Paul Filipiak
Taalleesdeskundige
Website: Filipiak Educatie en Multimedia
LinkedIn profiel Paul Filipiak
Paul Filipiak is taalleesdeskundige.
Loopbaan
Paul Filipiak heeft een divers onderwijsverleden op verschillende locaties in het gehele land.
Werkzaamheden
Als taalleesdeskundige maakt Paul belangrijke onderwijsinformatie uit binnen- en buitenland bruikbaar voor de klas en de school.
Passie
Het is volgens Paul belangrijk dat vormgeving van goed onderwijs op de werkvloer plaatsvindt, in samenwerking met elkaar. Goed taalonderwijs voor alle kinderen in het basisonderwijs is zijn passie.
"Het onderwijs is de belangrijkste factor van de samenleving."
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Artikelen van deze auteur
![Doorgaande leeslijn groep 3 naar groep 4](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorgaande-leeslijn-van-groep-3-naar-groep-4-100.jpg)
![Geen woorden maar kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/geen-woorden-maar-kinderen-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-100.jpg)
![Verhelpen van technische leesproblemen bij begrijpend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/verhelpen-technische-leesproblemen-bij-begrijpend-lezen-deel-twee-100.jpg)
![Succesvol beginnend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/succesvol-beginnend-lezen-100.jpg)
![Prentenboeken goed voor woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-uitbreiden-met-prentenboeken-100.jpg)
![Zaakvakwoorden woordenboeken](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-woordenboeken-100.jpg)
![lezen met denkstrategieën](https://wij-leren.nl/images/iconen/lezen-met-denkstrategie-100.jpg)
![Stimuleren van denkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-stimuleren-denkend-lezen-deel-1-100.jpg)
![Formatief evalueren van lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/formatief-evalueren-stimuleren-denkend-lezen-deel-2-100.jpg)
![Proces- en productgerichte evaluatie leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/proces-en-productgerichte-evaluatie-leesonderwijs-100.jpg)
![Hardopdenkend leren leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-intro-overzicht-100.jpg)
![Hardopdenkend lezen: Wat werkt?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-wat-werkt-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen kenmerken leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-kenmerken-leesonderwijs-100.jpg)
![Het leesbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-het-leesbrein-100.jpg)
![Denkend lezen en het belang van leesmotivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-denkend-lezen-leesmotivatie-100.jpg)
![Woordkennis, voorkennis en lezend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-voorkennis-woordenschat-lezend-woorden-leren-100.jpg)
![Hardopdenkend leren lezen zaakvakgericht leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-zaakvakgericht-leesonderwijs-100.jpg)
![Basis-lesmodel hardopdenkend leren lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-basis-lesmodel-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-100.jpg)
![Keuze en definitie leesstrategieën](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-keuze-definitie-leesstrategieën-100.jpg)
![Tips en trucs hardopdenkend lezen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardopdenkend-leren-lezen-tips-en-trucs-deel-twee-100.jpg)
![Langdurig contact met woorden deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/in-langdurig-contact-met-woorden-deel-2-100.jpg)
![Zaakvakwoorden zesstappenaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-zesstappenaanpak-100.jpg)
![Zaakvakwoorden werkwijzen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-werkwijzen-100.jpg)
![Zaakvakwoorden hulpmiddelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-leren-in-zaakvakken-hulpmiddelen-100.jpg)
![Woordgebruik](https://wij-leren.nl/images/iconen/nadenken-over-goed-woordgebruik-100.jpg)
![Langdurig contact met woorden](https://wij-leren.nl/images/iconen/in-langdurig-contact-met-woorden-deel-1-100.jpg)
![pratend en lezend woorden leren intro en overzicht](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-intro-overzicht-100.jpg)
![Woorden in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woorden-in-klas-100.jpg)
![Woordselectie en woordgroepen](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-didactiek-woordgroepen-100.jpg)
![Woordselectie, woordfrequentie, leerbehoeften](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordfrequentie-woordenlijsten-leerbehoeften-100.jpg)
![woordselectie en zins- en tekstbetekenis](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-zins-tekst-betekenis-100.jpg)
![Woordkennis en taalbeschouwing](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordselectie-woordkennis-taalbeschouwing-100.jpg)
![Belang woordenschatonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordenschatonderwijs-belang-achterstand-100.jpg)
![Pratend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-pratend-leren-100.jpg)
![Lezend woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-lezend-leren-100.jpg)
![Kennisgericht woorden leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-kennisgericht-woorden-leren-100.jpg)
![Woordenschat toetsing](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woordenschat-toetsing-100.jpg)
![Woorden in het brein](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-woorden-in-het-brein-100.jpg)
![kwaliteitskenmerken woordenschatonderwijs en didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/pratend-en-lezend-woorden-leren-kwaliteitskenmerken-didactiek-100.jpg)
![Woorden kiezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/woorden-kiezen-100.jpeg)
![Woordenschatonderwijs impliciet en expliciet leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschatonderwijs-impliciet-expliciet-leren-100.jpeg)
![Woordenschatonderwijs didactiek woordgroep twee en toetsing](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschatonderwijs-didactiek-toetsing-100.jpeg)
![Communicatieve klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-communicatieve-klas-deel-1-100.jpg)
![Communicatieve klas deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-communicatieve-klas-deel-2-100.jpg)
![Leesactie: werkvormen bij verhalen deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesactie-speels-lezen-en-leren-deel-twee-100.jpg)
