Zelfregulatie
Zelfregulatie is het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren.
Zelfregulatie vaardigheden
Vaardigheden die het zelfregulerend vermogen ondersteunen zijn:
- Het reguleren van gedachten, gevoelens, vermogens en gedrag.
- Het afstemmen. Dit is een belangrijke vaardigheid als het gaat om het samenwerken met de omgeving.
- Omgaan met feedback. Met jezelf reflecteren op feedback uit de omgeving.
(Bron: Kessels & Smit, 2004)
Nadenken over leerproces
Metacognitie en zelfregulerend leren zijn erop gericht leerlingen zelf concreter te laten nadenken over hun leerproces. Vaak krijgen leerlingen speciale programma’s aangereikt om te leren hoe ze hun leerproces kunnen plannen, monitoren en evalueren.
De interventies die gericht zijn op zelfregulatie zijn doorgaans zo ingericht dat leerlingen zelf hun strategie kunnen bepalen en leren wat de beste aanpak is voor een bepaalde leertaak.
Onderdelen zelfregulatie
Zelfregulerend leren kan in drie hoofdcategorieën worden onderverdeeld:
- cognitie (het mentale proces van weten, begrijpen en leren);
- metacognitie (vaak omschreven als ‘leren leren’);
- motivatie (de bereidheid om onze (meta)cognitieve vaardigheden in te zetten).
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 14 juni 2022
Gerelateerd
Scholing

Toetsen en evalueren
Welke vormen zijn er en hoe zet jij ze in?
oo.nl
oo.nl

E- learning module

Motivatie - theorie in de lespraktijk (VO)
Leer hoe motivatie bij je leerlingen werkt
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Praten over het leerproces bevordert metacognitieve vaardigheden
Annemieke Top

Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels

Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels

Zelfsturing stimuleren met een digitaal portfolio
Maaike van de Loo

Deze 12 onderwijsveranderingen zijn kindgericht en toekomstbestendig
Machiel Karels

Leer hoogbegaafde kinderen zelf te sturen!
Martine Blonk - Meulenkamp

Leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs
Machiel Karels

Doelen stellen bij het gepersonaliseerd onderwijs
Tijl Rood

Het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent
Luc Stevens

Wat is gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood

Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn

Adaptieve software zet onderwijs op zijn kop
Tijl Rood

Hoe organiseer je gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood

Flip je school: het waarom van gepersonaliseerd leren
Tijl Rood

Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk

Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark

De puberijsberg en de warme leraar - Jongeren beter begrijpen
Ingrid van Essen

Hakken in het zand. Niet touwtrekken met pubers
Ivo Mijland

Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp

Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren
Michel Verdoorn

Wat zegt onderzoek over Zelfgereguleerd differentiëren (ZRD)?
Michel Verdoorn

Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp

Leertaal en leercultuur bevorderen door het inzetten van kindgesprekken
Martine Blonk - Meulenkamp

Activerende didactiek en coachend leraargedrag
Machiel Karels

Alles wat je in je mars hebt in je eigen hand
redactie

Wat leerlingen nu leren
redactie

Zelfsturing en executieve functies stimuleren in spel
Lilian van der Bolt

Zelfstandig leergedrag in het VO - de hefboom voor succes?
Machiel Karels

Leerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht
Elena Carmona van Loon

(Hoog)begaafde leerlingen en de overgang van PO naar VO
Martine Blonk - Meulenkamp

Evidence informed werken in het onderwijs
Jaap Versfelt

Zelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk
Hilde van Rossen

Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen
Hilde van Rossen

Eigenaarschap van het leren - 5 tips om hier beter op te oriënteren
Michel Verdoorn

Optimaliserend Onderwijs (2). Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie
Ton Mooij

Preventie van schoolproblemen (2) - Criteria en kenmerken van Optimaliserend onderwijs
Ton Mooij

Hoe zet je leerlingen aan het denken over hun eigen leren?
Nina Parrish

De leeruitdaging - James Nottingham
Machiel Karels

De zesde rol van de leraar
Machiel Karels

Puberbrein binnenstebuiten
Helèn de Jong

Talent binnenstebuiten - Daag jongeren uit met hun talenten aan de slag te gaan
Helèn de Jong

Temperamentvolle kinderen - Tips om deze kinderen te begeleiden
Arja Kerpel

Handboek leren leren - 5 krachtige principes
Arja Kerpel

Voorkom probleemgedrag
Arja Kerpel

Wanneer krijgen we weer les? - Een mbo school in transitie -
Joost Karels

De leeruitdaging voor jonge kinderen - Diep leren
Bertine van den Oever

Samenwerkend Leiderschap - leiders met impact
Carlien Ostermeier

Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen

Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza
redactie

Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Metacognitie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012
redactie

Het belang van autonomie en zelfsturing: Tjipcast 002
redactie

Heeft belonen van gewenst gedrag een blijvend effect?

Zijn nederlandse leerlingen nog gemotiveerd?

Vergroot leerlinggestuurd onderwijs de motivatie van leerlingen?

Leren leerlingen van het vmbo anders?

Hoe versterk je online het actief leren van volwassen NT2-deelnemers?

Stimuleert onderzoekend leren bij vmbo-t-leerlingen leren samenwerken en communiceren?

Welke competenties zijn nodig voor begeleiders in hybride leeromgevingen?

Wat is het effect van vooraf toetsen?

Leidt eigenaarschap tot betere leerprestaties?

Hoe bevorder je zelfsturing van laagopgeleide nt2-leerlingen?

Toepasbaarheid van scaffoldingstechnieken bij zelfregulatievaardigheden

Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken

Selfassessment voor formatief toetsen van basisschoolleerlingen

Beter begrip van informatie in teksten door zelftoetsen

De metadenkende leerling: effecten van de IMPROVE-methode
[extra-breed-algemeen-kolom2]

108 autonomie
65 eigenaarschap
31 evalueren
50 extrinsieke motivatie
86 intrinsieke motivatie
86 kindgericht onderwijs
80 metacognitie
50 reflecteren
42 zelfbeeld
53 zelfbeoordeling
40 zelfdeterminatie theorie
65 eigenaarschap
31 evalueren
50 extrinsieke motivatie
86 intrinsieke motivatie
86 kindgericht onderwijs
80 metacognitie
50 reflecteren
42 zelfbeeld
53 zelfbeoordeling
40 zelfdeterminatie theorie

Het EQ- Babbelspel - Een leerzaam spel voor kleine sova-groepen 

Korstiaan Karels

Team Toppers - Leer je talenten kennen met de teamrollen van Belbin 

Arja Kerpel

Complimentenspel - PCM 

Korstiaan Karels

Ik en mijn gevoelens - Voel je je blij, boos, bang of bedroefd? 

Annemarie Brouwer