Metacognitie
Metacognitie is het 'leren over leren'. Metacognitieve strategieën zijn de tools om over het leerproces van de leerlingen te praten en er inzicht in te krijgen.
Er zijn verschillende metacognitieve strategieën: (Clarke, 2016)
- Concentreren
- Niet opgeven
- Samenwerken (coöperatief)
- Nieuwsgierig zijn
- Proberen
- Je fantasie gebruiken
- Jezelf blijven verbeteren
- Genieten van het leren
Metacognitie is een erg effectieve strategie. Als een taak ingewikkeld is, bepalen voornamelijk de metacognitieve vaardigheden en niet het intellectuele vermogen het leerresultaat.(Hattie, 2009).
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 2 augustus 2022
Gerelateerd
![De beste nascholing volg je bij Medilex Onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/Logo.png)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Executieve functies een nieuwe hype?](https://wij-leren.nl/images/iconen/emiel-van-doorn-101.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Formatieve assessment](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-zichtbaar-maken-met-formatieve-assessment-100.jpg)
![Ontwikkeling van kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ontwikkeling-kinderen-100.jpg)
![Leren zichtbaar maken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-zichtbaar-maken.jpg)
![Flexibel puberbrein](https://wij-leren.nl/images/iconen/flexibel-puberbrein-100.jpg)
![Leerproces evalueren](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerproces-evalueren-metacognitieve-vaardigheden-100.jpg)
![Hoe kinderen leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-kinderen-leren.jpg)
![Leerlingen leren kennen](https://wij-leren.nl/images/iconen/leerlingen-leren-kennen.jpg)
![Stimuleert een digitaal portfolio zelfsturing?](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfsturing-stimuleren-digitaal-portfolio-100.jpg)
![Wat er niet klopt bij John Hattie](https://wij-leren.nl/images/iconen/hattie-wat-klopt-niet-slavin-100.jpg)
![Onderzoekend en ontwerpend leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderzoekend-en-ontwerpend-leren-100.jpg)
![Kritisch denkvermogen onderzoekende houding leerkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/kritisch-denkvermogen-onderzoekende-houding-100.jpg)
![Onderzoekend en ontwerpend leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/gereedschap-onderzoeken-ontwerpen-leren-100.jpg)
![Complimenten en belonen](https://wij-leren.nl/images/iconen/swpbs-complimenten-belonen-adolescenten-100.jpg)
![Gerichte feedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-metacognitie-hattie-100.jpg)
![Acht dimensies](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-definitie-acht-dimensies-100.jpg)
![Lerend werken](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-werken-werksituaties-100.jpg)
![Talentontwikkeling van executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/talentontwikkeling-executieve-functies-100.jpg)
![Zelfsturing bij jonge kinderen stimuleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfsturing-bij-jonge-kinderen-stimuleren-100.jpg)
![Executieve functies bij peuters en kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/executieve-functies-peuters-kleuters-100.jpg)
![Een doorgaande lijn in zelfsturing](https://wij-leren.nl/images/iconen/doorgaande-lijn-zelfsturing-100.jpg)
![Digitaal portfolio met badges](https://wij-leren.nl/images/iconen/digitaal-badge-portfolio-100.jpg)
![Zelfsturing stimuleren door spel](https://wij-leren.nl/images/iconen/Zelfsturing en executieve functies stimuleren in spel-100.jpg)
![Cognitieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-definitie-cognitie-100.jpg)
![Cognitieve kennis](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-cognitieve-kennis-100.jpg)
![Overzicht serie cognitieve en executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-intro-overzicht-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-deel-twee-100.jpg)
![Executieve functies definitie](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitleg-executief-functioneren-100.jpg)
![Executieve functies discussie](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-indeling-discussie-100.jpg)
![Componenten executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-componenten-ontwikkeling-100.jpg)
![belang executief functioneren](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-belang-executief-functioneren-100.jpg)
![cognitieve en executieve functies informatieverwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-model-informatieverwerking-100.jpg)
![Executieve en cognitieve functies praktisch handelen](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-praktisch-handelen-100.jpg)
![Cognitieve kennis](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-cognitieve-kennis-100.jpg)
![Overzicht serie cognitieve en executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-intro-overzicht-100.jpg)
![Cognitieve kennis](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-cognitieve-kennis-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-deel-twee-100.jpg)
![cognitieve functies uitwerking deel 2](https://wij-leren.nl/images/iconen/relatie-cognitieve-executieve-functies-uitwerking-cognitieve-functies-deel-twee-100.jpg)
![Hoe zet je leerlingen aan het denken over hun eigen leren?](https://wij-leren.nl/images/iconen/hoe-leerlingen-aan-het-denken-zetten-over-eigen-leren-100.jpg)
![Onderdelen geheugenstructuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/leren-gesofisticeerd-proces-menselijk-geheugen-100.jpg)
![10 veelgestelde vragen executieve functies](https://wij-leren.nl/images/iconen/executieve-functies-jong-kind-100.jpg)
![Executieve functies bij kinderen en adolescenten](https://wij-leren.nl/images/iconen/executieve-functies-bij-kinderen-en-adolescenten-100.jpg)
![Actief executief - Toolbox](https://wij-leren.nl/images/iconen/actief-executief-toolbox-100.jpg)
![10 mindframes](https://wij-leren.nl/images/iconen/10-mindframes-hattie-100.jpg)
![Breinhelden](https://wij-leren.nl/images/iconen/breinhelden-doordacht-werken-aan-ef-100.jpg)
![De Leeruitdaging](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-leeruitdaging-james-nottingham-100.jpg)
![Lef om te luisteren](https://wij-leren.nl/images/iconen/lef-om-te-luisteren-100.jpg)
![Ik heb ook wat te vertellen](https://wij-leren.nl/images/iconen/ik-heb-ook-wat-te-vertellen-100.jpg)
![Luister je wel naar mij?](https://wij-leren.nl/images/iconen/luister-je-wel-naar-mij-100.jpg)
![Handboek leren leren](https://wij-leren.nl/images/iconen/handboek-leren-leren-100.jpg)
![Coachen van kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/coachen-executieve-functies-100.jpg)
![Slim maar...](https://wij-leren.nl/images/iconen/slim-maar-cover-100.jpg)
![Leeruitdaging voor jonge kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-leeruitdaging-voor-jonge-kinderen-100.jpg)
![Executieve functies kleuters](https://wij-leren.nl/images/iconen/zet-je-ef-bril-op-100.jpg)
![ReguLEER](https://wij-leren.nl/images/iconen/zelfregulerend-leren-100.jpg)
![verband visies op cognitie, leren, bestuur en beleid](https://wij-leren.nl/images/iconen/verband-visie-op-cognitie-leren-bestuur-en-beleid-100.jpg)
![Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Sjef Drummen - De match tussen kunst en onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Wat kunnen we leren van het Niekée en Agora onderwijs?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)