Leren lezen
Leren lezen is steeds beter worden in het begrijpen van geschreven woorden en zinnen. Een kind leert in verschillende fasen lezen, de een sneller dan de ander.
- De eerste fase is de fase van de ontluikende geletterdheid. In deze fase staan de functies van symbolen en letters centraal;
- De tweede fase is de fase van het aanvankelijk lezen. In deze fase worden de eerste letters en woorden geleerd, de leeshandeling wordt geïntegreerd en de leerling leert dat ook de inhoud van de woorden een rol speelt;
- In de derde fase, de fase van het voortgezet lezen, wordt het vlot stillezen, het globaal lezen en het lezen van leenwoorden ontwikkeld.
Gerelateerd
cursus

Dyslexiecoach in het vo
Coachen en begeleiden van leerlingen met dyslexie
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Ontdekkend leren lezen - Acht hoofdkenmerken
Ewald Vervaet

Ontdekkend leren lezen
Ewald Vervaet

Beter begrip door vloeiend lezen
Karin van de Mortel

Begrijpend Lezen - geen vak maar een houding
Terry van de Beek

Hoe zinvol is het onderscheid tussen technisch, begrijpend en studerend lezen
Paul Filipiak

Makkelijk en moeilijk lezen
Paul Filipiak

Een goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs.
Gerdineke van Silfhout

The Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip
Karin van de Mortel

Leesonderwijs: begin pas als het kind aan lezen toe is
Ewald Vervaet

Woorden en betekenissen
Dolf Janson

Leesproblemen en dyslexie -1-
Paul Filipiak

Leesproblemen en dyslexie -2-
Paul Filipiak

Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3-
Paul Filipiak

Leesproblemen: fonologische dyslexie -4-
Paul Filipiak

Leesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5-
Paul Filipiak

Zo ontdek ik het lezen!
Machiel Karels

Doe maar taal
Marleen Legemaat

Close Reading - Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs
Marleen Legemaat

Vloeiend van groep 2 naar 3
Marleen Legemaat

Technisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool.
Paul Filipiak

Technisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool.
Paul Filipiak

Heeft aandacht voor verschillende tekstsoorten effect op leesvaardigheid?

Welke relatie bestaat er tussen passieve woordenschat en technisch lezen?

Kan je dictee aanpassen voor iemand met dyslexie en hoe?

Heeft begrijpend luisteren invloed op begrijpend lezen?

Wat draagt bij aan de integratie van taalonderwijs in alle vakken?

Is er verband tussen de kwaliteit van het leesonderwijs en laaggeletterdheid?

Meer lezen betekent beter lezen?

Hoe leren pabo-studenten beter schrijven?

Zingend of zoemend lezen: heeft dit impact op kleuteronderwijs?

Leestoets resultaten verbeteren: met flitsen of met leesteksten?

Vergelijkend onderzoek leesprestaties groep 6 basisonderwijs - PIRLS 2016

Effecten van een digitaal leermiddel bij het leren lezen

Leesvaardig door digitale leeskilometers in groep 3: Differentiatie door inzet van ICT

Vliegwielen voor begrijpend lezen in het basisonderwijs

Beter begrip van informatie in teksten door zelftoetsen
[extra-breed-algemeen-kolom2]