Onderzoekend leren

Onderzoekend leren is een onderdeel van Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL). Dit is erg actueel in het onderwijs. Onderzoekend leren gebeurt via een cyclus. Er zijn diverse wetenschappers die een onderzoekscyclus voor onderzoekend leren hebben beschreven. 1. Een bekende cyclus is die van Graft en Kemmers. Die bestaat uit de volgende fasen:

  • Confrontatie: Introductie van het probleem.
  • Verkennen
  • Opzetten experiment
  • Uitvoeren experiment
  • Concluderen
  • Presenteren / communiceren
  • Verbreden en verdiepen

Aan de hand van deze cyclus kunnen leerlingen onderzoek doen. Naast deze cyclus maakt onderzoekend en ontwerpend leren gebruik van een ontwerpcyclus.

Gerelateerd

Tweedaags opleiding tot Schoolcoach Betrokkenheid
Tweedaags opleiding tot Schoolcoach Betrokkenheid
unieke kans!
Bazalt | HCO | RPCZ 
Empirische cyclus (1)
Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (1)
Hanno van Keulen
Empirische cyclus (2)
Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (2)
Hanno van Keulen
Techniek talent
Talentontwikkeling met wetenschap en techniek
Hanno van Keulen
Techniek attitude
Talent en talentontwikkeling van en door leraren en scholen
Hanno van Keulen
Kindgericht onderwijs
Van jaarklassensysteem naar kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Onderzoekend en ontwerpend leren
Op onderzoek in de klas
Dolf Janson
Onderzoekjes in natuur en techniek
Kleine onderzoekjes, grote resultaten
Bea Pompert
Natuurkunde vanuit verwondering
Verwondering in de les
Dick van der Wateren
Leraarvaardigheden kindgericht onderwijs
Leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Kritisch denkvermogen onderzoekende houding leerkracht
Actief kritisch denkvermogen en onderzoekende houding: de leerkracht als rolmodel
Sietske van der Wegen
Onderzoekend en ontwerpend leren
Onderzoekend en Ontwerpend Leren: Wat vraagt dit van de leerkracht?
Sietske van der Wegen
Techniek: Leren door doen
Techniek: leren door doen. Hoe geef je techniek een plek in het onderwijs?
Arja Kerpel
Fascinerende ontdekkingen
Fascinerende ontdekkingen met kinderen rondom wetenschap en techniek
Arja Kerpel
Fascinerende ontdekkingen
Fascinerende ontdekkingen met kinderen rondom wetenschap en techniek
Arja Kerpel
Onderzoekend leren
Denken, dromen, kijken en doen
Bas ter Avest










Effecten van centrale vaklestijd
Wat zijn de effecten van een aanpassing in het lesaanbod?
Invloed kwartiertjesrooster op taakgerichtheid leerlingen
Wat is de invloed van het ‘kwartiertjesrooster’ op de taakgerichtheid van leerlingen?
Loslaten leerstofjaarklassensysteem effect op ontwikkeling
Ontwikkelen kinderen zich beter bij loslaten van leerstofjaarklassensysteem?
Hoe kunnen tieners zelfgestuurd leergedrag laten zien?
Hoe kunnen tieners zelfgestuurd leergedrag laten zien?
Vaardigheden gepersonaliseerd onderwijs zichtbaar in lespraktijk
Zijn vaardigheden van leraren voor gepersonaliseerd onderwijs zichtbaar?
[extra-breed-algemeen-kolom2]



Volg wij-leren.nl

Volg ons op LinkedIn Volg ons op twitter Volg ons op facebook

Mis geen bijdragen.