Met een portfolio wordt in het algemeen een verzameling van werken of verwezenlijkingen van iemand bedoeld. Bijvoorbeeld een map met tekeningen/schilderwerk van een artiest.
Er zijn ook portfolio’s met educatieve doelen. Hierin neemt de leerling doelen op voor zichzelf en doet daarvan weerslag in de portfolio. Het 'moderne' portfolio is een (soms digitale) persoonlijke map met een inventarisatie van persoonlijke vaardigheden onderbouwd met bewijzen, afgemeten aan een standaard, met daarbij een persoonlijk stappenplan.
Vooral vanuit het beroepsonderwijs is het werken met portfolio’s bekend geworden. Door het gebruik van een portfolio worden leerlingen zélf verantwoordelijk voor hun leerproces. Dit heeft een belangrijke positieve invloed op de motivatie voor het leren.
Ook in het basisonderwijs wordt steeds vaker gewerkt met een portfolio. Op die manier is er meer samenwerking tussen leerkracht en leerling. De leerkracht bepaalt niet alleen de leerdoelen, maar kinderen verzamelen leerervaringen en vertellen zelf hun verhaal hierbij. Ook bedenken de leerlingen hoe zij een leerervaring in het portfolio kunnen vastleggen.
Door een portfolio wordt een kind eigenaar van zijn eigen leerproces en krijgt zelf verantwoordelijkheid hierover.Leerlingen kunnen middels zo'n digitaal portfolio hun ontwikkeling in beeld brengen. Dit past goed bij de brede beweging naar meer zelfsturing en eigenaarschap voor het leerproces. Leren is niet langer een passieve taak voor een kind.
Digitaal portfolio basisonderwijs
In het basisonderwijs wordt er steeds vaker gewerkt met een digitaal portfolio.
Digitale portfolio's zijn:
- Mijnrapportfolio
- Portfolio in Schoolpoort
- MijnLeerlijn
- Bordfolio
- Mijnbewijsstukken.nl
- Meloo
- Social Scools
- IEP LVS
- STERiK
Laatst geactualiseerd op 26 mei 2021