Kindgericht onderwijs
Kindgericht onderwijs is een vrij brede term waarmee aangegeven wordt dat het kind uitgangspunt van het onderwijs is en niet de leerstof centraal staat.
Dimensies van kindgericht onderwijs
Kindgericht onderwijs is er in diverse varianten. Er is een aantal dimensies waarop scholen kunnen ontwikkelen naar kindgericht onderwijs. Het gaat om de volgende dimensies:
- doel / focus: van nadruk op leerstof naar focus op persoonsvorming
- pedagogische aanpak: van leiden en begeleiden door leraar tot loslaten en zelf kiezen van de leerling
- eigenaarschap ontwikkeling leerling: van leraar naar leerling
- didactische aanpak: van gesloten en methodevolgend tot open en interactief
- leerstof: van gestandaardiseerd tot zelfbepaald
- organisatievorm: van klassikaal leraargestuurd tot flexibel leerlinggestuurd
- differentiatie: van convergent via divergent naar eigen leerlijn
- toetsen: van genormeerd en summatief tot procesgericht en formatief
- rapportage: van standaard rapporten naar leerlingportolio’s.
Daarnaast zijn er dimensies die in elke school van belang zijn, kindgericht of niet. Het gaat dan om
- ouderbetrokkenheid: welke rol spelen de ouders bij het onderwijs en hoe is de communicatie met de ouders?
- inzet van ict: op welke manier krijgt ICT een ondersteunende plek in het onderwijs?
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 13 december 2022
Gerelateerd
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?](https://wij-leren.nl/images/iconen/rob-martens-2023.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Examencommissies in het vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Examencommissies vo.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Werkdruk onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-werkdruk-onderwijs-100.jpg)
![Systeemcrisis in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/systeemcrisis-onderwijs-100.jpg)
![Groepsdoorbrekend werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsdoorbrekend-werken-100.jpg)
![Kindgesprekken](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgesprekken-eigenaarschap-opbrengsten-100.jpg)
![Leerachterstand en visie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerachterstand-visie-op-leren-100.jpg)
![Paradoxen](https://wij-leren.nl/images/iconen/paradoxen-100.jpg)
![Reflectie op afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/afstandsonderwijs-schoolontwikkeling-100.jpg)
![Kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/naar-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
![Misverstanden gepersonaliseerd onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/misverstanden-gepersonaliseerd-onderwijs-100.png)
![Van methodeslaaf naar didactisch expert](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-methodeslaaf-naar-didactisch-expert-100.jpg)
![Het mag wel wat kalmer aan](https://wij-leren.nl/images/iconen/kalm-aan-in-onderwijs.jpg)
![Ontdekkend leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontdekkend-leren-artikel-100.jpg)
![Montessori onderwijs methode](https://wij-leren.nl/images/iconen/montessori-methode-theorie-100.jpg)
![Dimensies van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/dimensies-van-onderwijs-100.jpg)
![Kindgerichte kwaliteitszorg](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitszorg-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
![High Tech High](https://wij-leren.nl/images/iconen/high-tech-high-projectgestuurd-curriculum-100.jpg)
![Kindgericht taalonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-taalonderwijs-invoeren-100.jpg)
![Gepersonaliseerd onderwijs versus EDI](https://wij-leren.nl/images/iconen/is-gepersonaliseerd-onderwijs-tegenhanger-effectieve-instructie-100.jpg)
![Pedagogische tact gepersonaliseerd onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-onderwijs-pedagogisch-tact-100.jpg)
![Leraarvaardigheden kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraarvaardigheden-voor-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
![Doelen gepersonaliseerd onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-onderwijs-doelen-stellen-100.jpg)
![Kind is eigenaar van zijn ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/kind-is-eigenaar-ontwikkeling-100.jpg)
![Gepersonaliseerd onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-onderwijs-wat-is-dat-100.jpg)
![Leraar als professional](https://wij-leren.nl/images/iconen/toekomst-onderwijs-toezicht-rol-docent-lerende-organisatie-100.jpg)
![Onderweg naar kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderweg-naar-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
![Onderwijswaarden](https://wij-leren.nl/images/iconen/waarden-tijdloos-schoolklimaat-eenentwintig-eeuwse-vaardigheden-100.jpg)
![Adaptieve software](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-leren-software-100.jpg)
![Organiseren gepersonaliseerd leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-leren-organisatie-100.jpg)
![Gepersonaliseerd leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-leren-voordelen-100.jpg)
![Kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-onderwijs-in-lerende-school-100.jpg)
![Leerstofjaarklassensysteem is failliet!](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-leerstofjaarklassensysteem-is-failliet-100.jpg)
![Leerstofjaarklassensysteem](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraar-leerling-groep-hattie-100.jpg)
