Reflecteren
Reflecteren betekent letterlijk: beschouwen of overdenken. Reflecteren is het terugblikken op je eigen handelen en ervaringen, daarover nadenken en vandaaruit nieuwe keuzes maken. Reflectie is de motor van ontwikkeling, want als je niet terugkijkt wat anders en beter kan, zie je ook geen ontwikkelpunten. Reflecteren is niet alleen belangrijk voor de leerkracht, maar ook voor de leerlingen. Het is nodig dat een leerkracht zijn leerlingen leert om te reflecteren. Daardoor krijgen de leerlingen meer grip op het leerproces en kunnen ze zelfstandiger leren.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 9 augustus 2022
Gerelateerd
![Hoe gebruik je de taxonomie van Bloom?](https://wij-leren.nl/images/iconen/tips-gedragsproblemenindeklas-dcd-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Meisjescoach](https://wij-leren.nl/images/iconen/Meisjescoach.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Overdenken en doen](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-denken-en-doen-100.jpg)
![Nakijken leerlingenwerk](https://wij-leren.nl/images/iconen/nakijken-corrigeren-feedback-beoordelen-100.jpg)
![Ontwikkelingsgericht onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkelingsgericht-onderwijs.jpg)
![Taxonomie-van-bloom](https://wij-leren.nl/images/iconen/taxonomie-van-bloom-1000.png)
![TASC-model](https://wij-leren.nl/images/iconen/TASC-model-100.jpg)
![leerwensen en persoonlijke ontwikkeling van leerkrachten](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerwensen-reflectie-kernkwaliteiten-ui-model-100.jpg)
![Reflecteren met het team over visie](https://wij-leren.nl/images/iconen/reflecteren-team-visie-brief-ouders-100.jpg)
![Hoogbegaafdheid en plannen](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-en-plannen-100.jpg)
![Veelgestelde vragen over de vertaalcirkel](https://wij-leren.nl/images/iconen/veelgestelde-vragen-over-de-vertaalcirkel-100.jpg)
![Onderzoekend en ontwerpend leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoekend-en-ontwerpend-leren-100.jpg)
![Kritisch denkvermogen onderzoekende houding leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/kritisch-denkvermogen-onderzoekende-houding-100.jpg)
![Een klas van denkers](https://wij-leren.nl/images/iconen/een-klas-van-denkers-100.jpg)
![Leerling als kritische denker](https://wij-leren.nl/images/iconen/kritisch-denken-analyseren-redeneren-100.jpg)
![Vertaalcirkel 3](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-3-begrip-inzicht-zwakke-rekenaars-100.jpg)
![Vertaalcirkel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-1-begrip-inzicht-zwakke-rekenaars-100.jpg)
![Vertaalcirkel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-2-begrip-inzicht-zwakke-rekenaars-100.jpg)
![De vertaalcirkel hulpmiddel](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-diagnostiek-rekenen-erwd-100.jpg)
![Vertaalcirkel kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/vertaalcirkel-kleuters-rekenen-100.jpg)
![Toetsuitslag interpreteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-van-de-toetsuitslag-100.jpg)
![Tips zwakke rekenaars](https://wij-leren.nl/images/iconen/zwakke-rekenaars-kiezen-doelen-tips-100.jpg)
![Rekenproces in de rekenles](https://wij-leren.nl/images/iconen/rekenproblemen-erwd-100.jpg)
![Professional in de spiegel 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/professional-in-de-spiegel-100.jpg)
![Systeemdenken en denkgewoonten](https://wij-leren.nl/images/iconen/systeemdenken-in-de-klas-100.jpg)
![Activerende didactiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/activerende-didactiek-werkvormen-coachen-reflecteren-100.jpg)
![De basishouding van de docent in de ontwikkeling van de leerling](https://wij-leren.nl/images/iconen/ego-ontwikkeling-regiefuncties-basishouding-100.jpg)
![hoogbegaafd overgang po vo](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoogbegaafdheid-overgang-po-vo-100.jpg)
![Strategisch HR-beleid benut professioneel kapitaal](https://wij-leren.nl/images/iconen/strategisch-HR-beleid-voor-onderwijsorganisaties-100.jpg)
![Leerprocessen van professionals in de school begeleiden](https://wij-leren.nl/images/iconen/collega-begeleiden-professionele-cultuur-100.jpg)
![Zes rollen van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zes-rollen-van-de-leraar-100.jpg)
![De Leeruitdaging](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-leeruitdaging-james-nottingham-100.jpg)
![Vijf rollen leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-vijf-rollen-van-de-leraar-100.jpg)
![Zesde rol van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-zesde-rol-van-de-leraar-100.jpg)
![Leeruitdaging voor jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-leeruitdaging-voor-jonge-kinderen-100.jpg)
![ReguLEER](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfregulerend-leren-100.jpg)
![Lezend in Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/gert-biesta-onderwijs-filosofie-100.jpg)
![Wat is jouw onderwijsfilosofie](https://wij-leren.nl/images/iconen/wat-is-jouw-onderwijsfilosofie-100.jpg)
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Sjef Drummen - De match tussen kunst en onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat kunnen we leren van het Niekée en Agora onderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)