![Leesactie: werkvormen bij verhalen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesactie-speels-lezen-en-leren-100.jpg)
![Denkontwikkeling sociale en non verbale taalontwikkeling jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/denk-sociale-non-verbale-taalontwikkeling-jonge-kind-100.jpg)
![Taalontwikkeling jonge kind fonologie en lexicaal begrip](https://wij-leren.nl/images/iconen/taalontwikkeling-jonge-kind-fonologie-lexicaal-begrip-100.jpg)
![Verwerving zinsopbouw woordopbouw taalontwikkeling (3)](https://wij-leren.nl/images/iconen/verwerving-zinsopbouw-woordopbouw-100.jpg)
![Leesproblemen - dyslexie; toegankelijkheid- deel tien](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-toegankelijkheid-deel-tien-100.jpg)
![Leesproblemen - dyslexie - hulpporgramma - deel negen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-hulpprogrammas-deel-negen-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie, deel acht, goed leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-goed-leesonderwijs-deel-acht-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie deel zeven, preventie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-toetsing-methode-dyslexieverklaring-deel-zeven-100.jpg)
![Leesproblemen-dyslexie deel zes, preventie en leeshulp](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-preventie-leeshulp-leesobservatie-deel-zes-100.jpg)
![Leesprolemen, dyslexie, hardnekkigheid, leessnelheid, deel vijf](https://wij-leren.nl/images/iconen/Leesproblemen-dyslexie-hardnekkigheid-leessnelheid-deel-vijf-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, dysgrafie deel vier](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-fonologische-dyslexie-dysgrafie-deel-vier-100.jpg)
![Het meertalige kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-meertalige-kind-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, comorbiditeit deel 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-comorbiditeit-hyperlexie-tos-deel-drie-100.jpg)
![Het belang van vroege mondelinge taalvaardigheid](https://wij-leren.nl/images/iconen/al-pratend-wijs-100.jpg)
![Leesproblemen, dyslexie, woordbenoeming, deel twee](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-woordbenoeming-woordherkenning-begripsprobleem-deel-tweeshutterstock_274068050-100.jpg)
![leesproblemen, dyslexie, breinlezen deel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesproblemen-dyslexie-breinlezen-leesbanen-deel-een-100.jpg)
![Technisch lezen in een doorlopende lijn](https://wij-leren.nl/images/iconen/technisch-lezen-in-een-doorlopende-lijn-100.jpg)
![Aanbevelingen uit leesonderzoek voor leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/aanbevelingen-leesonderzoek-leesonderwijs-100.jpg)
![Gedachteloze leesvaardigheden-2](https://wij-leren.nl/images/iconen/technisch-lezen-leesbegrip-studerend-lezen-100.jpg)
![Taal tips voor thuisonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/taal-tips-voor-thuis-100.jpg)
![toetsen in het leesonderwijs -pirls, pisa](https://wij-leren.nl/images/iconen/pirls-pisa-paniek-leesonderwijs-100.jpg)
![Cooperatief leren in leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/cooperatief-leren-leesonderwijs-100.jpg)
![Leesbegrip en leesonderwijs, instructie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesbegrip-instructie-leesonderwijs-peilingonderzoek-100.jpg)
![Leesbegrip en aanbod leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/leesbegrip-peilingonderzoek-aanbod-leesonderwijs-100.jpg)
![Communicatief zaakvakonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/communicatief-zaakvakonderwijs-100.jpg)
![Lezen van teksten](https://wij-leren.nl/images/iconen/makkelijk-moeilijk-tekst-lezen-100.jpg)
![Kindgericht taalonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-taalonderwijs-invoeren-100.jpg)
![Communicatief woordenschatonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/communicatief-woordenschatonderwijs-100.jpg)
![Werkdruk oplossen](https://wij-leren.nl/images/iconen/regels-in-de-onderwijsruimte-onderwijsinspectie-100.jpg)
![Taalgericht zaakvakonderwijs (5): betrokken lezen en leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zaakvakken-interactie-echte-wereld-transfer-100.jpg)
![Taalgericht zaakvakonderwijs (1) Reflectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-zaakvakken-toetsen-denkstrategien - 100.jpg)
![Taalgericht zaakvakonderwijs (2): Woordenschat en begrippen](https://wij-leren.nl/images/iconen/zaakvakken-woordenschat-begrijpend-lezen-begrippen-100.jpg)
![Taalgericht zaakvakonderwijs (3): lezen van teksten in zaakvakken](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-leren-zaakvakken-motivatie-100.jpg)
![Taalgericht zaakvakonderwijs (4): Verdieping](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-voorkennis-voorspellen-verbeelden-vragen-100.jpg)
![Begrijpend lezen vak](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-leesstrategie-studerend-informatie-verwerken-100.jpg)
![Close Reading](https://wij-leren.nl/images/iconen/close-reading-begrijpend-studerend-lezen-100.jpg)
![technisch begrijpend studerend lezen](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderscheid-technisch-begrijpend-studerend-lezen100.jpg)
![Groepsplangedoe](https://wij-leren.nl/images/iconen/format-groepsplan-hgw-gedrag-spelling-100.jpg)
![Paul Filipiak](https://wij-leren.nl/images/iconen/paul-filipiak.jpg)
![Woordenschat uitbreiden](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschat-begrijpend-lezen-100-1.jpg)
![Leesdorst lessen - 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-leesmethode-denkstrategie-100.jpg)
![Leesdorst lessen - 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/begrijpend-lezen-hardopdenkend-strategieen-100.jpg)
![Woordenschattoets](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordkennis-woordenschat-toetsen-100.jpg)
![Effectief leesonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/aantrekkelijk-effectief-leesonderwijs - kopie-100.jpg)
![Wegcijferen door toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/wegcijferen-toetsen-100.jpg)
![Tips woordenschat](https://wij-leren.nl/images/iconen/woordenschataanpak-woorden-aanleren-100.jpg)
![Ontspannen lesgeven tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werken-in-het-onderwijs-100.jpg)