Leerstofjaarklassensysteem
Bij het leerstofjaarklassensysteem worden de leerlingen gegroepeerd op basis van hun leeftijd. Zij worden op een uniforme manier benaderd.
Daarnaast is de leerstof een startpunt van het leerstofjaarklassensysteem. Er is een totaalaanbod beschikbaar van leerstof die de leerlingen jaarlijks zouden moeten kunnen leren.
Het basisuitgangspunt van het leerstofjaarklassensysteem is tenslotte dat aan kinderen van dezelfde leeftijd dezelfde prestatie-eisen kunnen worden gesteld.
Samengevat: Kinderen van dezelfde leeftijd moeten op hetzelfde tijdstip binnen dezelfde tijd succesvol presteren voor dezelfde leerstof.
Zittenblijven of doubleren hoort bij het leerstofjaarklassensysteem. Kinderen die de leerstof onvoldoende beheersen, moeten een jaar overdoen om zo weer met de jaargroep mee te kunnen doen.
Aangezien de praktijk leert dat kinderen erg verschillen in ontwikkelingstempo, wordt er bij het leerstofjaarklassensysteem vaak op allerlei manieren gedifferentieerd.
Het leerstofjaarklassensysteem wordt ook wel wat korter 'jaarklassensysteem' genoemd.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 augustus 2022
Gerelateerd
![Lesgeven in groep 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/Lesgeven groep 3.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Wat is de taxonomie van Bloom?](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-staat-van-het-onderwijs-2020-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Werkdruk onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/luc-stevens-werkdruk-onderwijs-100.jpg)
![Systeemcrisis in het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/systeemcrisis-onderwijs-100.jpg)
![Groepsdoorbrekend werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsdoorbrekend-werken-100.jpg)
![Leerachterstand en visie](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerachterstand-visie-op-leren-100.jpg)
![Paradoxen](https://wij-leren.nl/images/iconen/paradoxen-100.jpg)
![Reflectie op afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/afstandsonderwijs-schoolontwikkeling-100.jpg)
![Kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/naar-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
![Misverstanden gepersonaliseerd onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/misverstanden-gepersonaliseerd-onderwijs-100.png)
![Van methodeslaaf naar didactisch expert](https://wij-leren.nl/images/iconen/van-methodeslaaf-naar-didactisch-expert-100.jpg)
![Het mag wel wat kalmer aan](https://wij-leren.nl/images/iconen/kalm-aan-in-onderwijs.jpg)
![Toekomstbestendig onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsveranderingen-kindgericht-toekomstbestendig-100.jpg)
![Kindgerichte kwaliteitszorg](https://wij-leren.nl/images/iconen/kwaliteitszorg-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
![Leraarvaardigheden kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraarvaardigheden-voor-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
![Doubleren of doorstromen](https://wij-leren.nl/images/iconen/doubleren-doorstromen-zittenblijven-voordelen-nadelen-100.jpg)
![Gepersonaliseerd onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-onderwijs-wat-is-dat-100.jpg)
![Adaptieve software](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-leren-software-100.jpg)
![Organiseren gepersonaliseerd leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-leren-organisatie-100.jpg)
![Gepersonaliseerd leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-leren-voordelen-100.jpg)
![Leerstofjaarklassensysteem is failliet!](https://wij-leren.nl/images/iconen/het-leerstofjaarklassensysteem-is-failliet-100.jpg)
![Leerstofjaarklassensysteem](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraar-leerling-groep-hattie-100.jpg)
![Homogeen of heterogeen groeperen](https://wij-leren.nl/images/iconen/homogeen-heterogeen-groeperen-100.jpg)
![Doe-het-zelf studiedag reflectie op afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/studiedag-reflectie-afstandsonderwijs-100.jpg)
![Wat leerlingen nu leren - afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-leerlingen-nu-leren-John-Hattie-100..png)
![Visie op kernwaarden en structuren van macht](https://wij-leren.nl/images/iconen/visie-kernwaarden-structuren-macht-100..jpg)
![Schaf leerstofjaarklas af](https://wij-leren.nl/images/iconen/schaf-leerstofjaarklas-af-100.jpg)
![Nationaal Programma Onderwijs stappen](https://wij-leren.nl/images/iconen/nationaal-programma-onderwijs-100-2.jpg)
![Groeperingsvorm als machtige structuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeperingsvorm-machtige-structuur-100.jpg)
![Groeperingsvorm als machtige structuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeperingsvorm-machtige-structuur-100.jpg)
![De macht van het rooster](https://wij-leren.nl/images/iconen/ordening-tijd-rooster-efficient-100.jpg)
![De invloed van classificatie op het onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/classificatie-normen-100.jpg)
![Kenmerken van optimaliserend onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/optimaliserend-onderwijs-kansengelijkheid-100.jpg)
![Unitonderwijs, van plan naar inrichting](https://wij-leren.nl/images/iconen/unitonderwijs-plan-inrichting-100.jpg)
![In gesprek met ChatGPT over kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/in-gesprek-met-chatgpt-100.jpg)
![Waarom het reguliere onderwijs systematische valkuilen bevat](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-reguliere-onderwijsorganisatie-1-100.jpg)
![Praktijkvoorbeelden bij het voorkomen van schoolproblemen](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-praktijkvoorbeelden-3-100.jpg)
![instructie unitonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/verzorgen-instructies-unitonderwijs-100.jpg)
![Vormingsdoelen en de leeromgeving](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-vormingsdoelen-leeromgeving-100.jpg)
![Gevormd of vervormd?](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevormd-of-vervormd-jan-bransen-100.jpg)
![Gevormd of vervormd?](https://wij-leren.nl/images/iconen/gevormd-of-vervormd-jan-bransen-100.jpg)
![Beter leren door groepsdynamiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-leren-door-groepsdynamiek-100.jpg)
![Wanneer krijgen we weer les?](https://wij-leren.nl/images/iconen/wanneer-krijgen-wij-weer-les-100.jpg)
![Leren anders organiseren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-anders-organiseren-100.jpg)
![Onderwijs van binnenuit](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-van-binnenuit-100.jpg)
![Onderwijs van binnenuit](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijs-van-binnenuit-100.jpg)
![De ultieme gids voor transformatie van je school](https://wij-leren.nl/images/iconen/ultieme-gids-transformatie-van-je-school-100.jpg)
![Autopoiesis - leren in een levend systeem](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-in-een-levend-systeem-100.jpeg)
![Reparatie of innovatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/nationaal-programma-onderwijs-100.jpg)
![Leerachterstand: waar lopen ze op achter?](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerachterstand-waar-lopen-ze-op-achter-100.jpg)
![Organisatie als rotonde](https://wij-leren.nl/images/iconen/organisatie-als-rotonde-100.jpg)