Zelfbeoordeling
Zelfbeoordeling wil zeggen dat je kritisch naar je eigen handelen kunt kijken. Leerlingen leren door zelfbeoordeling beter reflecteren en ze ontwikkelen een kritische houding. Belangrijk bij zelfbeoordeling is bewustwording van het eigen handelen.
Positief effect van zelfbeoordeling is dat leerlingen leren meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen werk. Ook kan zelfbeoordeling leiden tot hogere scores op toetsen en een verbetering van het gestructureerd werken. Nadelen zijn dat leerlingen het nut er niet altijd van inzien en dat het tijdrovend is. Ook vinden leerlingen het vaak moeilijk zichzelf te beoordelen.
Bij zelfbeoordeling spelen het zelfvertrouwen, het zelfbewustzijn en het zelfbeeld een rol.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 8 februari 2022
Gerelateerd
![Lesgeven in groep 8](https://wij-leren.nl/images/iconen/Lesgeven groep 8.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?](https://wij-leren.nl/images/iconen/rob-martens-2023.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Nakijken leerlingenwerk](https://wij-leren.nl/images/iconen/nakijken-corrigeren-feedback-beoordelen-100.jpg)
![Zelfvertrouwen](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfvertrouwen-100.jpg)
![Leerproces evalueren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerproces-evalueren-metacognitieve-vaardigheden-100.jpg)
![Stimuleert een digitaal portfolio zelfsturing?](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfsturing-stimuleren-digitaal-portfolio-100.jpg)
![leerwensen en persoonlijke ontwikkeling van leerkrachten](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerwensen-reflectie-kernkwaliteiten-ui-model-100.jpg)
![High impact learning (4) - Zeven bouwstenen](https://wij-leren.nl/images/iconen/high-impact-learning-zeven-bouwstenen - 100.jpg)
![High impact learning (1)](https://wij-leren.nl/images/iconen/leeromgeving-high-impact-learner-control-contextfactoren-100.jpg)
![High impact learning (3) -urgentie](https://wij-leren.nl/images/iconen/high-impact-learning-kenmerken-principe - 100.jpg)
![Sociaal emotionele vaardigheden](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociaal-emotionele-vaardigheden-100.jpg)
![Activerende didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/activerende-didactiek-werkvormen-coachen-reflecteren-100.jpg)
![Digitaal portfolio met badges](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitaal-badge-portfolio-100.jpg)
![Zelfstandig leergedrag VO](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfstandig-leergedrag-vo-100.jpg)
![Bewezen effectieve interventies](https://wij-leren.nl/images/iconen/evidence-informed-werken-onderwijs-100.jpg)
![13 adviezen om te groeien in zelfaanvaarding](https://wij-leren.nl/images/iconen/groeien-zelfaanvaarding-adviezen-100.jpg)
![Onderdelen geheugenstructuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-gesofisticeerd-proces-menselijk-geheugen-100.jpg)
![10 vragen over autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/autonomie-betekenis-100.jpg)
![De Leeruitdaging](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-leeruitdaging-james-nottingham-100.jpg)
![Leeruitdaging voor jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-leeruitdaging-voor-jonge-kinderen-100.jpg)
![ReguLEER](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfregulerend-leren-100.jpg)
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Het belang van autonomie en zelfsturing: Tjipcast 002](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)