Lesson study
Lesson study is een vorm van teamleren. Daarin werken collega’s samen door systematisch te werken aan het verbeteren, vernieuwen en/ of verder ontwikkelen van het onderwijs. In het Japanse onderwijs wordt deze methode al meer dan 100 jaar toegepast en de laatste jaren komt er in andere landen ook steeds meer belangstelling voor deze methode. Lesson study verloopt volgens een vast stappenplan:
- Eerst ontwerpt een groep leraren samen een les
- Daarna wordt die les in de praktijk getoetst; één leraar geeft de les, de anderen kijken live of via opnames mee. Het team toetst de lesinhoud en de gebruikte werkvormen. Centraal staan de leerlingen: worden zij betrokken? Wordt hun nieuwsgierigheid geprikkeld? Leren ze ervan?
- Tenslotte wordt de les gezamenlijk besproken en aangepast.
Gerelateerd
adviestraject

Kindgericht onderwijs in een lerende school
Hoe groeit jouw school naar gepersonaliseerd onderwijs?
Wij-leren.nl schoolontwikkeling
Wij-leren.nl schoolontwikkeling

cursus

Positief leiderschap vanuit transactionele analyse
Creëer een gemotiveerd en pro-actief team
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Schoolorganisatie en teamwork op een basisschool - leiderschap.
Arja Kerpel

Leren zichtbaar maken met formatieve assessment - In de praktijk.
Arja Kerpel

Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 1: leren van en met elkaar..
Harm Klifman

Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 2: consultatie. .
Harm Klifman

Collegiale visitatie op docentniveau - deel 3: intervisie..
Harm Klifman

Collegiale visitatie op docentniveau. Deel 4: lessonstudy.
Harm Klifman

Feedback Op Mijn Lessen? Graag. Maar Dan Wel Constructief!
Jaap Versfelt

Visitaties in het primair onderwijs -2-
Harm Klifman

Collegiale visitatie, een sympathiek en krachtig instrument -1-
Harm Klifman

De vijf disciplines als basis voor boeiend onderwijs
Jan Jutten

Persoonlijk meesterschap: Het creëren van je eigen toekomst
Jan Jutten

Het lerarenregister - instrument voor een professionele beroepsgroep
Korstiaan Karels

Teamleren in een lerende school: samen werken aan beter onderwijs
Jan Jutten

Aan de slag met feedback van leerlingen
Jaap Versfelt

Werken met Lean in het onderwijs
Jaap Versfelt

Heeft nascholing zin? Tien principes voor succesvolle professionalisering
Korstiaan Karels

Het Alternatief - weg met de afrekencultuur in het onderwijs!
Machiel Karels

De professionele leergemeenschap
Arja Kerpel

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap - Stephen Covey
Arja Kerpel

Werken aan team dé uitdaging schooldirecteur
Alex de Bruijn

Marco de Witte over de essentie van veranderen in organisaties
redactie

Kim Spinder - Succesvolle innovatiestrategie in het onderwijs
redactie

Eric van 't Zelfde - De verdeling van onze onderwijskwaliteit
redactie

Onderwijskwaliteit in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Schoolontwikkeling in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Patronen doorbreken en beweging krijgen in organisaties
redactie

Hoe kunnen organisaties spelend veranderen? Tjipcast 022
redactie

Is het tijd voor een digitale revolutie in het beroepsonderwijs?
redactie

Hoe kun je als professional regie nemen over innovatie? Tjipcast 037
redactie

Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?
redactie

Hoe organiseer je als school kwalitatief goed onderwijs? Tjipcast 044
redactie

Hoe krijg je hoopgeleide mensen met een WW-uitkering voor de klas?
redactie

Veranderen in organisaties: Klein maar fijn? Tjipcast 028
redactie

Wat is een lerende organisatie? En hoe word je het? Tjipcast 019
redactie

Vaart maken in organisaties. Tjipcast 016
redactie

Wat is professionaliteit? Tjipcast 015
redactie

Veranderen in organisaties: hoe hou je het simpel? Tjipcast 039
redactie

Grote innovatie in kleine stappen. Tjipcast 029
redactie

Hoe maak je van kleine stappen een grotere innovatie beweging?
redactie

Hoe ontwerp je een goed leertraject? Tjipcast 013
redactie

Leren en opleiden aantrekkelijk maken: Tjipcast 001
redactie

Hoe stimuleer je scholen tot duurzame kwaliteitsverbetering?

Hoe stimuleer je actief kennisdeling?

Leren leraren het meest van een fysieke of digitale bijeenkomst?

Is een periodieke indeling van het schooljaar effectief?

Gespreid leren of blokleren: wat is beter?

Hoe kun je als leraar effectief van elkaar leren?

Hoe voer je innovaties schoolbreed in?

Waarom stoppen pabo-studenten of startende leerkrachten ermee?

Waarom stoppen leraren soms binnen vijf jaar?

Welke mix van talenten heeft een ideaal managementteam?

Teamleren in het kader van competentiegericht beroepsonderwijs

Zeggenschap en professionele ontwikkeling van docenten in het voortgezet onderwijs

Ongemak van Autonomie: Sturen van onderwijskwaliteit in het primair onderwijs

Individueel maatwerk in voortgezet onderwijs (MEGAband)

Het ongemak van autonomie, onderwijsbeleid tussen vrijheid en verantwoording
[extra-breed-algemeen-kolom2]