Pedagogisch klimaat
Om te kunnen leren, is er een goed pedagogisch klimaat nodig. Alleen bij een goed pedagogisch klimaat voelen leerlingen zich veilig en aanvaard en ontstaat er ruimte voor leren en ontwikkelen.
Het pedagogisch klimaat omvat feitelijk alle omgevingsfactoren die bijdragen aan het welbevinden van de leerling, waardoor deze zich verder kan ontwikkelen. Hierbij gaat het om factoren die al aanwezig zijn, maar ook om factoren die een leraar weloverwogen creëert. Te denken valt aan orde, regelmaat, communicatie, sfeer, inrichting van de ruimte.
Het pedagogisch klimaat is van groot belang voor de ontwikkeling van een leerling, vooral op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling. De leraar is degene die het meest invloed heeft op het pedagogisch klimaat in de klas. De pedagogische relatie is hierbij een belangrijk kernbegrip.
Leerlingen hebben behoefte aan betrokkenheid, ondersteuning, veiligheid en acceptatie.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 29 november 2021
Gerelateerd
![De intern begeleider als kwaliteitscoördinator](https://wij-leren.nl/images/iconen/De intern begeleider als kwaliteitscoördinator.jpg)
Medilex Onderwijs
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les](https://wij-leren.nl/images/iconen/toesen-ontwikkelen-kennis-meten-100.jpg)
Wij-leren.nl Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/iconen/academie-100.jpg)
Wij-leren.online Academie
![](https://wij-leren.nl/img/linkwl.png)
![Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!](https://wij-leren.nl/images/banners/webinars-leermodules-experts-470.jpg)
![Overdenken en doen](https://wij-leren.nl/images/iconen/over-denken-en-doen-100.jpg)
![Pedagogische opdracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogische-opdracht.jpg)
![Roos van Leary -1-](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-gedrag-100.jpg)
![Opvoeden](https://wij-leren.nl/images/iconen/opvoeden.jpg)
![Leren en onderwijzen](https://wij-leren.nl/images/iconen/onderwijzen-100.jpg)
![Hoge verwachtingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/rosenthaleffect-verwachtingen-leeropbrengsten-100.jpg)
![Pedagogisch basisklimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-basisklimaat-100.jpg)
![Tijd voor pedagogiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/tijd-voor-pedagogiek-inaugurele-rede-inleiding-100.jpg)
![Pedagogisch klimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-klimaat-artikel.jpg)
![pedagogiek en opvoedkunde](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogiek-opvoedkunde-100.jpg)
![Pedagogiek handelingswetenschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogiek-een-betrokken-handelingswetenschap-100.jpg)
![Innerlijkheid en humaniteit pedagogiek](https://wij-leren.nl/images/iconen/Pedagogiek-innerlijkheid-en-humaniteit-100.jpg)
![Volwassen in de wereld](https://wij-leren.nl/images/iconen/Volwassen-in-de-wereld-willen-zijn-100.jpg)
![Subjectificatie - ander curriculum](https://wij-leren.nl/images/iconen/subjectiverend-onderwijs-het-curriculum-op-zijn-kop-100.jpg)
![Ongewenst contact in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/veilige-leeromgeving-ongewenst-contact-100.jpg)
![5 redenen waarom pesten niet stopt](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-aanpakken-slachtoffer-100.jpg)
![Medogenloze groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/positieve-groepsvorming-groepsdynamica-100.jpg)
![Pedagogische tact gepersonaliseerd onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/gepersonaliseerd-onderwijs-pedagogisch-tact-100.jpg)
![Fysiek straffen](https://wij-leren.nl/images/iconen/straffen-lichamelijk-interventies-orde-100.jpg)
![Aanraken van kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogische-tact-aanraken-contact-100.jpg)
![Veilige school](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociale-veiligheid-waarden-gedrag-groepsdynamiek-100.jpg)
![Leerbevorderende feedback](https://wij-leren.nl/images/iconen/feedback-geven-leerbevorderend-tips-praktijk-100.jpg)
![Pedagogisch contact](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-contact-aanraken-theorie-haptonomie-100.jpg)
![Pedagogisch leiderschap](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogische-tact-pedagogisch-leiderschap-100.jpg)
![Didactisch coachen 1](https://wij-leren.nl/images/iconen/didactisch-coachen-feedback-deel1-reflectie-relatie-100.jpg)
![Vanzelfsprekende relatie](https://wij-leren.nl/images/iconen/zonder-relatie-geen-prestatie-100.jpg)
![Macht of gezag](https://wij-leren.nl/images/iconen/macht-gezag-orde-100.jpg)
![Biesta reflectie](https://wij-leren.nl/images/iconen/reflectie-het-prachtige-risico-van-onderwijs-gert-biesta-100.jpg)
![Professionele houding](https://wij-leren.nl/images/iconen/passend-onderwijs-professionaliteit-leraar-100.jpg)
![Interpersoonlijke identiteit](https://wij-leren.nl/images/iconen/identiteit-leraar-interpersoonlijke-relaties-100.jpg)
![No blame-methode](https://wij-leren.nl/images/iconen/pester-gepeste-no-blame-100.jpg)
![Groepsvorming](https://wij-leren.nl/images/iconen/positieve-groepsvorming-groepsdynamiek-100.jpg)
![Luisteren naar leerlingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/luisteren-naar-kinderen-100.jpg)
