Zelfregulatie
Zelfregulatie vaardigheden
- Het reguleren van gedachten, gevoelens, vermogens en gedrag.
- Het afstemmen. Dit is een belangrijke vaardigheid als het gaat om het samenwerken met de omgeving.
- Omgaan met feedback. Met jezelf reflecteren op feedback uit de omgeving.
Nadenken over leerproces
Onderdelen zelfregulatie
- cognitie (het mentale proces van weten, begrijpen en leren);
- metacognitie (vaak omschreven als ‘leren leren’);
- motivatie (de bereidheid om onze (meta)cognitieve vaardigheden in te zetten).
Leeftijd ontwikkeling zelfregulatie volgens Barkley (2013)
1 jaar: Remmen en vertragen van reacties op interne en externe prikkels.
2-4 jaar:
- Gebeurtenissen langer in het geheugen kunnen vasthouden.
-
Ontwikkelen van:
- zelfbewustzijn
- besef van verleden (wijsheid achteraf)
- tijdsbesef
- verbeelding
- toekomstbesef (toekomstplanning)
- Uitwisselen van berichten over de toekomst met anderen
2-4 jaar:
- Remmen van emoties
- Gevoelens scheiden van feiten
- Ontwikkelen van sociale vaardigheden
- Ontwikkelen van objectiviteit
- Beheersen van emoties voor een bepaald doel
- Motivatie kweken voor een bepaald doel
3-5 jaar:
- Verinnerlijken van de taal
- Volgen van de regels die door anderen of door zichzelf zijn opgelegd
- Zelf regels maken
- Regels met anderen uitwisselen
- Verminderen van zelfbeheersing door gebeurtenissen van het moment
- Vergroten van zelfbeheersing door toekomstbesef
- Gedrag ordenen met het oog op de toekomst
6-12 jaar:
- De wereld in gedachten in stukjes delen
- De stukjes opnieuw combineren tot nieuwe ideeën
- Ontwikkelen van creativiteit
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 17 juni 2024
Gerelateerd
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Executieve functies een nieuwe hype?](https://wij-leren.nl/images/iconen/emiel-van-doorn-101.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Leerproces evalueren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerproces-evalueren-metacognitieve-vaardigheden-100.jpg)
![Montessori onderwijs methode](https://wij-leren.nl/images/iconen/montessori-methode-theorie-100.jpg)
![Motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-onderwijs-zelfdeterminatietheorie-100.jpg)
![Effect woordbeoordelingen op schoolrapport in plaats van cijfers bo](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerhonger-uitdagende-doelen-hoogbegaafd-100.jpg)
![Stimuleert een digitaal portfolio zelfsturing?](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfsturing-stimuleren-digitaal-portfolio-100.jpg)
![Toekomstbestendig onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijsveranderingen-kindgericht-toekomstbestendig-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid en plannen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-en-plannen-100.jpg)
![Leraarvaardigheden kindgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/leraarvaardigheden-voor-kindgericht-onderwijs-100.jpg)
![Doelen gepersonaliseerd onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-onderwijs-doelen-stellen-100.jpg)
![Kind is eigenaar van zijn ontwikkeling](https://wij-leren.nl/images/iconen/kind-is-eigenaar-ontwikkeling-100.jpg)
![Gepersonaliseerd onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-onderwijs-wat-is-dat-100.jpg)
![Gedrag beïnvloeden](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-gedrag-beinvloeden-100.jpg)
![Adaptieve software](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-leren-software-100.jpg)
![Organiseren gepersonaliseerd leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-leren-organisatie-100.jpg)
![Gepersonaliseerd leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-leren-voordelen-100.jpg)
![Motivatie meten](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-meten-verbeteren-motivatiespiegel-app-100.jpg)
![Intrinsieke motivatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/intrinsieke-motivatie-tips-jongeren-100.jpg)
![Pubers begrijpen](https://wij-leren.nl/images/iconen/jongeren-pubers-begrijpen-imago-identiteit-100.jpg)
![Hakken in het zand](https://wij-leren.nl/images/iconen/pubers-mentorgesprek-weerstand-100.jpg)
![Zelf gereguleerd leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelf-gereguleerd-leren-100.jpg)
![Differentiatie zelfregulatie (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-zelfregulatie-100.jpg)
![Differentiatie zelfregulatie (2)](https://wij-leren.nl/images/iconen/differentiatie-zelfregulatie-2-100.jpg)
![Motivatie door feedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/motivatie-oplossingsgerichte-feedback-100.jpg)
![Kindgesprek in een leercultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgesprek-leertaal-leercultuur-100.jpg)
