Evalueren
Evalueren is het bekijken en waarderen van het resultaat aan de hand van de doelen. Een evaluatie kan gaan over de leerprestaties, de leerkracht of het onderwijs. Een goede leerkracht volgt en evalueert de ontwikkeling van zijn leerlingen nauwgezet.
Evalueren gebeurt in een vaste cyclus: informatie verzamelen, registeren, evalueren en dan vervolgstappen bepalen. Evaluaties kunnen gaan over de resultaten, maar ook over het proces. Er zijn verschillende redenen waarom evalueren noodzakelijk is:
- Om overzicht te kunnen houden.
- Om anderen goed te kunnen informeren.
- Om goed voorbereid het gesprek in te gaan met ouders, de schoolleiding en de inspectie.
Evalueren doe je dus voor het kind, jezelf, de ouders, collega’s, inspectie en anderen. Iedereen heeft daarbij een eigen verantwoordelijkheid.
Er zijn twee soorten evaluaties:
- Formatieve evaluatie is het evalueren tijdens het proces;
- summatieve evaluatie gebeurt achteraf aan de hand van de resultaten.
Bij het evalueren kan gelet worden op de groep of op het individu.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 31 januari 2022
Gerelateerd
![Gedragsexpert in het havo en vwo](https://wij-leren.nl/images/iconen/Gedragsexpert.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Executieve functies een nieuwe hype?](https://wij-leren.nl/images/iconen/emiel-van-doorn-101.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Nakijken leerlingenwerk](https://wij-leren.nl/images/iconen/nakijken-corrigeren-feedback-beoordelen-100.jpg)
![Opbrengst toetsen en doel van onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/opbrengst-toetsen-summatief-evalueren-100.jpg)
![Leerproces evalueren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerproces-evalueren-metacognitieve-vaardigheden-100.jpg)
![Toetsuitslag interpreteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-van-de-toetsuitslag-100.jpg)
![Schoolvaardigheidstoets spelling](https://wij-leren.nl/images/iconen/schoolvaardigheidstoets-spelling-fouten-categoriseren-100.jpg)
![Activerende didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/activerende-didactiek-werkvormen-coachen-reflecteren-100.jpg)
![4 manieren om feedback van leerlingen op te halen](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-van-leerlingen-100.jpg)
![Beter schrijven door afstandsonderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/beter-schrijven-afstandsonderwijs-100.jpg)
![Bewezen effectieve interventies](https://wij-leren.nl/images/iconen/evidence-informed-werken-onderwijs-100.jpg)
![toetsing kans om te leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsbeleid-motivatie-leerlingen-100.jpg)
![Hoe de eindtoets het curriculum en het onderwijsmodel bepaalt](https://wij-leren.nl/images/iconen/toetsing-in-het-basisonderwijs-karen-heij-100.jpg)
![Zonder lesdoel geen houvast](https://wij-leren.nl/images/iconen/zonder-lesdoel-geen-houvast-100.jpg)
![Leerlingen helpen zich te richten op leren ipv op cijfers](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlingen-richten-op-leren-ipv-op-cijfers-100.jpg)
![Leerlingen helpen zich te richten op leren ipv op cijfers](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlingen-richten-op-leren-ipv-op-cijfers-100.jpg)
![Zelfregulerend leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/Zelfregulerend-leren-100.jpg)
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)