![Mindfulness oefeningen](https://wij-leren.nl/images/iconen/mindfulness-oefeningen-100.jpg)
![Pesten tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/pesten-tips-100.jpg)
![Positive Behavior Support](https://wij-leren.nl/images/iconen/school-wide-positive-behavior-support-100.jpg)
![Attitude in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/attitude-sociogram-100.jpg)
![Werkklimaat tips](https://wij-leren.nl/images/iconen/werkklimaat-tips-100.jpg)
![Aanraken van kinderen](https://wij-leren.nl/images/iconen/aanraken-kinderen-100.jpg)
![Sociogram](https://wij-leren.nl/images/iconen/sociogram-tips-100.jpg)
![Groepsprocessen](https://wij-leren.nl/images/iconen/groepsprocessen-100.jpg)
![Brede school en integratie](https://wij-leren.nl/images/iconen/brede-school-passend-onderwijs-100.jpg)
![Humor in de klas](https://wij-leren.nl/images/iconen/humor-in-de-klas-100.jpg)
![Korte counseling](https://wij-leren.nl/images/iconen/oplossing-counseling-100.jpg)
![positief manipuleren](https://wij-leren.nl/images/iconen/positief-manipuleren-100.jpg)
![Tips om ontspannen om te gaan met je gezin](https://wij-leren.nl/images/iconen/tips-gezellig-gezin-100.jpg)
![Over innovatie en verbinding - pcm](https://wij-leren.nl/images/iconen/brief-uit-mijn-hart-innovatie-verbinding-100.jpg)
![Hardnekkig probleemgedrag moeilijke groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/hardnekkig-probleemgedrag-moeilijke-groep-102.jpg)
![Commentaar curriculum.nu door Gert Biesta](https://wij-leren.nl/images/iconen/commentaar-curriculum.nu-gert-biesta-100.jpg)
![Goed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuur](https://wij-leren.nl/images/iconen/goed-gedrag-aanleren-is-teamsport-100.jpg)
![Klassenmanagement](https://wij-leren.nl/images/iconen/bouwen-gouden-groep-deel1-klassenmanagement-100.webp)
![De eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kind](https://wij-leren.nl/images/iconen/kindgericht-onderwijs-voor-het-jonge-kind-100.jpg)
![Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/agora-onderwijs-boek-10-jaar-agora-12.jpg)
![Brutaal, boos of agressief gedrag op school](https://wij-leren.nl/images/iconen/brutaal-boos-of-agressief-gedrag-op-school-100-.jpg)
![Zes rollen van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/de-zes-rollen-van-de-leraar-100.jpg)
![Vijf rollen leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-vijf-rollen-van-de-leraar-100.jpg)
![Zesde rol van de leraar](https://wij-leren.nl/images/iconen/De-zesde-rol-van-de-leraar-100.jpg)
![Gedraag je!](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedraag-je-100.jpg)
![Pedagogisch kader](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogisch-kader-kinderopvang-100.jpg)
![Grip op de groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/grip-op-de-groep-100.jpg)
![De Ringaanpak](https://wij-leren.nl/images/iconen/ringaanpak-groepsdynamiek-sociale-veiligheid-100.jpg)
![3000 jaar denkers over onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/3000-jaar-denkers-over-onderwijs.jpg)
![Klassenkracht](https://wij-leren.nl/images/iconen/klassenkracht-100.png)
![Alles over pesten](https://wij-leren.nl/images/iconen/alles-over-pesten-100.jpg)
![Groepsklimaat](https://wij-leren.nl/images/iconen/gelukkige-kinderen-gelukkige-klas-100.jpg)
![Sturen op autonomie](https://wij-leren.nl/images/iconen/sturen-op-autonomie-transactionele-analyse-onderwijs-100.png)
![Roos van Leary interactiekunde professionals](https://wij-leren.nl/images/iconen/roos-van-leary-interactiekunde-professionals-100.jpg)
![Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep](https://wij-leren.nl/images/iconen/gedragsoplossingen-voor-de-moeilijke-groep-100.jpg)
![Catharsia - Agora onderwijs in Roermond](https://wij-leren.nl/images/iconen/catharsia-bestrijding-educatieve-alzheimer-100.jpg)
![10 jaar Agora onderwijs](https://wij-leren.nl/images/iconen/agora-onderwijs-sjef-drummen-jan-fasen-100.png)
![Interne sturing](https://wij-leren.nl/images/iconen/interne-sturing-autonomie-100.jpg)
![Pedagogische tact](https://wij-leren.nl/images/iconen/pedagogische-tact-verbondenheid-zelfkennis-100.jpg)
![Verwachtingen](https://wij-leren.nl/images/iconen/verwachtingen-100.jpg)
![Betrokkenheid in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Jitske Kramer - Culturen en tribes in het onderwijs.](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Omix Webtalks met Remco Claassen - Ikologie in het onderwijs](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe wordt de mens gevormd door zijn tribe? Tjipcast 035](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Groepsdynamica in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd in het vak van leerkracht?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Hoe krijg je middelbare scholieren geïnteresseerd?](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
![Roos van Leary in een video van één minuut uitgelegd](https://wij-leren.nl/img/icon_video.jpg)
67 basisbehoeften
98 betrokkenheid
146 leerkrachtvaardigheden
26 PCM
16 pedagoog
16 pygmalio effect
79 roos van leary
96 sociaal-emotionele ontwikkeling
146 welbevinden
![Groepers maken & Groepers vormen](https://wij-spelen.nl/images/iconen/groepers-maken-groepers-vormen-100.jpg)
![](img/linkwl.png)
![WeFace.it](https://wij-spelen.nl/images/iconen/wefaceit-100.jpg)
![](img/linkwl.png)