Zelfregulatie
Zelfregulatie is het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren. Vaardigheden die het zelfregulerend vermogen ondersteunen zijn:
- Het reguleren van gedachten, gevoelens, vermogens en gedrag.
- Het afstemmen. Dit is een belangrijke vaardigheid als het gaat om het samenwerken met de omgeving.
- Omgaan met feedback. Met jezelf reflecteren op feedback uit de omgeving.
(Bron: Kessels & Smit, 2004)
Gerelateerd
cursus
.jpg)
Formatief toetsen en evalueren (po)
Zelfsturing en persoonlijke groei vna je leerlingen
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs


Praten over het leerproces bevordert metacognitieve vaardigheden
Annemieke Top

Zelfsturing stimuleren met een digitaal portfolio
Maaike van de Loo

Deze 12 onderwijsveranderingen zijn kindgericht en toekomstbestendig
Machiel Karels

Leer hoogbegaafde kinderen zelf te sturen!
Martine Blonk - Meulenkamp

Leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs
Machiel Karels

Doelen stellen bij het gepersonaliseerd onderwijs
Tijl Rood

Het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent
Luc Stevens

Wat is gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood

Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn

Adaptieve software zet onderwijs op zijn kop
Tijl Rood

Hoe organiseer je gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood

Flip je school: het waarom van gepersonaliseerd leren
Tijl Rood

Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk

Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark

De puberijsberg en de warme leraar - Jongeren beter begrijpen
Ingrid van Essen

Hakken in het zand. Niet touwtrekken met pubers
Ivo Mijland

Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp

Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren
Michel Verdoorn

Wat zegt onderzoek over Zelfgereguleerd differentiëren (ZRD)?
Michel Verdoorn

Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp

Leertaal en leercultuur bevorderen door het inzetten van kindgesprekken
Martine Blonk - Meulenkamp

De leeruitdaging - James Nottingham
Machiel Karels

De zesde rol van de leraar
Machiel Karels

Puberbrein binnenstebuiten
Helèn de Jong

Talent binnenstebuiten - Daag jongeren uit met hun talenten aan de slag te gaan
Helèn de Jong

Temperamentvolle kinderen - Tips om deze kinderen te begeleiden
Arja Kerpel

Handboek leren leren - 5 krachtige principes
Arja Kerpel

Voorkom probleemgedrag
Arja Kerpel

Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen

Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012
redactie

Het belang van autonomie en zelfsturing: Tjipcast 002
redactie

Metacognitie in een video van één minuut uitgelegd
redactie

Zelf kiezen van het instructieniveau: welke invloed heeft dat?

Wat doen hoge of lage cijfers met leerlingen?

Zorgt aanwezigheid van leerlingen bij gesprekken voor meer betrokkenheid?

Omgaan met geld: heeft onderwijs hierover effect?

Praktijksituaties leren op school: helpt dat bbl-studenten?

Kijkwijzers, hoe helpend zijn ze voor leraren?

Neemt motivatie toe door praktijkervaring op het vmbo?

Dreigende escalatie: wat helpt jou op zo'n moment als leerkracht?

Shuttle Run test: worden leerlingen daar fitter van?

Hoe zorg je dat leerlingen die minder goed mee komen het toch leuk vinden op school?

Toepasbaarheid van scaffoldingstechnieken bij zelfregulatievaardigheden

Het motiveren van leerlingen met verschillende prestatieniveaus en achtergrondkenmerken

Selfassessment voor formatief toetsen van basisschoolleerlingen

Beter begrip van informatie in teksten door zelftoetsen

De metadenkende leerling: effecten van de IMPROVE-methode
[extra-breed-algemeen-kolom2]
60 autonomie
21 evalueren
58 intrinsieke motivatie
44 kindgericht onderwijs
51 metacognitie
37 reflecteren
33 zelfbeeld
36 zelfbeoordeling
32 zelfdeterminatie theorie
21 evalueren
58 intrinsieke motivatie
44 kindgericht onderwijs
51 metacognitie
37 reflecteren
33 zelfbeeld
36 zelfbeoordeling
32 zelfdeterminatie theorie

Het EQ- Babbelspel - Een leerzaam spel voor kleine sova-groepen 

Korstiaan Karels

Team Toppers - Leer je talenten kennen met de teamrollen van Belbin 

Arja Kerpel

Complimentenspel - PCM 

Korstiaan Karels

Ik en mijn gevoelens - Voel je je blij, boos, bang of bedroefd? 

Annemarie Brouwer