Kennisplatform
Nog enkele plaatsen vrij bij Medilex: Congres Kleutertaal.

Onderzoekend leren

Dossier: alle informatie over Onderzoekend leren

Onderzoekend leren is een onderdeel van Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL). Dit is erg actueel in het onderwijs. Onderzoekend leren gebeurt via een cyclus. Er zijn diverse wetenschappers die een onderzoekscyclus voor onderzoekend leren hebben beschreven. Een bekende cyclus is die van Graft en Kemmers. Die bestaat uit de volgende fasen:

  • Confrontatie: Introductie van het probleem.
  • Verkennen
  • Opzetten experiment
  • Uitvoeren experiment
  • Concluderen
  • Presenteren / communiceren
  • Verbreden en verdiepen

Aan de hand van deze cyclus kunnen leerlingen onderzoek doen. Naast deze cyclus maakt onderzoekend en ontwerpend leren gebruik van een ontwerpcyclus.

Sinds een aantal jaar is Wetenschap en Techniek een verplicht onderdeel op de basisschool. Hierbij kan goed gebruik gemaakt worden van Onderzoekend en Ontwerpend Leren.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Wat is de taxonomie van Bloom?Wat is de taxonomie van Bloom?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Fascinerende ontdekkingen
Fascinerende ontdekkingen met kinderen rondom wetenschap en techniek
Arja Kerpel
Techniek: Leren door doen
Techniek: leren door doen. Hoe geef je techniek een plek in het onderwijs?
Arja Kerpel
Deep Learning
Deep Learning - betekenisvol onderwijs in een lerende cultuur
Machiel Karels
De Denkende Klas: bereid je leerlingen voor op leren én leven
De Denkende Klas
Dick van der Wateren

Samenvatting

Onderzoekende houding leraren
De onderzoekende houding van leraren: sleutel tot professionele groei en onderwijsverbetering
redactie
Inzet onderzoekend en ontwerpend leren op vmbo
De inzet van onderzoekend en ontwerpend leren op de basisschool
redactie
TASC-model
TASC-model - uitleg en gebruik
Machiel Karels

Opinie

Onderzoekend leren
Denken, dromen, kijken en doen
Bas ter Avest

Verdieping

Toekomstbestendig onderwijs
Deze 12 onderwijsveranderingen zijn kindgericht en toekomstbestendig
Machiel Karels
Projectgericht werken zoals op High Tech High
Ontwikkel op jouw school een project volgens de High Tech High-aanpak
Gerdineke van Silfhout
Onderzoekend en ontwerpend leren
Onderzoekend en Ontwerpend Leren: Wat vraagt dit van de leerkracht?
Sietske van der Wegen
Richting geen recepten - Hattie
Hattie geeft richting, maar geen recepten
Bas ter Avest
High Tech High
High Tech High - Een curriculum waarbij projectgestuurd leren en de leerontwikkeling centraal staat
redactie
Kritisch denkvermogen onderzoekende houding leerkracht
Actief kritisch denkvermogen en onderzoekende houding: de leerkracht als rolmodel
Sietske van der Wegen
Leraarvaardigheden kindgericht onderwijs
Leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Natuurkunde vanuit verwondering
Verwondering in de les
Dick van der Wateren
Onderzoekjes in natuur en techniek
Kleine onderzoekjes, grote resultaten
Bea Pompert
Onderzoekend en ontwerpend leren
Op onderzoek in de klas
Dolf Janson
Kindgericht onderwijs
Van jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Techniek attitude
Talent en talentontwikkeling van en door leraren en scholen
Hanno van Keulen
Empirische cyclus (1)
Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (1)
Hanno van Keulen
Empirische cyclus (2)
Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (2)
Hanno van Keulen
Onderzoekend leren bij kleuters
Oei, dat weet ik niet, laten we het samen onderzoeken
Martine Blonk - Meulenkamp
Kleuters laten leren en ontdekken in de rekenhoek
Kleuters in de hoek - haal meer uit je rekenhoek
Aafke Bouwman
Vijf pijlers voor kwaliteitsbewustzijn op Agorascholen
Het goede doen. En dat samen. Over kwaliteitsbewustzijn in de Agorascholen
Naomi Mertens
Wat zijn de opbrengsten van vakintegratie
Wat zijn de opbrengsten van vakintegratie?
redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.