![Kindgesprek in een leercultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgesprek-leertaal-leercultuur-100.jpg)
![Rol IB-er bij kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/rol-ib-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
![Homogeen of heterogeen groeperen](https://wij-leren.nl/images/iconen/homogeen-heterogeen-groeperen-100.jpg)
![Doe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/studiedag-reflectie-afstandsonderwijs-100.jpg)
![Schaf leerstofjaarklas af](https://wij-leren.nl/images/iconen/schaf-leerstofjaarklas-af-100.jpg)
![De basishouding van de docent in de ontwikkeling van de leerling](https://wij-leren.nl/images/iconen/ego-ontwikkeling-regiefuncties-basishouding-100.jpg)
![Leerdoelen als uitgangspunt voor de lesinhoud](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoeldenken-definitie-opbrengst-100.jpg)
![Nationaal Programma Onderwijs stappen](https://wij-leren.nl/images/iconen/nationaal-programma-onderwijs-100-2.jpg)
![In drie stappen naar leerdoelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoelen-drie-stappen-leerlijn-100.jpg)
![De macht van het rooster](https://wij-leren.nl/images/iconen/ordening-tijd-rooster-efficient-100.jpg)
![Leerdoeldenken implementeren en organiseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerdoeldenken-implementeren-organiseren-100.jpg)
![Loslaten van een lesmethode is moeilijk maar de moeite waard](https://wij-leren.nl/images/iconen/loslaten-methode-vertrouwen-angst-100.jpg)
![Uitdagend rekenmateriaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/uitdagend-rekenmateriaal-voor-goede-rekenaars-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Beoordeling LVS toetsen](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-100.jpg)
![Overzicht LVS-toetsen en toelichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/criteria-selectie-lvs-toetsen-intro-overzicht-100.jpg)
![Waarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevat](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-reguliere-onderwijsorganisatie-1-100.jpg)
![Vrijheid en verantwoordelijkheid als kaders voor ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/wereldgericht-onderwijs-schoolleiderschap-3-100.jpg)
![Gesprekken met leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/gesprekken-met-leerlingen-100.jpg)
![Gesprekken met leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/gesprekken-met-leerlingen-100.jpg)
![Kindplan](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindplan-kindgesprekken-100.jpg)
![Visualisaties in kindgesprekken](https://wij-leren.nl/images/iconen/visualisaties-voor-leerlingen-100.jpg)
![Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/agora-onderwijs-boek-10-jaar-agora-12.jpg)
![10 vragen over autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonomie-betekenis-100.jpg)
![De Leeruitdaging](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-leeruitdaging-james-nottingham-100.jpg)
![Deep Learning](https://wij-leren.nl/images/iconen/deep-learning-nl-100.jpg)
![Gevormd of vervormd?](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevormd-of-vervormd-jan-bransen-100.jpg)
![Gevormd of vervormd?](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevormd-of-vervormd-jan-bransen-100.jpg)
![Wanneer krijgen we weer les?](https://wij-leren.nl/images/iconen/wanneer-krijgen-wij-weer-les-100.jpg)
![Catharsia - Agora onderwijs in Roermond](https://wij-leren.nl/images/iconen/catharsia-bestrijding-educatieve-alzheimer-100.jpg)
![Leren anders organiseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-anders-organiseren-100.jpg)
![De Denkende Klas: bereid je leerlingen voor op leren én leven](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-denkende-klas-100.jpg)
![Onderwijs van binnenuit](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-van-binnenuit-100.jpg)
![Onderwijs van binnenuit](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-van-binnenuit-100.jpg)
![10 jaar Agora onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/agora-onderwijs-sjef-drummen-jan-fasen-100.png)
![De ultieme gids voor transformatie van je school](https://wij-leren.nl/images/iconen/ultieme-gids-transformatie-van-je-school-100.jpg)
![Autopoiesis - leren in een levend systeem](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-in-een-levend-systeem-100.jpeg)
![Pedagogiek en didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactiek-en-pedagogiek-hebben-elkaar-nodig-100.jpg)
![Reparatie of innovatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/nationaal-programma-onderwijs-100.jpg)
![Leerachterstand: waar lopen ze op achter?](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerachterstand-waar-lopen-ze-op-achter-100.jpg)
![Meer aandacht voor hart en handen, niet alleen voor het hoofd](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-eenzijdig-gericht-op-kennisresultaat-100.jpg)
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Adjiedj Bakas - De onderwijsinrichting van morgen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Ben Tiggelaar - Leiderschap en verandering in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Animatie: Zittenblijven en versnellen](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Het belang van autonomie en zelfsturing: Tjipcast 002](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)