![Activerende didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/activerende-didactiek-werkvormen-coachen-reflecteren-100.jpg)
![Digitaal portfolio met badges](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitaal-badge-portfolio-100.jpg)
![Wat leerlingen nu leren - afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-leerlingen-nu-leren-John-Hattie-100..png)
![Zelfsturing stimuleren door spel](https://wij-leren.nl/images/iconen/Zelfsturing en executieve functies stimuleren in spel-100.jpg)
![Zelfstandig leergedrag VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfstandig-leergedrag-vo-100.jpg)
![De basishouding van de docent in de ontwikkeling van de leerling](https://wij-leren.nl/images/iconen/ego-ontwikkeling-regiefuncties-basishouding-100.jpg)
![hoogbegaafd overgang po vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-overgang-po-vo-100.jpg)
![Bewezen effectieve interventies](https://wij-leren.nl/images/iconen/evidence-informed-werken-onderwijs-100.jpg)
![Zelfaanvaarding: een belangrijke bouwsteen voor individueel geluk](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfaanvaarding-positieve-psychologie-100.jpg)
![13 adviezen om te groeien in zelfaanvaarding](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeien-zelfaanvaarding-adviezen-100.jpg)
![Eigenaarschap van leren - vijf tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/eigenaarschap-van-leren-vijf-tips-100.jpg)
![Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorlopende-leerprocessen-verantwoorde-zelfregulatie-100.jpg)
![Een ontwerp van Optimaliserend Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/preventie-schoolproblemen-criteria-kenmerken-optimaliserend-onderwijs-2-100.jpg)
![Hoe zet je leerlingen aan het denken over hun eigen leren?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-leerlingen-aan-het-denken-zetten-over-eigen-leren-100.jpg)
![Onderdelen geheugenstructuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-gesofisticeerd-proces-menselijk-geheugen-100.jpg)
![10 vragen over autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonomie-betekenis-100.jpg)
![De Leeruitdaging](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-leeruitdaging-james-nottingham-100.jpg)
![Zesde rol van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-zesde-rol-van-de-leraar-100.jpg)
![Puberbrein binnenstebuiten](https://wij-leren.nl/images/iconen/puberbrein-binnenstebuiten-100.jpg)
![Talent binnenstebuiten](https://wij-leren.nl/images/iconen/talent-binnenstebuiten-100.jpg)
![Temperamentvolle kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/temperamentvolle-kinderen-nieuw-100.jpg)
![Handboek leren leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/handboek-leren-leren-100.jpg)
![Voorkom probleemgedrag](https://wij-leren.nl/images/iconen/voorkom-probleemgedrag-100.jpg)
![Wanneer krijgen we weer les?](https://wij-leren.nl/images/iconen/wanneer-krijgen-wij-weer-les-100.jpg)
![Leeruitdaging voor jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-leeruitdaging-voor-jonge-kinderen-100.jpg)
![Samenwerkend Leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/Samenwerkend-leiderschap-100a.jpg)
![Nieuwe autoriteit - Haim Omer](https://wij-leren.nl/images/iconen/nieuwe-autoriteit-100.jpg)
![Nieuwe autoriteit - Haim Omer](https://wij-leren.nl/images/iconen/nieuwe-autoriteit-100.jpg)
![Nieuwe autoriteit voor ouders](https://wij-leren.nl/images/iconen/nieuwe-autoriteit-voor-ouders-100.jpg)
![Lotte zit je nu alweer te dromen](https://wij-leren.nl/images/iconen/lotte-zit-je-nu-alweer-te-dromen-100.jpg)
![ReguLEER](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfregulerend-leren-100.jpg)
![Interne sturing](https://wij-leren.nl/images/iconen/interne-sturing-autonomie-100.jpg)
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Motivatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Metacognitie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Het belang van autonomie en zelfsturing: Tjipcast 002](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![zelfregulatie](https://wij-leren.nl/images/hoofdfoto/brede-vaardigheden-leerlingen-jeugd.jpg)
81 eigenaarschap
32 evalueren
51 extrinsieke motivatie
100 intrinsieke motivatie
97 kindgericht onderwijs
86 metacognitie
52 reflecteren
42 zelfbeeld
56 zelfbeoordeling
42 zelfdeterminatie theorie
![EQ- Babbelspel](https://wij-spelen.nl/images/iconen/eq-babbelspel-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Team Toppers](https://wij-spelen.nl/images/iconen/team-toppers-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Complimentenspel PCM](https://wij-spelen.nl/images/iconen/complimentenspel-pcm-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![Ik en mijn gevoelens](https://wij-spelen.nl/images/iconen/ik-en-mijn-gevoelens-100.jpg)
![](img/linkwl.png)