Eigenaarschap
Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces.
Eigenaarschap van leren is een complex begrip dat nauw verweven is met een aantal andere begrippen zoals learner agency, motivatie, betrokkenheid, zelfsturing en metacognitieve vaardigheden.
Waar leerlingen vroeger de rol hadden van passieve ontvangers, hebben zij nu een veel autonomere rol.
Learner agency betekent dat leerlingen actief de omstandigheden van hun eigen leerproces mede bepalen. Een voorwaarde hiervoor is dat de leerling ervan overtuigd is dat zijn eigen gedrag ertoe doet tijdens het leren.
Agency houdt in dat leerlingen niet alleen reageren op de leeractiviteit, maar dat ze deze zelf ook kunnen beïnvloeden en veranderen. Het gaat om een actieve betrokkenheid vanuit de leerling zelf.
Eigenaarschap versterken
Om het eigenaarschap van leerlingen te versterken kun je onder meer de motivatie, betrokkenheid, zelfsturing en metacognitieve vaardigheden bevorderen.
Docenten kunnen daarvoor hun eigen gedragsrepertoire verbreden, bijvoorbeeld door didactische strategieën toe te passen die zijn gericht op het gevoel van autonomie, betrokkenheid en competentie. Ook leerlingen effectieve leerstrategieën aanleren en hen ondersteunende feedback geven, zijn voorbeelden van effectief docentgedrag. Bovendien kunnen docenten de leeromgeving verrijken met bijvoorbeeld goed toegankelijke informatiebronnen, internet en andere (digitale) hulpmiddelen.
Gerelateerd
E- learning module

Motivatie - theorie in de lespraktijk (PO)
Leer hoe motivatie bij je leerlingen werkt
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs

Overhoorplatform

Gratis oefenplatform voor scholieren om online woordjes en begrippen te leren
Met gratis docentaccount volg je hun prestaties
WRTS
WRTS

training

Samen de leerkuil in
De leeruitdaging
Bazalt | HCO | RPCZ
Bazalt | HCO | RPCZ



Leren zichtbaar maken - John Hattie.
Arja Kerpel

Professionele vrijheid in het onderwijs.
Machiel Karels

Kindgesprekken: zonder relatie geen prestatie.
Albert de Boer

10 misverstanden over gepersonaliseerd onderwijs.
Machiel Karels

Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels

Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels

Dimensies van onderwijs
Machiel Karels

De leerling eigenaar van het leerproces? Niet met digitale oefenprogramma's!
Dolf Janson

Het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent
Luc Stevens

Kindgericht onderwijs in een lerende school
Machiel Karels

Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen!
Jaap Versfelt

Zelfsturing stimuleren met een digitaal portfolio
Maaike van de Loo

Zo vergroot je de motivatie van je leerlingen!
Jaap Versfelt

Alles wat je in je mars hebt in je eigen hand
redactie

Brief uit mijn hart
Jelte van der Kooi

Zelfstandig leergedrag in het VO - de hefboom voor succes?
Machiel Karels

Werken met Lean in het onderwijs
Jaap Versfelt

Leerdoeldenken: wat is het en wat levert het op?
Anne-Wil Abrahamse

Sturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs
Nelleke Herrewijnen

Leerlijnen voor het basisonderwijs
Machiel Karels

Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Het belang van maakonderwijs op de basisschool. Tjipcast 020
redactie

Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?
redactie

Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd?
redactie

Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Betrokkenheid in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Autonomie-ondersteunend lesgeven in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza
redactie

Autonome motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Psychologische basisbehoeften in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012
redactie

Het belang van autonomie en zelfsturing: Tjipcast 002
redactie

Is afstandsleren effectief bij laagopgeleide volwassenen?

Welke wijze van beoordelen draagt bij aan self-efficacy?

Hoe kan tijdens de stage zelfsturend leren bij mbo-studenten worden bevorderd, zodat het leerrendement wordt vergroot?

Hoe begeleidt je leerlingen/studenten in het (v)mbo?

Hoe versterk je eigenaarschap van leerlingen in het primair onderwijs?

Deelname aan formatieve toetsen in het mbo verplichten?

Wat is het effect van woordbeoordelingen, zoals voldoende?

Hoe stimuleer je onderzoekende competenties bij vwo-leerlingen?

Wat kan participatieve fotografie betekenen voor leerlingen met ontwikkelingsachterstand

Welke groepssamenstelling zorgt voor de beste leerresultaten in het mbo?

Toepasbaarheid van scaffoldingstechnieken bij zelfregulatievaardigheden

Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken

De metadenkende leerling: effecten van de IMPROVE-methode

Ongemak van Autonomie: Sturen van onderwijskwaliteit in het primair onderwijs

Invloed van leeromgeving op motivatie, zelfregulering en prestaties van potentieel excellente studenten
[extra-breed-algemeen-kolom2]
28 autonome motivatie
79 autonomie
28 autonomie-ondersteunend lesgeven
50 basisbehoeften
88 betrokkenheid
48 extrinsieke motivatie
39 gepersonaliseerd onderwijs
72 intrinsieke motivatie
65 kindgericht onderwijs
22 maakonderwijs
34 portfolio
30 psychologische basisbehoeften
37 zelfdeterminatie theorie
101 zelfregulatie
79 autonomie
28 autonomie-ondersteunend lesgeven
50 basisbehoeften
88 betrokkenheid
48 extrinsieke motivatie
39 gepersonaliseerd onderwijs
72 intrinsieke motivatie
65 kindgericht onderwijs
22 maakonderwijs
34 portfolio
30 psychologische basisbehoeften
37 zelfdeterminatie theorie
101 zelfregulatie