Portfolio
Met een portfolio wordt in het algemeen een verzameling van werken of verwezenlijkingen van iemand bedoeld. Bijvoorbeeld een map met tekeningen/schilderwerk van een artiest.
Er zijn ook portfolio’s met educatieve doelen. Hierin neemt de leerling doelen op voor zichzelf en doet daarvan weerslag in de portfolio. Het 'moderne' portfolio is een (soms digitale) persoonlijke map met een inventarisatie van persoonlijke vaardigheden onderbouwd met bewijzen, afgemeten aan een standaard, met daarbij een persoonlijk stappenplan.
Vooral vanuit het beroepsonderwijs is het werken met portfolio’s bekend geworden. Het tot zich nemen van kennis werd minder belangrijk dan het hebben van competenties. Bovendien maakt men door gebruik van een portfolio leerlingen zélf verantwoordelijk voor hun leerproces.
Ook in het basisonderwijs kan men werken met het portfolio. Op die manier is er meer samenwerking tussen leerkracht en leerling. De leerkracht bepaalt niet alleen de leerdoelen, maar kinderen verzamelen leerervaringen en vertellen zelf hun verhaal hierbij. Ook bedenken zij hoe zij een leerervaring in het portfolio kunnen vastleggen.
Door een portfolio wordt een kind eigenaar van zijn eigen leerproces en krijgt zelf verantwoordelijkheid hierover. Leren is niet langer een passieve taak voor een kind.
Gerelateerd
.jpg)
Medilex Onderwijs


Bazalt | HCO | RPCZ


































