Leren lezen
Leren lezen is steeds beter worden in het begrijpen van geschreven woorden en zinnen. Een kind leert in verschillende fasen lezen, de een sneller dan de ander.
- De eerste fase is de fase van de ontluikende geletterdheid. In deze fase staan de functies van symbolen en letters centraal;
- De tweede fase is de fase van het aanvankelijk lezen. In deze fase worden de eerste letters en woorden geleerd, de leeshandeling wordt geïntegreerd en de leerling leert dat ook de inhoud van de woorden een rol speelt;
- In de derde fase, de fase van het voortgezet lezen, wordt het vlot stillezen, het globaal lezen en het lezen van leenwoorden ontwikkeld.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 31 maart 2020
Gerelateerd
Lespakket

Veilig van A naar B met Streetwise Digitaal
Probeer de nieuwe digitale leerlijn van de ANWB schooljaar 2023-2024 gratis uit. Meld je nu aan!
ANWB
ANWB

Webinar

Taalontwikkeling en taalbeleid
Gratis webinar met Karen Heij
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie



Ontdekkend leren lezen - Acht hoofdkenmerken
Ewald Vervaet

Ontdekkend leren lezen
Ewald Vervaet

Beter begrip door vloeiend lezen
Karin van de Mortel

Begrijpend Lezen - geen vak maar een houding
Terry van de Beek

Hoe zinvol is het onderscheid tussen technisch, begrijpend en studerend lezen
Paul Filipiak

Makkelijk en moeilijk lezen
Paul Filipiak

Een goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs.
Gerdineke van Silfhout

The Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip
Karin van de Mortel

Leesonderwijs: begin pas als het kind aan lezen toe is
Ewald Vervaet

Woorden en betekenissen
Dolf Janson

Leesproblemen en dyslexie -1-
Paul Filipiak

Leesproblemen en dyslexie -2-
Paul Filipiak

Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3-
Paul Filipiak

Leesproblemen: fonologische dyslexie -4-
Paul Filipiak

Leesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5-
Paul Filipiak

Leesproblemen en dyslexie: Preventie -6-
Paul Filipiak

Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik
Ewald Vervaet

Leesproblemen en dyslexie: Preventie -7-
Paul Filipiak

Hulp bij leesproblemen en dyslexie -8-
Paul Filipiak

Ouder en jonge kind betrekken bij het onderwijsleerproces
Ite Wolters

Leesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9-
Paul Filipiak

Directe instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie
Ewald Vervaet

Leesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10-
Paul Filipiak

Directe instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk?
Ewald Vervaet

Fonologische vaardigheden -1-
Jeanne Buijks

Moeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten?
Jos Cöp

Moeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten?
Jos Cöp

Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3
Aafke Bouwman

Directe instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie
Ewald Vervaet

Directe instructie doorgelicht - 5: wat zegt het onderzoek?
Ewald Vervaet

Directe instructie doorgelicht - 6: bezwaren tegen EDI-kleuteronderwijs
Ewald Vervaet

Fonologische zwakte - Speciale hulp bij het aanvankelijk lezen -9-
Jeanne Buijks

Het ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen
Anneke Bemer

Lerende leeshulp
Karin van de Mortel

Pratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0-
Paul Filipiak

Woordselectie en didactiek -5-
Paul Filipiak

Woordselectie (1) -2-
Paul Filipiak

Woordselectie (2) -3-
Paul Filipiak

Woordselectie (3) -4-
Paul Filipiak

Woordenschatonderwijs -6-
Paul Filipiak

Pratend woorden leren -7-
Paul Filipiak

Lezend woorden leren -8-
Paul Filipiak

Kennisgericht woorden leren -9-
Paul Filipiak

Toetsing -10-
Paul Filipiak

Woorden in het brein -11-
Paul Filipiak

Woordselectie en woordenschatdidactiek -12-
Paul Filipiak

Pratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0-
Paul Filipiak

Woordselectie (1) -2-
Paul Filipiak

Woordselectie (2) -3-
Paul Filipiak

(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5)
Paul Filipiak

Onderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7)
Paul Filipiak

Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10)
Paul Filipiak

Leesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8)
Paul Filipiak

(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0)
Paul Filipiak

Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4)
Paul Filipiak

Het denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5)
Paul Filipiak

Onderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7)
Paul Filipiak

Leesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8)
Paul Filipiak

Leesbevordering en myopie preventie
Iris Breetvelt

Lezen, waarom zou je?
Dolf Janson

Lezen, waarom zou je?
Dolf Janson

Zo ontdek ik het lezen!
Machiel Karels

Doe maar taal
Marleen Legemaat

Close Reading - Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs
Marleen Legemaat

Vloeiend van groep 2 naar 3
Marleen Legemaat

Technisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool.
Paul Filipiak

Technisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool.
Paul Filipiak

Wat zijn metingen in het onderwijs waard?
Ewald Vervaet

Welk effect hebben leesmethodes?

Hoe stimuleer je begrijpend lezen bij NT2 leerlingen?

Hardop denken: goede strategie voor volwassen leerders?

Is het leren van verschillende scripts zwaar voor laaggeletterden?

Wat is de beste didactische aanpak voor zwakke lezers?

Wanneer kun je het beste open lettergrepen lezen in groep 3?

Kleuters in een combinatieklas: gezamenlijke instructie of apart?

Hoe krijg je mbo-studenten aan het lezen?

Hoe bevorder je lezen effectief onder jongeren?

Heeft aandacht voor verschillende tekstsoorten effect op leesvaardigheid?

Vergelijkend onderzoek leesprestaties groep 6 basisonderwijs - PIRLS 2016

Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen

Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT

Vliegwielen voor begrijpend lezen in het basisonderwijs

Beter begrip van informatie in teksten door zelftoetsen
[extra-breed-algemeen-kolom2]