Kindgericht onderwijs is een vrij brede term waarmee aangegeven wordt dat het kind uitgangspunt van het onderwijs is en niet de leerstof centraal staat.
Dimensies van kindgericht onderwijs
Kindgericht onderwijs is er in diverse varianten. Er is een aantal dimensies waarop scholen kunnen ontwikkelen naar kindgericht onderwijs. Het gaat om de volgende dimensies:
- doel / focus: van nadruk op leerstof naar focus op persoonsvorming
- pedagogische aanpak: van leiden en begeleiden door leraar tot loslaten en zelf kiezen van de leerling
- eigenaarschap ontwikkeling leerling: van leraar naar leerling
- didactische aanpak: van gesloten en methodevolgend tot open en interactief
- leerstof: van gestandaardiseerd tot zelfbepaald
- organisatievorm: van klassikaal leraargestuurd tot flexibel leerlinggestuurd
- differentiatie: van convergent via divergent naar eigen leerlijn
- toetsen: van genormeerd en summatief tot procesgericht en formatief
- rapportage: van standaard rapporten naar leerlingportolio’s.
Daarnaast zijn er dimensies die in elke school van belang zijn, kindgericht of niet. Het gaat dan om
- ouderbetrokkenheid: welke rol spelen de ouders bij het onderwijs en hoe is de communicatie met de ouders?
- inzet van ict: op welke manier krijgt ICT een ondersteunende plek in het onderwijs?
Laatst geactualiseerd op 13 december 2022