-100.jpg)
![Visies op begaafdheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-hoogbegaafdheid-100.jpg)
![Leeshulp: van welke leesondersteuning leert je leerling nu echt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/lerende-leeshulp-100.jpg)
![Hoe hebben wij intelligentie gefundeerd?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-hebben-wij-intelligentie-gefundeerd-100.jpg)
![Het overschatte hoofd](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-overschatte-hoofd-100.jpg)
![10 mindframes](https://wij-leren.nl/images/iconen/10-mindframes-hattie-100.jpg)
![Zelfregulerend leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/Zelfregulerend-leren-100.jpg)
![Handboek leren leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/handboek-leren-leren-100.jpg)
![Onderpresteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderpresteren-op-de-basisschool-100.jpg)
![Misdiagnose van hoogbegaafden](https://wij-leren.nl/images/iconen/misdiagnose-van-hoogbegaafden-100.jpg)
![AI docenten lerenden](https://wij-leren.nl/images/iconen/ai-docenten-lerenden-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Metacognitie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)