Eigenaarschap
Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces.
Eigenaarschap van leren is een complex begrip dat nauw verweven is met een aantal andere begrippen zoals learner agency, motivatie, betrokkenheid, zelfsturing en metacognitieve vaardigheden.
Waar leerlingen vroeger de rol hadden van passieve ontvangers, hebben zij nu een veel autonomere rol.
Learner agency betekent dat leerlingen actief de omstandigheden van hun eigen leerproces mede bepalen. Een voorwaarde hiervoor is dat de leerling ervan overtuigd is dat zijn eigen gedrag ertoe doet tijdens het leren.
Agency houdt in dat leerlingen niet alleen reageren op de leeractiviteit, maar dat ze deze zelf ook kunnen beïnvloeden en veranderen. Het gaat om een actieve betrokkenheid vanuit de leerling zelf.
Eigenaarschap versterken
Om het eigenaarschap van leerlingen te versterken kun je onder meer de motivatie, betrokkenheid, zelfsturing en metacognitieve vaardigheden bevorderen.
Docenten kunnen daarvoor hun eigen gedragsrepertoire verbreden, bijvoorbeeld door didactische strategieën toe te passen die zijn gericht op het gevoel van autonomie, betrokkenheid en competentie. Ook leerlingen effectieve leerstrategieën aanleren en hen ondersteunende feedback geven, zijn voorbeelden van effectief docentgedrag. Bovendien kunnen docenten de leeromgeving verrijken met bijvoorbeeld goed toegankelijke informatiebronnen, internet en andere (digitale) hulpmiddelen.
Gerelateerd
E- learning module

Motivatie - theorie in de lespraktijk (VO)
Leer hoe motivatie bij je leerlingen werkt
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Lesprogramma

Lesbrief beeldvorming en rolpatronen
Hoe vinden studenten dat een jongen of meid zich 'hoort' te gedragen? Maak rolpatronen bespreekbaar.
Rutgers
Rutgers

Scholing

Motivatie - concrete tips
Hoe sta jij met een goed gevoel voor de klas? Concrete tips over hoe je vol zelfvertrouwen voor de klas staat.
oo.nl
oo.nl


Leren zichtbaar maken - John Hattie.
Arja Kerpel

Professionele vrijheid in het onderwijs.
Machiel Karels

Kindgesprekken: zonder relatie geen prestatie.
Albert de Boer

10 misverstanden over gepersonaliseerd onderwijs.
Machiel Karels

Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels

Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels

Dimensies van onderwijs
Machiel Karels

De leerling eigenaar van het leerproces? Niet met digitale oefenprogramma's!
Dolf Janson

Het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent
Luc Stevens

Kindgericht onderwijs in een lerende school
Machiel Karels

Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen!
Jaap Versfelt

Zelfsturing stimuleren met een digitaal portfolio
Maaike van de Loo

Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen!
Jaap Versfelt

Alles wat je in je mars hebt in je eigen hand
redactie

Brief uit mijn hart
Jelte van der Kooi

Zelfstandig leergedrag in het VO - de hefboom voor succes?
Machiel Karels

Werken met Lean in het onderwijs
Jaap Versfelt

Leerdoeldenken (1): wat is het en wat levert het op?
Anne-Wil Abrahamse

Leerdoeldenken (2): In drie stappen naar een leerlijn
Anne-Wil Abrahamse

Leerdoeldenken (3): hoe implementeer en organiseer je het op jouw school?
Anne-Wil Abrahamse

Eigenaarschap van het leren - 5 tips om hier beter op te oriënteren
Michel Verdoorn

De plek van summatieve toetsing op de weg naar zelfstandigheid
Dominique Sluijsmans

Sturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs
Nelleke Herrewijnen

Leerlijnen voor het basisonderwijs
Machiel Karels

Autonomie-ondersteunend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Autonome motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Betrokkenheid in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza
redactie

Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Het belang van maakonderwijs op de basisschool. Tjipcast 020
redactie

Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?
redactie

Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd?
redactie

Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Psychologische basisbehoeften in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Heeft belonen van gewenst gedrag een blijvend effect?

Zijn nederlandse leerlingen nog gemotiveerd?

Vergroot leerlinggestuurd onderwijs de motivatie van leerlingen?

Leren leerlingen van het vmbo anders?

Hoe versterk je online het actief leren van volwassen NT2-deelnemers?

Stimuleert onderzoekend leren bij vmbo-t-leerlingen leren samenwerken en communiceren?

Welke competenties zijn nodig voor begeleiders in hybride leeromgevingen?

Leidt eigenaarschap tot betere leerprestaties?

Hoe bevorder je zelfsturing van laagopgeleide nt2-leerlingen?

Wanneer ben je een goede entreestudent voor mbo-niveau 2?

Toepasbaarheid van scaffoldingstechnieken bij zelfregulatievaardigheden

Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken

De metadenkende leerling: effecten van de IMPROVE-methode

Ongemak van Autonomie: Sturen van onderwijskwaliteit in het primair onderwijs

Invloed van leeromgeving op motivatie, zelfregulering en prestaties van potentieel excellente studenten
[extra-breed-algemeen-kolom2]
29 autonome motivatie
104 autonomie
34 autonomie-ondersteunend lesgeven
65 basisbehoeften
95 betrokkenheid
50 extrinsieke motivatie
47 gepersonaliseerd onderwijs
86 intrinsieke motivatie
83 kindgericht onderwijs
26 maakonderwijs
46 portfolio
32 psychologische basisbehoeften
40 zelfdeterminatie theorie
125 zelfregulatie
104 autonomie
34 autonomie-ondersteunend lesgeven
65 basisbehoeften
95 betrokkenheid
50 extrinsieke motivatie
47 gepersonaliseerd onderwijs
86 intrinsieke motivatie
83 kindgericht onderwijs
26 maakonderwijs
46 portfolio
32 psychologische basisbehoeften
40 zelfdeterminatie theorie
125 zelfregulatie